تبیان، دستیار زندگی

هاردتاک نرم به سبك رشیدپور

یك گزارش درباره راز موفقیت رضا رشیدپور در«حالاخورشید».این مجری چگونه یك برنامه صبحگاهی معمولی را داغ كرده است؟ چرا با وجود كنار گذاشتن شیوه گفت و گوی «دید در شب» باز هم نتیجه می گیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه حالا خورشید

«حالا خورشید» سوژه داغ كم نداشته اما آن چه باعث شده در این چند روز روی بورس باشد، گفت و گوی رضا رشیدپور با وزیر نفت و نماینده مردم نیشابور است. به تناوب درباره این برنامه نوشته ایم و بارها اشاره كردیم سبك اجرای رشیدپور قرابت كاملی به رسالت برنامه دارد؛ در وهله اول خودمانی است و در مرحله بعد زبان افكار عمومی می شود و نتیجه گفت و گوهایش غالبا موفق از آب در می آید. در این گزارش راز موفقیت رشیدپور را با تمركز بر دو مصاحبه اخیرش واكاوی كرده ایم.  

داستان دو مصاف

رشیدپور در اجرا به پختگی رسیده و بلد است چطور مهمان را به چالش بكشد كه هم شان او حفظ شود و هم نتیجه به سرانجام برسد. چه بسا كوتاه بودن تایم مصاحبه ها كه به شكل تلفنی انجام می شود به موفقیت بیشتر او كمك كرده
رشیدپور این هفته دو مصاف سخت با بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت و هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی داشت. زنگنه روی خط آمد تا درباره استخدام دختر نماینده مردم آمل توضیح دهد و بهانه گفت و گوی چنارانی درگیری با معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی بود. حتما می دانید نامه ای در فضای مجازی منتشر شده كه نشان می دهد زهره یوسفیان فرزند عزت الله یوسفیان نماینده مردم آمل در مجلس، با حکم و نامه مستقیم وزیر نفت به استخدام پژوهشگاه نفت ایران در آمده است. از آن سو چندی پیش منتشر شد كه چنارانی هنگام سخنرانی معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی داد و بیدا می كند و می گوید چرا عنوان «خراسان غربی» بكار برده و ربطش داده ماجرای تقسیم دوباره این استان.

شاخ به شاخ با زنگنه

رشیدپور با یك سوال گزنده گفت و گویش را با وزیر شروع كرد:« شما كه گفته بودید سفارش پذیر نیستتید پس چرا دختر نماینده مردم آمل به دستور مستقیم شما استخدام شده.» و زنگنه پاسخ داد آن دختر پی اچ دی دارد و ضوابط استخدامش فرق می كند. رشیدپور بلافاصله پرسید: «اگر دختر نماینده مجلس نبود برای استخدام او باز هم نامه می نوشتید؟» و وزیر توضیح داد برای خیلی ها نامه زده ولی ناشناس بوده اند و در فضای مجازی این نامه ها نچرخیده. در پایان هم كه حرف های وزیر تمام شد، تیر خلاص را شلیك كرد: «امیدوارم شایسته سالاری در صنعت نفت برای همه برابر باشد.» ماجرای زهره یوسفیان در چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا كرده و بعد از مطرح شدن آن روی آنتن زنده «حالا خورشید» ابعاد تازه ای پیدا كرد. مثلا هاتف خالدی در كانال تلگرامی مكتوبات نوشته: «آقای زنگنه در برنامه تلویزیونی صدا و سیما با دفاع از این حکم گفته است ایشان دکترا دارد و روند جذب دانش آموختگان دکترا با لیسانس ها و فوق لیسانس ها متفاوت است و خانم یوسفیان بر اساس لیاقت و شایستگی خود به استخدام این پژوهشگاه در آمده است.جستجوی نام زهره یوسفیان ملا نشان می دهد که ایشان دانش آموخته دکترای دانشگاه آزاداسلامی علوم تحقیقات در رشته شیمی-فیزیک بوده اند و عنوان تز دکترای ایشان « انتقال نانو داروهای اعصاب توسط نانو کنها بر موضع هدف اکسون ودندریت با استفاده از روش‌های شبیه سازی مونت کارلو ولانگوین» بوده است. ایشان، آنچنان که به نظر می رسد یک کار مشترک ترجمه کتاب و یکی دو مقاله داخلی نیز دارند.» و بعد از ردیف كردن چند ادله دیگر این طور نتیجه گرفته:« ایشان بر اساس چه رزومه علمی برتر و طبق کدام روند استخدامی و در رقابت با چند دانش آموخته دوره دکترای دیگر در این پژوهشگاه با امضای مستقیم شخص وزیر استخدام شده است؟»

