تبیان، دستیار زندگی

ترفندهای باحال گوگل

زمانی که مهندسان گوگل مشغول کار روی بخش‌های جدی و حیاتی این شرکت نیستند، بازی‌ها و قابلیت‌های جذابی را در گوشه و کنار این اکوسیستم قرار می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترفندهای باحال گوگل
اگر بگوییم همه چیز گوگل با بقیه فرق دارد دروغ نگفته‌ایم. نام گوگل، محیط کار گوگل، ایده‌های گوگل، کارمندان گوگل و همین‌طور هر چیزی که از گوگل ناشی می‌شود یک چیز جدید و خارق‌العاده با خود دارد. اینجا گوگل است، سرزمین ایده‌ها، عجایب و نوآوری‌ها.
ترفندهای باحال گوگل
به احتمال زیاد همه‌ی ما Google را می‌شناسیم اما در مورد Googol بعید می‌دانم چیزی شنیده باشید. گوگول نام یک عدد بسیار بزرگ می‌باشد که شامل عدد یک و صد صفر در مقابل آن می‌باشد و ایده گرفتن از نام گوگول برای این شرکت هم به همین علت بوده و به معنی آن است که در بردارنده‌ی اطلاعات بسیار زیادی می‌باشد. چه کسی می‌تواند منکر این قضیه باشد ؟
ترفندهای باحال گوگل
آن‌طور که نقل می‌کنند (Google) تلفظ غلط کلمه‌ی گوگول (Googol) می‌باشد که باورش سخت است اما حقیقت دارد. می‌گویند روزی سرمایه‌گذاران در حال نوشتن یک چک به نام گوگل بودند که نام آن‌را همراه با غلط املایی نوشتند که بعدها همان نام با همان غلط املایی شد نام کمپانی بزرگ گوگل.
البته گوگل این فضاها و ایده‌های خلاقانه را فقط برای خود نگه نداشته و کاربران خود را هم از این فضای پر نشاط بهره‌مند ساخته‌است. اگر می‌پرسید چگونه باید بگوییم گوگل امکانات سرگرم کننده و بعضا علمی جالبی برای کاربران خود ایجاد کرده است که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

1- موقعیت قرار گیری خورشید نسبت به زمین

به نقشه‌ی گوگل (Google Maps) بروید، روی گزینه‌ی ماهواره (Satellite) کلیک کنید و تصویر را تا جایی که امکان دارد از زوم خارج کنید (Zoom Out). حالا تصویر شگفت انگیزی که شما می‌بینید مربوط می‌شود به سایه و روشن زمین در همان لحظه. یعنی محل قرارگیری زمین نسبت به خورشید و اینکه کدام قسمت زمین در تابش نور خورشید قرار دارد و کدام قسمت در سایه را در همان لحظه‌ای که شما پشت کامپیوترتان هستید را به شما نشان می‌دهد.

2- بازی معروف آتاری در گوگل

احتمالا همه با بازی محبوب آتاری یعنی Breakout آشنا هستند. در بخش تصاویر گوگل عبارت Atari breakout را وارد کنید تا این بازی خاطره‌انگیز در مرورگرتان ظاهر شود. از نشانگر ماوس هم به‌عنوان کنترلر استفاده کنید.
ترفندهای باحال گوگل

 3- نقشه‌ی کهکشان‌ها و آسمان

نقشه‌های Google sky این امکان را فراهم کرده تا ستاره‌ها، صورت‌ها، کهکشان‌ها و سیاره‌ها را بتوانیم ببینیم. اگر علاقه‌مند به آسمان‌ها هستید می‌توانید از آن لذت ببرید فقط کافیت Google sky را جستجو کنید.

4- کج شدن صفحه‌ی گوگل

اگر در گوگل کلمه‌ی askew را جستجو کنید، می‌بینید که نتیجه به صورت کج نمایش داده‌خواهد‌شد. باور نمی‌کنید ؟ امتحان کنید.

5- صفحه قدیمی گوگل

اگر دلتان برای گذشته‌ها تنگ شده، روی لینک https://archive.google.com/heart کلیک کنید تا روانه‌ی صفحه‌ی قدیمی گوگل شوید. می‌توانید در این صفحه جستجوهایتان را انجام دهید، اما نتایج آن‌ها در نسخه‌ی جدید به نمایش درمی‌آیند.

 6- احساس خوش شانسی می‌کنید

در صفحه‌ی اصلی گوگل بدون این که در نوار جستجو چیزی تایپ کرده باشید، روی دکمه‌ی I’m Feeling Lucky که در گوگل فارسی به «یا بخت یا اقبال» ترجمه شده کلیک کنید. با هر بار کلیک، روانه‌ی یک بازی خواهید شد.

 7- بازی پک من

Breakout تنها بازی آتاری موجود در گوگل نیست. در سال ۲۰۱۰ گوگل به مناسبت ۳۰ سالگی پک من تصمیم گرفت که لوگوی خود را به این بازی اختصاص دهد. در حال حاضر هم با جستجوی عبارت pac-man در گوگل، این بازی نمایان می‌شود.
ترفندهای باحال گوگل

8- کرنومتر و تایمر

برای استفاده از تایمر در گوگل عبارت timer و برای کرنومتر عبارت stopwatch را تایپ کنید.

9- عبارات و نتایج جالب

علاوه بر askew که نتیجه‌ی جالبی به شما نشان می‌دهد، عبارات google in 1998 ، do a barrel roll و sonic the hedgehog را می‌توانید در گوگل وارد کنید و تا نتایج جالب دیگری به نمایش درآید.

10- پرتاب سکه و تاس گوگل

با وارد کردن عبارت flip a coin در گوگل می‌توانید بازی شیر یا خط را داشته باشید و با وارد کردن عبارت roll a die گوگل برای شما تاس پرتا ب خواهد کرد.

11- جستجو با زبان‌های عجیب‌وغریب

گوگل از انواع و اقسام زبان‌ها سر در می‌آورد. به‌طور مثال با کلیک روی دزد دریایی، کلینگان (زبانی تخیلی در سریال پیشتازان فضا) یا زبان هکر­ها، روانه‌ی صفحه‌ی اصلی گوگل می‌شوید که در آن صفحه همه‌چیز با این زبان‌ها نوشته شده است.

12- آیکون هیولای لاک نس

عبارت loch ness را در گوگل مپس وارد کنید تا آیکون معروف مربوط به «استریت ویو» (Street View) به شکل این هیولای تخیلی دربیاید.
ترفندهای باحال گوگل

13- دویدن نامحدود دایناسور

اگر اینترنت گوشی قطع شده و حوصله‌تان سر رفته، کروم را در iOS یا اندروید باز کنید و روی آیکون دایناسور ضربه بزنید تا این بازی آغاز شود.
ترفندهای باحال گوگل

14- سفر با اژدها

اگر در گوگل مپ از Snowdon به Brecon Beacons مسیریابی کنید، یکی از راه‌های سفری که به شما نمایش می‌دهد، سفر با اژدها خواهد بود. یعنی پیشنهاد سوار شدن بر اژدها را می‌دهد.
ترفندهای باحال گوگل

15- سحر و جادو در اندروید

 رابط صوتی اندروید را اجرا کنید و از این قسمت می‌توانید سه وِرد مربوط به کتاب‌های هری پاتر را بر زبان بیاورید و نتیجه‌ی آن را ببینید. «لومُس» (lumos) برای روشن کردن چراغ‌قوه‌ی گوشی، «ناکس» (nox) برای خاموش کردن چراغ‌قوه و «سایلنسیو» (silencio) برای قطع کردن همه‌ی صداها.

16- افزایش اطلاعات عمومی

اگر اهل اطلاعات عمومی هستید، عبارت fun facts را در نوار جستجو وارد کنید تا نکته‌ی جدیدی را یاد بگیرید. بعد از یادگیری هر نکته هم با کلیک روی Ask Another Question اطلاعات جدید دیگری نمایش داده می‌شود.
شرکتی که دو نفر ایده‌ی اولیه‌ی آن‌را چند سال پیش پایه‌ریزی کردند حالا تبدیل به یک ابرغول فناوری شده‌است که دنیای فناوری اطلاعات را متحول کرده و جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای کاربران شده‌است. شاید بنیانگذاران آن هم چنین تصوری از آینده‌ی خود و این شرکت نداشتند. در نتیجه می‌بینیم که بسیاری ازکارهای بزرگ با افکار و ایده‌های جالب و بعضا خنده‌دار شروع می‌شوند اما همان ایده‌ها بعد از مدتی مثل بمب در دنیا صدا می‌کنند. باید ایده‌ها را دست کم نگرفت.

منبع:فرادید،فکت‌اسلاید