تبیان، دستیار زندگی
نی از جمله علمای بزرگ و نامدار كاشان مرحوم آیت الله العظمی میر سید علی یثربی كاشانی است . آن مرحوم به سال 1311 هجری در شهر سامرا و در بیت علمی مرحوم آیت الله آقا سید محمد رضا ابن سید اسماعیل بن عبدالرزاق یثربی كاشانی متولد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله العظمی میر سید علی یثربی كاشانی

از جمله علمای بزرگ و نامدار كاشان مرحوم آیت الله العظمی میر سید علی یثربی كاشانی است . آن مرحوم به سال 1311 هجری در شهر سامرا و در بیت علمی مرحوم آیت الله آقا سید محمد رضا ابن سید اسماعیل بن عبدالرزاق یثربی كاشانی متولد شد و در سن 5 سالگی یعنی به سال 1316 هجری قمری همراه پدر وارد شهركاشان شد و در عنفوان جوانی درس سطوح را تمام كرده و به سال 1321 وارد حوزه نجف گردید .
در سال 1331 بنا به در خواست خانواده معظم له به كاشان بازگشتند و پس از چندین سال اقامت در این شهر و تدریس علوم دینی بنا به درخواست مرحوم آیت الله حائری در سال 1341 هجری قمری وارد حوزه قم شده و ضمن شركت در درس مرحوم آیت الله حائری خود نیز حوزه مستقلی تشكیل داد .
ایشان در حدود هفت سال ضمن تدریس فقه و اصول به تربیت طلاب و فضلاء پرداخته و شاگردانی بزرگ تربیت نمودند كه در میان آنان می توان از رهبر كبیر انقلاب , امام خمینی ( ره ) , آیت الله داماد , آیت الله نجفی مرعشی ( ره ) و دهها عالم دیگر نام برد كه هریك در زمان خود فقیهی بزرگ و دانشمندی گرانمایه شدند .
ایشان پس از چندین سفر كوتاه به نجف و قم بمدت 30 سال در كاشان اقامت داشتند و همچون گنجی مملو از علم و دانش و تقوا , موجب بركت و سرافرازی این شهر مذهبی و تاریخی بودند . از جمله برجستگیهای اخلاقی این مرد بزرگ ساده زیستن و فرار از تعینات , صراحت لهجه , سخاوت در عین ناداری , علو طبع و عشق و اخلاص به اهل بیت ( ع ) و استنتاج بود .
سر انجام به سال 1379 هجری قمری مردی از میان ما رقت كه فقدانش جهان اسلام و انسانیان را در هاله غم فرو برد . پیكر این عالم جلیل القدر با نهایت تجلیل در كاشان تشییع و در محله پشت مشهد كاشان به خاك سپرده شد .
لیك اندر مرگ مردان بزرگ عالمی گرید برای عالمی
لاجرم در مرگ مردانی چنین گفت باید ای دریغا عالمی