آرامش در برابر چنارانی

هاجر چنارانی با صدای بلند به دفاع از خود پرداخت. رشیدپور اما خونسرد بود و برگ برنده اش همین جا رو شد. او در برابر توجیهات نماینده مردم نیشابور از كوره در نرفت و تا توانست لبخند زد و از واژه «خواهر محترم» استفاده كرد. مجری خیلی زود متوجه تندمزاجی مهمان شد و اشاره كرد این شیوه صحبت دامن زدن به اختلافات است. گوش او بدهكار نبود؛‌گویی نمی خواست سوال رشیدپور را بشنود كه می پرسید:« فرمایشات فرهنگی تان تناسبی به رفتار غیرفرهنگی تان ندارد كه با پایه میكروفون به یك نفر حمله كردید.» او باز هم نمی خواست پاسخ دهد و حرف خودش را می زد. مجری كنایه زد كه «نماینده مجلس نباید متكلم وحده باشد.» رشیدپور بازتاب بد این نوع رفتارها در رسانه های خارجی  را پیش كشید و چنارانی از سوء نیت دشمن نام آورد. مجری سریع وارد بحث شد كه «خانم چرا بحث را به سمت دیگر می برید؟» در نهایت هم گفت اگر جای شما بودم عذرخواهی می كردم.

نه شیشه ای نه در دید در شب

آن چه مدل گفت و گوی رشیدپور را واجد تحسین می كند، چالش محترمانه است. یعنی حواسش هست شان مهمان را نگه دارد و می داند چه بپرسد كه حتی برغم طفره رفتن مهمان، حق مطلب ادا شود و بیننده خودش قضاوت كند. این اتفاق در دو گفت و گوی اخیر رخ داد و البته نمونه های دیگری می توان مثال زد؛ مثل ماجرای بیمارستان كرمان و گفت و گو با رئیس آن. دلیل اصلی توفیق رشیدپور، رسیدن به مدل تازه مصاحبه است؛ یعنی نه شیوه برنامه ای شیشه ای اش را پیش گرفته نه هاردتاك «دید درشب». حتی وقتی مهمان را مستاصل می بیند به او نمی تازد بلكه كمك می كند بحث قوام یابد. كاری كه عكس آن را از رشیدپور دیده بودیم تا جایی كه مهمانی چون سحر قریشی تا مدت ها گوشه رینگه بود! یك نكته دیگر را هم فراموش نكنیم كه غالب گفت و گوهای داغ رشیدپور تلفنی انجام می شود و چه بسا همین كوتاه بودن زمان مصاحبه، فرصت بیشتری برای عرض اندام به مجری می دهد.

ظرفی به نام حالا خورشید

چه بسا وقتی رضا رشیدپور و تیمش طرح «حالا خورشید» را می ریختند، چنین نتیجه ای متصور نبودند. رویكرد فصل اول و حتی قسمت های ابتدایی فصل جدید، برنامه ای بانشاط برای سرحال آوردن بیننده ها بود. هنوز هم هست اما در كنار آن جایی برای پرداخن به دغدغه های روز باز شده. اگر «حالا خورشید» از ابتدا سمت مشكلات و مسائل روز می رفت، موفق نمی شد؛ سازندگان ابتدا زمینه را فراهم كردند و حالا در این ظرف هم گفت و گوی داغ جواب می دهد،‌هم بخش های سرگرم كننده. مهم تر این كه رسالت برنامه به طور كامل تغییر نكرده و البته نباید بكند. اگر بیننده برنامه بوده باشید،‌می دانید طرح مسائل اجتماعی و به چالش كشیدن یكی از مسولان محور برنامه بوده ولی ماجراهای اخیر باعث دیده شدن بیشتر «حالا خورشید» شده.

سوار بر شبكه های اجتماعی

برنامه های تلویزیون لاجرم از توجه به شبكه های اجتماعی هستند. حالا منشا خیلی از اتفاقات و جریان ها در فضای مجازی است و چه خوب كه رسانه ها بتوانند آن را هدایت كنند. «حالا خورشید» در این مسیر موفق بوده و بارها نشان داده می تواند نقطه پایان بر جریان مجازی بگذارد. تا چندی پیش رقیبی به نام «فرمول یك» داشت كه حالا عصرها پخش می شود. از آن سو تیم «حالا خورشید» حواس شان به اخبار رسمی و تقویم هم هست و برخی سوژه های از دل آن بیرون می آید. مثل گفت و گو با كارآفرین، نویسنده، بازیگر و ... كه به تناوب به آن ها اشاره كرده ایم.


منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر