تبیان، دستیار زندگی

تعصب برای چیست؟! مهم " اخلاق و انسانیت" است!

اگر شما در اسراییل به دنیا می‌آمدید به احتمال زیاد یهودی می‌شدید! اگر در عربستان به دنیا می‌آمدید قطعا مسلمان می‌شدید! اگر در اروپا به دنیا می‌آمدید به احتمال زیاد مسیحی و اگر در ژاپن به دنیا می‌آمدید شینتو می‌شدید! "دین" پدیده ای‌ است که؛ "جغرافیا" برای شما تعیین می‌کند ، پس تعصب برای چیست؟! آنچه مهم است" اخلاق و انسانیت" است که به جغرافیای زمان و مکان محدود نیست! (چارلی چاپلین)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعصب برای چیست؟! مهم
ادیان مختلف، هر کدام یک نوع ایدولوژی هستند، به عبارت بهتری، نوعی باورمندی محسوب می شوند. یقینا عوامل متعددی به باورمندی و اعتقاد تاثیرگذاراند. یکی از از عوامل جغرافیا است.
اگر کسی در معرض تعلیمات یک دین قرار بگیرد، و اگر آن دین هیچ ایراد و اشکالی نداشته باشد، و یا نمایان نباشد؛ شخص به آن دین باور می کند. آن را می پذیرد و به ان پیابند نیز خواهد بود.
بنابراین اگر کسی در عربستان به دنیا بیاید، حکومت، مردم، خانواده و اقوام، همه و همه در تبلیغ اسلام به او در تلاش اند. چنین شخصی، اگر اهل تحقیق باشد، با بررسی اسلام را می پذیرد، و اگر اهل تحقیق نباشد، بدون تحقیق اسلام را خواهد پذیرفت. همینطور سایر اقوام و ملل. با این تفاوت که، اگر تحقیقانه به ادیان دیگری چون مسیحیت، یهود، بودائیسم و ... بپردازیم، با تناقضاتی برخورد می کنیم، که اعتقاد ما، این است که نتیجه آن پذیرش اسلام است.
با این حساب، مشخص می شود که حتما و حتما، جغرافیا دلیل دین ما نیست، بلکه موثر بسیار بزرگی است. مگر مسلمانان سوئد، مسلمانان آمریکا و یا مسلمانان استرالیا، در جامعه ای مسلمان رشد کرده اند که مسلمان شده اند؟
و یا در مرتبه بالاتر، پیامبر اکرم، در کشوری بت پرست، رشد کردند، در حالی که هیچ مومنی به ایشان وجود نداشت، حضرت شروع به تبلیغ اسلام کردند، اکنون اسلام، یکی از بزرگترین ادیان جهان است. همینطور سایر پیامبران.
حال، سوال اینجاست، اگر واقعا جغرافیا تنها دلیل ایمان است، اصلا نباید دینی شکل بگیرد، چه رسد به اینکه پیشرفت کند.
اما اخلاقیات و انسانیات، همان مواردی است که ادیان به آن دستور می دهند؛ هیچ دینی خلاف اخلاق و انسانیت دستور نداده است، خصوصا اسلام. بنابراین طبق ادعای خود نویسنده، ادیان به جهت اخلاقی بودن، حد و مرز نمی شناسند.
دیالوگ ماندگار ابوسفیان در فیلم محمدرسول الله، بسیار زیباست: «محمد از درب وارد نمی شود، از قلب وارد می شود.»
منبع:
کانال پاسخ به شبهات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.