تبیان، دستیار زندگی

گذری بر کتاب "اخت القرآن"

امام سجاد(ع) در جهت زنده نگه داشتن قیام عظیم عاشورا، بارگاه پیامبر(ص) را یك قرارگاه دایمی قرار داد و بعد از ایشان نیز امام باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) و دیگر امامان در عرفات به عزاداری سالار شهیدان و اهل بیت(ع) می پرداختند. امروزه نیز این مكان مقدس، بهترین جایگاه برای صدور آموزه های قیام عاشورابه تمام جهانیان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گذری بر کتاب
امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در ابتدای خطبه های شان، ضمن ذكر مصایب كربلاو عاشورا برای اهالی مدینه، هیچگاه از حمد و ستایش خداوند غافل نمی شوند. بهترین نمونه و عالی ترین پیام امام سجاد را در كتاب صحیفه سجادیه باید دید.
صحیفه سجادیه كه به «اُخت القرآن» معروف شده، مجموعه ای از دعاهای امام سجاد(ع) است. این كتاب از جهت سند و اعتبار دارای چنان جایگاهی است كه شاید هیچ كتابی پس از قرآن كریم از نظر صحت سند به آن نمی رسد.
در میان شیعه بدون تردید، اعتبار صحیفه سجادیه حتی از كتب اربعه(كافی- من لایحضره الفقیه- تهذیب- استبصار) و نیز از نهج البلاغه بیشتر است. به طوری كه علامه مجلسی در بحارالانوار ابتدا تصمیم داشته كه كتب اربعه و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را نقل نكند ولی بعدا نظر ایشان عوض شده و فراوان از كتب اربعه و نهج البلاغه در كتب بحارالانوار حدیث نقل كرده است.
اما اعتبار و اشتهار كتاب صحیفه برای ایشان به قدری زیاد بوده است كه ضرورتی به نقل از آن احساس نمی كرده و علامه مجلسی مطمئن بوده است اشتهار این كتاب به قدری است كه در طول زمان دستخوش حوادث نمی شود و سالم خواهد ماند.
فقهای بزرگ نیز در مباحث فقهی خود به جملات كتاب صحیفه سجادیه استناد می كنند، مثلامرحوم شیخ انصاری در كتاب مكاسب در بحث خیارات وقتی می خواهد كلمه «شرط» را توضیح دهد به عبارت های صحیفه سجادیه و دعای توبه آن اشاره می كند.
در بحث فقهی از احكام غیبت به دعای مكارم الاخلاق صحیفه تمسك می شود و... اینها نشان دهنده اهتمام فوق العاده فقها به كتاب صحیفه است.
اما در مباحث عرفانی و معرفتی و بحث خداشناسی و معنویت كه ضرورت اول امروز جامعه و بلكه همه مردم دنیا است. صحیفه سجادیه میدان دار بی رقیب است.
آن معارف توحیدی كه در این كتاب یافت می شود بدون تردید در هیچ كتاب دیگری نمی توان یافت و هیچ كس را یارای مقابله و برابری با آن نخواهد بود. بلكه نكات و مطالبی در صحیفه سجادیه در مباحث توحیدی یافت می شود نه در نهج البلاغه وجود دارد و نه در اصول كافی و نه در هیچ اثر دیگری.
«لك یا الهی وحدانیه العدد» كه در صحیفه سجادیه آمده است حتی برای كسانی كه سال ها در فلسفه و عرفان كاركرده باشند نیز قابل فهم نیست. مگر آنانكه عرفان را در مقام «جمع الجمعی» یا «فتح الفتوح» و «مقام بقاء بعد الفنا» یافته و شهود كرده باشند، پرتویی از معنای این جمله را خواهند یافت.
منبع:
کانال استاد عابدی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.