تبیان، دستیار زندگی

انتخاب عطر بر اساس جنسیت: مردانه یا زنانه؟

پوست آقایان با پوست خانم ها تفاوت هایی جزئی دارد. پوست آقایان ضخیم تر، تیره تر و پرموتر است. اما آیا تقسیم بندی عطرها بر اساس مردانه و زنانه به خاطر این تفاوت های جزئی در پوست آنها است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عطر ،عطر زنانه، عطر مردانه ،سردرد، تاثیر عطر بر مغز ،پوست، اسپری، سیگار ،رایحه گل ،مواد شیمیایی ،بوی عطر، ماندگاری عطر، زیبایی ،انسان زیبا
 برخی تحقیقات نشان داده اند که پوست خانم ها و پوست آقایان حتی از نظر میزان ترشحات چربی هم تفاوت چندانی با هم ندارند.پس پوست زن با مرد چه فرقی دارد که عطرها را به دو دسته مردانه و زنانه تقسیم بندی کرده اند؟
حقیقت آن است که پوست بدن هر انسانی شیمی منحصر به فرد خودش را دارد. بنابراین هر شخصی صرفنظر از اینکه مرد باشد یا زن باید عطر مناسب خودش را پیدا کند. به راستی چه کسی این تقسیم بندی را انجام داده است؟ پاسخ: جامعه
جامعه این تقسیم بندی را انجام داده است. یعنی خودمان!  
  جامعه گفته که زن باید ملایم و لطیف باشد و بوی گل بدهد.
  جامعه گفته که مرد باید قوی باشد و بوی تنباکو، چوب هیزم و چرم بدهد.
 تا 100 سال پیش چیزی به اسم عطر مردانه و عطر زنانه وجود نداشت و هر کس به سلیقه خودش عطر انتخاب می کرد. اما از قرن 19 به بعد روز به روز این مرزها جداتر شد. امروزه حتی خود  کلمه عطر هم ویژگی زنانه به خود گرفته. خیلی جاها اگر بگوئید عطر مردانه انتقاد می کنند که نه عطر مال زن هاست. برای مردها باید بگوئید ادوکلن!
البته نویسنده به هیچ وجه توصیه نمی کند که در انتخاب جنسیت عطر کاملاً بی تفاوت باشید. به عبارت دیگر اگر آقا هستید و نمی‌خواهید شرمساری بوی زنانه دادن در جامعه گریبانتان را بگیرد، عطر زنانه استفاده نکنید.

انتخاب عطر بر اساس فصل سال
عطرهای مناسب هوای گرم
عطرهایی که بهتر است در روزهای گرم و آفتابی استفاده ‌شوند، با عطرهایی که مناسب روزهای سرد زمستان‌اند، یکسان نیستند. در روزهای گرم تابستان برای ماندگاری بوی عطر باید به دفعات بیشتری از آن استفاده کنید. با این حساب، بهتر است که در فصل گرم از عطری استفاده کنید که ماندگاری بیشتری داشته باشد.
در فصل گرم، استفاده از رایحه‌های خنک و ترش، تلخ و ‌‌‌سرد، جنگلی و‌ وحشی بسیار خوشایند است. استفاده از رایحه های خنک و ترش در فصل تابستان، سرمای خوشایندی را به شما و اطرافیانتان منتقل می‌کند و درنتیجه از حس گرمای محیط می‌کاهد تا به یک حس تعادل دمایی برسید.

عطرهای مناسب هوای سرد
ماندگاری عطرها در هوای سرد بیشتر است. یعنی در پاییز و زمستان با توجه به دمای پایین هوا، الکل موجود در عطر دیرتر تبخیر می‌شود. در فصل‌های سرد سال، بهتر است از رایحه‌های سنگین مانند عطرهای شیرین، تند و تلخ استفاده کنید.

چگونه یک عطر مناسب بخریم؟
برای انتخاب عطر به اولویت های خود اهمیت دهید. اگر از بوی گل لذت می برید، بهتر است عطرهایی با این رایحه را امتحان کنید.
سردرد نگیرید. از عطرهایی که باعث سردرد یا بروز حالت هایی ناخوشایند در شما می شوند، اجتناب کنید. به جای آن می توانید از عطرهای با بوی میوه استفاده کنید که هم سبک هستند و هم تازه. عطرهایی که رایحه سیب، توت و هندوانه دارند، گزینه های مناسبی هستند.
پوست های چرب، بیشتر بوی عطر را روی خود نگه می دارند. اگر پوستتان خشک است، اول از لوسیون بدون بو استفاده کنید و بعد از خشک شدن آن، عطر بزنید.
با تغییر درجه اسیدی بدن بوی عطر تغییر خواهد کرد. عطرهایی انتخاب کنید که در صورت این تغییر، بوی بدی نداشته باشند.
برای آقایان عطرهایی با رایحه وانیل و دارچین تاثیرگذار هستند.
اگر به عطر حساسیت دارید. می توانید از صابون های عطری برای شستشو استفاده کنید.
بوهای کلاسیک ماندگارند. هرگز قدیمی و زننده نمی شوند و همچنان از عطرهای محبوب هستند.

غرق نشوید. نکته مهم تر اینکه هرگز خودتان را در عطر غرق نکنید، زیرا یک بوی خوش هم اگر بیش از حد باشد، آزاردهنده می‌شود.

 عطرها خطر دارند؟
عطرهای سمی: بعضی از مواد شیمیایی به کاررفته در عطر سمی هستند که آثاری مثل دود سیگار دارند و برای محیط زیست و بدن انسان مضر هستند.

بعضی از افراد به این مواد حساس ترند و با استفاده از آنها، دچار سردرد و مشکلات سینوسی و حتی تنگی نفس می شوند که آنها را از زدن عطر عاجز می کند. این مواد مضر مستقیم وارد خون می شوند و اگر مستقیم روی پوست زده شده باشند یا حتی روی لباس، می توانند جذب بدن شوند.
البته استنشاق بخارهای سمی عطرها، اصلی ترین راه وارد شدن این مواد به بدن است.

 تاثیر عطر بر مغز: تاثیر دیگر عطر روی مغز است که می تواند آسیب زننده باشد و حتی بعضی از عطرها مثل موادمخدر عمل و فرد را دچار اعتیاد به عطر می کنند.

چند نکته مهم درباره نحوه استفاده از عطرها
عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید. نقاطی که جریان خون قوی بر پوست گرمتر از دیگر نقاط می باشد مانند; مچ دست و پشت گوش و قفسه سینه و گردن و داخل آرنج ها
عطر را بصورت چندلایه استفاده کنید. تا ماندگاری آن افزایش یابد.
پس از 3تا4 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.
  عطر را در هوا روبروی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید با این کار عطر به طور یکنواخت روی بدن می‌نشیند.

منابع : بیتوته / برترینها / عصر ایران / مجله اینترنتی زندگی 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.