تبیان، دستیار زندگی
ه) مرحوم آیت الله العظمی ملا حبیب الله حبیب كاشانی از علمای بزرگ سده چهاردهم هجری است كه تالیفات گرانبها و مهم و متنوعی در فقه و اصول و غیره دارد . وی پسر علی مدد فرزند رمضان كاشانی است و علاوه بر اینكه در علوم دینی مهارت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملجا الانام و حجة الاسلام مرحوم آیت الله العظمی ملا حبیب الله شریف کاشانی (ره)

مرحوم آیت الله العظمی ملا حبیب الله حبیب كاشانی از علمای بزرگ سده چهاردهم هجری است كه تالیفات گرانبها و مهم و متنوعی در فقه و اصول و غیره دارد . وی پسر علی مدد فرزند رمضان كاشانی است و علاوه بر اینكه در علوم دینی مهارت داشت در علوم دیگر نیز استاد بود و قریحه سرودن شعر نیز داشته است . وی در یكی از كتب خود چنین می نویسد :
درسن چهارده سالگی دوره آموزش صرف و نحو و دروس متداوله را به پایان رسانده و نزد حاج سید حسین و عده دیگری از علما به تحصیل فقه و اصول پرداختم . مقداری از فصول را نزد شیخ محمد اصفهانی خواهر زاده خود و یك قسمت عمده از رسائل شیخ مرتضی انصاری را نیز پیش حاج میرزا ابوالقاسم كلانتری تهرانی خوانده و مقداری از حكمت را نیز از حاج ملا هادی سبزواری فرا گرفتم .
آیت الله شریف در سن شانزده سالگی به تحصیل اجازه روایتی و هیجده سالگی با اجازه استاد خود ( حاج سید حسین ) به مقام اجتهادی نایل شد و تمامی عمر خود را صرف تدریس و تالیف نمود چنانكه تالیفات وی را بیش از دویست جلد دانسته اند . از جمله آثار مهم ایشان : كتاب لباب الالقاب ( در ذكر احوال بیش از 300 تن از علما ) , اسرار العارفین فی الاخلاق و المعارف , تذكره الشهدا ’ توضیح البیان فی تسهیل الاوزان , حقایق النحو , منتخب القواعد , رساله فارسیه فی الشكیات و السهویات و غیره ..... می باشد .
سرانجام آبت الله ملا حبیب الله شریف در بیست و سوم جمادی الاخر سال 1340 هجری قمری در كاشان وفات یافت . جنازه مطهرش با تشییع فراوان در مزار دشت افروز كاشان به خاك سپرده شد . ایشان دارای قریحه نقاده بوده و در نظم عربی و فارسی اشعار بسیاری در سنین نوجوانی سروده و دیوانش به طبع رسیده است .