مسائل متفرّقه حیض
زنی كه معمولاً هر ماه یك مرتبه خون می بیند اگر در یك ماه دو مرتبه خون ببیند در حالی كه هر یك از دو خون از سه روز كمتر نیست و از ده روز هم بیشتر نیست و در بین دو خون پاك بوده، چنانچه روزهایی كه در وسط پاك بوده از ده روز كمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد، هر چند یكی از آن دو خون یا هر دو نشانه های حیض را نداشته باشد یا در روزهای عادت نباشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : يکشنبه 1396/07/23
مطابق نظر آیت الله سیستانی
مسأله 105: در تمییز و تشخیص خون حیض از استحاضه در مواردی كه خون از ده روز بیشتر میشود، شرط است بعضی از روزها، خون دارای نشانه های حیض و بعضی دیگر از روزها، نشانه های استحاضه را دارا باشد، امّا شرط نیست خونِ دارای نشانه های حیض، همه نشانههای حیض را داشته باشد بلكه اگر یكی از نشانهها را هم داشته باشد كافی است ولی اگر بعضی از روزها خون دارای یكی از نشانههای حیض باشد و بعضی از روزهای دیگر خون دارای دو یا سه نشانه از نشانههای حیض باشد، چنین خونی بدون نشانه محسوب می¬شود همچنان كه اگر بعضی از روزها خون دارای بعضی از نشانههای حیض و در روزهای دیگر دارای بعضی دیگر از نشانههای حیض باشد چنین خونی بدون نشانه است. همچنین در خونی كه از ده روز می گذرد اگر خونی كه به نشانه حیض است سه روز پراکنده در ضمن ده روز اول باشد، این خون بدون نشانه محسوب می شود.
مسأله 106: مبتدئه و مضطربه و ناسیه و زنی كه عادت عددیه دارد، اگر خونی ببینند كه نشانههای حیض را داشته باشد یا یقین كنند كه سه روز طول می كشد، هر چند نشانه های حیض را نداشته باشد، باید عبادت را ترك كنند و چنانچه بعد بفهمند حیض نبوده، باید عبادت هایی را كه به جا نیاورده اند، قضا نمایند.
مسأله 107: زنی كه معمولاً هر ماه یك مرتبه خون می بیند اگر در یك ماه دو مرتبه خون ببیند در حالی كه هر یك از دو خون از سه روز كمتر نیست و از ده روز هم بیشتر نیست و در بین دو خون پاك بوده، چنانچه روزهایی كه در وسط پاك بوده از ده روز كمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد، هر چند یكی از آن دو خون یا هر دو نشانه های حیض را نداشته باشد یا در روزهای عادت نباشد.
مسأله 108: زنی كه دارای عادت نبوده و دیدن خون در او استمرار پیدا کرده و بیشتر از ده روز خون دیده و از راه مختلف بودن نشانههای خون، باید حیض را تشخیص دهد، چنانچه مثلاً سه روز یا بیشتر خونی ببیند كه نشانه حیض را دارد و آن خون، از ده روز بیشتر نشود و پس از آن ده روز یا بیشتر خونی ببیند كه نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز یا بیشتر، خونی به نشانههای حیض ببیند و آن خون، از ده روز بیشتر نشود، و مجموع خونهای مشاهده شده متّصل به هم باشد، باید خون اوّل و خون آخر را كه نشانه های حیض داشته، حیض قرار دهد و خون وسط، استحاضه است امّا اگر زن دارای عادت وقتیه باشد، در این مثال، چنانچه یكی از دو خونی كه دارای نشانه هایحیض است مطابق با روزهای عادتش باشد و خون دیگر در روزهای عادتش نباشد، فقط آنچه در ایام عادت است و نشانههای حیض را دارا است حیض قرار میدهد و بقیه، استحاضه میباشد.
مسأله 109: اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نكند بعد بفهمد حیض نبوده است، باید نماز و روزه ای كه در آن روزها به جا نیاورده، قضا نماید و اگر چند روز را به گمان این كه حیض نیست، عبادت كند، بعد بفهمد حیض بوده، چنانچه آن روزها را روزه نیز گرفته باشد، باید قضا نماید.
منبع:
سایت سراج
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید. مسأله 105: در تمییز و تشخیص خون حیض از استحاضه در مواردی كه خون از ده روز بیشتر میشود، شرط است بعضی از روزها، خون دارای نشانه های حیض و بعضی دیگر از روزها، نشانه های استحاضه را دارا باشد، امّا شرط نیست خونِ دارای نشانه های حیض، همه نشانههای حیض را داشته باشد بلكه اگر یكی از نشانهها را هم داشته باشد كافی است ولی اگر بعضی از روزها خون دارای یكی از نشانههای حیض باشد و بعضی از روزهای دیگر خون دارای دو یا سه نشانه از نشانههای حیض باشد، چنین خونی بدون نشانه محسوب می¬شود همچنان كه اگر بعضی از روزها خون دارای بعضی از نشانههای حیض و در روزهای دیگر دارای بعضی دیگر از نشانههای حیض باشد چنین خونی بدون نشانه است. همچنین در خونی كه از ده روز می گذرد اگر خونی كه به نشانه حیض است سه روز پراکنده در ضمن ده روز اول باشد، این خون بدون نشانه محسوب می شود.
مسأله 106: مبتدئه و مضطربه و ناسیه و زنی كه عادت عددیه دارد، اگر خونی ببینند كه نشانههای حیض را داشته باشد یا یقین كنند كه سه روز طول می كشد، هر چند نشانه های حیض را نداشته باشد، باید عبادت را ترك كنند و چنانچه بعد بفهمند حیض نبوده، باید عبادت هایی را كه به جا نیاورده اند، قضا نمایند.
مسأله 107: زنی كه معمولاً هر ماه یك مرتبه خون می بیند اگر در یك ماه دو مرتبه خون ببیند در حالی كه هر یك از دو خون از سه روز كمتر نیست و از ده روز هم بیشتر نیست و در بین دو خون پاك بوده، چنانچه روزهایی كه در وسط پاك بوده از ده روز كمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد، هر چند یكی از آن دو خون یا هر دو نشانه های حیض را نداشته باشد یا در روزهای عادت نباشد.
مسأله 108: زنی كه دارای عادت نبوده و دیدن خون در او استمرار پیدا کرده و بیشتر از ده روز خون دیده و از راه مختلف بودن نشانههای خون، باید حیض را تشخیص دهد، چنانچه مثلاً سه روز یا بیشتر خونی ببیند كه نشانه حیض را دارد و آن خون، از ده روز بیشتر نشود و پس از آن ده روز یا بیشتر خونی ببیند كه نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز یا بیشتر، خونی به نشانههای حیض ببیند و آن خون، از ده روز بیشتر نشود، و مجموع خونهای مشاهده شده متّصل به هم باشد، باید خون اوّل و خون آخر را كه نشانه های حیض داشته، حیض قرار دهد و خون وسط، استحاضه است امّا اگر زن دارای عادت وقتیه باشد، در این مثال، چنانچه یكی از دو خونی كه دارای نشانه هایحیض است مطابق با روزهای عادتش باشد و خون دیگر در روزهای عادتش نباشد، فقط آنچه در ایام عادت است و نشانههای حیض را دارا است حیض قرار میدهد و بقیه، استحاضه میباشد.
مسأله 109: اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نكند بعد بفهمد حیض نبوده است، باید نماز و روزه ای كه در آن روزها به جا نیاورده، قضا نماید و اگر چند روز را به گمان این كه حیض نیست، عبادت كند، بعد بفهمد حیض بوده، چنانچه آن روزها را روزه نیز گرفته باشد، باید قضا نماید.
منبع:
سایت سراج