تبیان، دستیار زندگی
یت! شركت "توشیبا" به عنوان بنیانگذار یكی از دو فناوری جدید پیشنهاد شده برای جایگزینی دی‌وی‌دی‌های فعلی اعلام كرد نمونه‌های جدید دیسك‌های HD-DVD?دارای گنجایش 51 ? گیگابایت خواهند بود. به گزارش سایت اینترنتی "سی‌نت نیوز"، دو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اچ دی وی دی ؛ 51 گیگابایت!


شركت "توشیبا" به عنوان بنیانگذار یكی از دو فناوری جدید پیشنهاد شده برای جایگزینی دی‌وی‌دی‌های فعلی اعلام كرد نمونه‌های جدید دیسك‌های HD-DVD?دارای گنجایش 51 ? گیگابایت خواهند بود.

به گزارش سایت اینترنتی "سی‌نت نیوز"، دو شركت "توشیبا" و "سونی" از یك سال قبل دو فناوری جدید و رقیب را به ترتیب با نامهای "اچ‌دی-دی‌وی‌دی" و "بلو-ری"( BLU-RAY?) معرفی كرده‌اند كه در نهایت یكی از این دو فناوری جایگزین فناوری مورد استفاده در "دی‌وی‌دی"های فعلی خواهد شد

هر دوی این فرمت‌های جدید پیشنهادی برای نسل بعدی دی‌وی‌دی‌ها بر خلاف دی‌وی‌دی‌های فعلی از لیزر آبی رنگ به جای لیزر قرمز رنگ برای نوشتن و خواندن اطلاعات روی دیسكها استفاده می‌كنند. در فرمت "بلو-ری"، هر "دی‌وی‌دی" گنجایشی برابر با ?50? گیگابایت خواهد داشت كه این میزان حدود ? 6?برابر "دی‌وی‌دی"های رایج فعلی است. شركت "توشیبا" نیز درحالی كه پیش از این دیسك‌های "اچ‌دی-دی‌وی‌دی" را با گنجایش? 30? گیگابایت عرضه كرده بود، هم‌اكنون از عرضه دیسك‌های جدیدی بر اساس فناوری "اچ‌دی-دی‌وی‌دی" خبر می‌دهد كه اندكی بیش از دیسك‌های "بلو-ری" و  حدود 51? گیگابایت گنجایش خواهند داشت.

شركت "توشیبا" اعلام كرده ‌است در دیسك‌های "اچ‌دی-دی‌وی‌دی" ? 30? گیگابایتی قبلی، اطلاعات در دو لایه مختلف از سطح دیسك نوشته می‌شدند اما این شركت به فناوری جدیدی دست یافته كه به كمك آن می‌توان یك لایه سوم به دیسك‌های "اچ‌دی-دی‌وی‌دی" اضافه كرد و گنجایش آنها را به 51? گیگابایت رساند.

گنجایش ?51? گیگابایتی نشان‌دهنده برتری نسبی دیسك‌های "اچ‌دی-دی‌وی‌دی" در مقایسه با "بلو-ری" است.

"توشیبا" دیسك‌های ? ?51? گیگابایتی جدید را تا پایان سال ? 2007? به بازار عرضه خواهد كرد. دی‌دی‌وی‌های فعلی در نوع تك لایه دارای گنجایش ?4 ?گیگابایت و در نوع دو لایه دارای گنجایش حدود ? 9? گیگابایت هستند.

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط :

1. یک نتیجه جالب درباره هارددیسك

2. حافظه اصلی رایانه وحجم آن

3. SATA و IDE چه هستند؟

4. نحوه انتخاب یك DVD