تبیان، دستیار زندگی

استقبال شاعران از «وقتی مهتاب گم شد»

دبیر نخستین دوره کنگره شعر «کتاب دفاع مقدس» از استقبال شاعران از این دوره کنگره که با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» برگزار می‌شود، خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وقتی مهتاب گم شد

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی، دبیر نخستین کنگره شعر «کتاب دفاع مقدس»،  با اشاره به اتمام زمان ارسال اثر به دبیرخانه این کنگره گفت: زمان ارسال آثار به این دوره کنگره امروز، 25 مهرماه، به اتمام می‌رسد و این زمان تمدید نخواهد شد.

وی با بیان اینکه شاعران بسیاری از این دوره کنگره استقبال کردند، افزود: بیشترین تعداد آثار نیز در بخش کلاسیک به کنگره ارسال شده است. آمار نهایی تعداد آثار ارسال شده نیز بعد از زمان تعیین شده برای امروز، اعلام خواهد شد.

دبیر نخستین کنگره شعر «کتاب دفاع مقدس» به داوری آثار اشاره کرد و ادامه داد: داوری آثار از فردا آغاز خواهد شد. اختتامیه کنگره نیز روز نهم آبان‌ماه در تهران برگزار و از برگزیدگان تجلیل به عمل خواهد آمد.

محمدزمانی هدف از برگزاری این کنگره را پیوند بیشتر جامعه هنری با کتاب به ویژه کتاب‌های دفاع مقدس عنوان و تصریح کرد: «وقتی مهتاب گم شد» از همان ابتدای انتشار با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود. استقبال از این اثر پس از انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بیشتر شد. ایشان در تقریظی که منتشر شد، به نکات ظریفی اشاره کرده‌ و همچنین فرموده‌اند که 10 غزل می‌توان درباره این خاطرات گفت.

این شاعر به نکات جالب «وقتی مهتاب گم شد» اشاره کرد و ادامه داد: نکات نابی در لابه‌لای خاطرات خوش‌لفظ وجود دارد که یکی از این موارد، بیان گوشه‌ای از معرفت‌هایی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس وجود داشت. رزمندگان جوان به درجات بالایی از عرفان رسیده بودند که حتی گاه آن را در شرح عرفا هم نمی‌توان یافت.

فراخوان نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات علی خوش لفظ، با هدف جامه عمل پوشاندن به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، کمک به رشد و اعتلای فرهنگی کتابخوانی عمومی به ویژه در میان هنرمندان و شاعران و همچنین تشویق شاعران جوان به بهره‌گیری از گنجینه دفاع مقدس در خلق آثار ادبی، منتشر شده است.

این کنگره در دو بخش اصلی و ویژه فراخوان داد. شاخه‌های شعر «کلاسیک» (غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی و ...)، «آزاد» (نیمایی، سپید و ...)، «ترانه، سرود، نوحه و قالب‌های آیینی»، «کودک و نوجوان» و «کوتاه نوشت و پیامک ادبی» به عنوان زیرمجموعه بخش اصلی اعلام شد.

همچنین بخش ویژه این جشنواره به استقبال از مطروحه مقام معظم رهبری اختصاص داشت. علاقه‌مندان در این بخش می‌توانستند آثار خود را در ادامه سروده مقام معظم رهبری یا در همان وزن و ردیف و قافیه به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند. متن مطروحه رهبرمعظم انقلاب به شرح زیر است:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم
لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران
که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم

منبع: تسنیم