تبیان، دستیار زندگی

پخش کننده داخلی اجازه اکران فیلم های خارجی را نمی دهد

«زمانی که فیلم های با کیفیت خارجی در ایران اکران شود، مسلما تولید کننده داخلی باید به سمتی رود که کیفیت فیلم های خود را افزایش دهد.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرجام آژیر

 فرجام آژیر در خصوص مشکلاتی که پیش روی اداره کردن سینما وجود دارد،گفت: سینما با فیلم خوب زنده است. اکران فیلمی موفقی باشد، بالطبع سینما رونق پیدا می کند، برعکس اگر فیلمی موفق نباشد، گیشه سینما ضعیف خواهد بود، در نتیجه مخاطب به سینما مراجعه نمی کند.وی با اشاره به اینکه درد اصلی سینما فیلم است، افزود: درآمدی که باید برای سینما تامین شود از اکران فیلم است. از این رو اگر چرخه اکران فیلم همچون، ماهیت و تاریخ و زمان آن درست اتفاق بیفتد، اکران موفقی نیز خواهیم داشت. گاهی اوقات دیده شده یک فیلم از پتانسیل خیلی بالایی هم برخوردار نیست، اما آن فیلم در زمان مناسب اکران می شود که منجر به توفیق آن در گیشه می شود.

آژیر در پاسخ به این سوال که آیا با اکران فیلم خارجی در سینمای خود موافق هستید یا مخالف؟ توضیح داد: حدود ۱۵ سال پیش اکران فیلم خارجی را در سینمای خودم داشتیم، خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بودیم. قاعدتا در این راستا پخش کننده و تولید کننده داخلی مخالف این مسئله خواهند بود، چون فرصت اکران به فیلم های خارجی داده می شود.

این سینماداربا اشاره به آیتم افشا شدن کیفیت مناسب فیلم ، گفت: در این مرحله کیفیت فیلم ها مشخص می شود، چون زمانی که فیلمی با کیفیت خوب تولید شده باشد در صنعت تولید فیلمسازی این تفاوت در تولید دیده می شود. از آنجایی که دستگاه های سینما همه دیجیتال شده و کیفیت فیلم هایی که تولید می شود متفاوت است، مخاطب تمایل دارد فیلم را با صدا و کیفیت مناسب تماشا کند. سیستم های سینمای درست است، اما کیفیت برخی از فیلم درست نیست.

این سینمادار از چرخشی بودن فیلم ها که شورای صنفی اعلام می کند، احساس نارضایتی کرد و گفت: اینکه فیلم ها باید چرخشی اعمال شود ضربه به سینما داران می زند. مخاطب بدنه سینماست که سینما را سرپا نگه می دارد.برخی عادت به اکران زمانی دارند و بعضی از قشرها صورت سنتی سینما را دوست دارند که فیلم ها در همان سانس باقی بمانند. از این جهت به سینما مراجعه می کنند.
وی آیتم دیگر در این زمینه را کمیت فیلم دانست و تصریح کرد: اگر فیلمی بخواهد موفق باشد علاوه بر جنس تولید فیلم ،موارد دیگری مانند، تدوین، بازیگری، فیلمنامه قوی و غیره...نیز تاثیر گذار خواهد بود. سطح انتظارات مخاطب بالا رفته، چراکه درحال حاضر به واسطه ارتباطات اینترنتی به راحتی می توان فیلم های خارجی را دانلود و در منزل دید، این در حالی است که مخاطب جنس و کیفیت فیلم خارجی را با فیلمی که در سینمایی ایران روی پرده می بیند، مقایسه می کنند و انتظار دارد یک تفاوتی وجود داشته باشد.

آژیر با بیان اینکه باید دانست خواستگاه ها و انتظارات مخاطب تغییر کرده است، افزود: زمانی که فیلم های خارجی با کیفیت در ایران اکران شود، مسلما تولید کننده داخلی باید به سمتی رود که کیفیت فیلم های خود را افزایش دهد. از این رو فکر نمی کنم این امر محقق شود و پخش کننده داخلی اجازه دهد فیلم های خارجی در ایران موقعیت اکران مناسب پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اکران تنها چند فیلم در سینماها و مجبور کردن مخاطبان به دیدن این فیلم ها، گرفتن حق انتخاب از مخاطب نیست؟اضافه کرد: سینماداران جزو بدنه اجرا هستند. مسوولان اکران فیلم ها باید در این زمینه پاسخ گو باشند. انتخاب ها اعلام می شود و سینماداران فیلم هایی که نوبت اکران گرفته اند را اجرا می کنند. ما به عنوان سینمادار انتظارمان این است که فیلم خوب و در موقعیت زمانی خود اکران شود که گیشه مناسب خودش را داشته باشد تا جایگاه فیلم دیده شود.

این سینمادار از چرخشی بودن فیلم ها که شورای صنفی اعلام می کند، احساس نارضایتی کرد و گفت: اینکه فیلم ها باید چرخشی اعمال شود ضربه به سینما داران می زند. مخاطب بدنه سینماست که سینما را سرپا نگه می دارد.برخی عادت به اکران زمانی دارند و بعضی از قشرها صورت سنتی سینما را دوست دارند که فیلم ها در همان سانس باقی بمانند. از این جهت به سینما مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که فرصت قائل شویم برای اکران زمان مناسب فیلم ها، بالطبع برگشت فیلم را خواهیم داشت. در غیر این صورت نتیجه مناسبی حاصل نخواهد شد، مگر اینکه مخاطب برای برند آن سینما مراجعه کند و هر فیلمی اکران شود برایش فرقی نمی کند، اما سینماهای دیگر شهر ما مخاطب بومی خودش را می گیرد و زمانی که چرخشی اعمال شود، کار آن سینما راه نخواهد افتاد. این مسئله را با نتیجه آمار فروش فیلم ها می توان متوجه شد.

فروش گیشه جوابگوی دخل و خرج شما هست؟ قطعا نیست. هر دوره مدیریت وزارت ارشاد خواسته های سینما داران را شنیدند مبنی براینکه مصرف انرژی،آب و گاز بالاست .غیر از پردیس و سینماهایی که برند هستند مابقی در تکاپوی این مسئله هستند. متاسفانه اصل موضوع فراموش می شود و عرضه و تقاضا با هم یکی نیست. 

منبع: صبا