تبیان، دستیار زندگی

انتشار دو کتاب درباره زبان و ادبیات فارسی

کتاب «بن‌نامه‌ مصدرهای زبان فارسی» نوشته شایان افشار و «تشبیه» از احمد رضایی جمکرانی به تازگی منتشر شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب بن‌نامه‌ مصدرهای زبان فارسی و تشبیه
کتاب «بن‌نامه‌ مصدرهای زبان‌فارسی: همراه با گردآورده‌ای از مصدرهای پیش‌آوندی» (رده‌بندی‌شده بر اساس شناسه‌های مصدری و بُن‌های مصدرهای به دست‌آمده از زبان‌های ایران کهن، پارسی میانه و دری)   نوشته شایان افشار در ۶۵۱ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان در نشر مروارید عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «بن‌نامه مصدرهای زبان فارسی دری» کاری تک‌جلدی و دوزبانه، فارسی- انگلیسی، از دکتر شایان افشار، پژوهنده‌ زبان‌شناسی، نویسنده و استاد زبان فارسی است. این فرهنگ‌نامه در نوع خود گامی است در تحقق آماج‌های زبان و ادب فارسی در به یادآوردن و کاربرد کارواژه‌های زیبا و موزون فارسی که در یک زمینه زبانی/فرهنگی/ تاریخی بیش به دست فراموشی سپرده شده‌ بودند.

هدف پژوهش و فراهم آوردن این فرهنگ‌نامه، زنده کردن کارواژه‌های زیبای فارسی دری است و آگاهانیدن پدیده عقب‌نشینی تاریخی کارواژه‌های ساده پارسی در برابر «فعل»های مرکب ساختگی (جعلی) است؛ که بخش چشمگیری از این «فعل» ‌های مرکب از یک واژه عربی و کارواژه‌ کمکی فارسی ساخته شده‌اند.

همچنین کتاب «تشبیه: تطور، تحلیل و نقد» نوشته احمد رضایی‌ جمکرانی در ۳۰۷ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۲۳هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: هنگامی که از ادبیات سخن به میان می‌آوریم، از جمله نخستین مباحثی که به ذهن خطور می‌کند، مباحث بلاغی است؛  برای عده‌ای چگونگی کاربرد زبان، نشان ادبیت است، درحالی که برای گروهی دیگر سروکار داشتن  با اشکال بلاغی، اولین نشانه‌ متن ادبی است. می‌توان گفت تشبیه، یکی از پایه‌های بلاغت یا اصلی‌ترین رکن آن است. از این رو بررسی و نقد جوانب این موضوع، مدخل و زمینه‌ای است برای بررسی و نقد سایر مولفه‌های این حوزه.

کتاب حاضر پس از بررسی و نقد تعریف تشبیه، در سه فصل مباحث مختلف و مرتبط با آن را تحلیل و نقد کرده است: در فصل نخست، چارچوب مسائل تشبیه در کتاب‌های فارسی و عربی بررسی شده، پس از آن در فصل دوم به بررسی و نقد ارکان تشبیه پرداخته، هر مولفه را همراه با تمام مسائل مربوط به آن بررسی کرده‌ایم، در فصل سوم تلاش کرده‌ایم موضوعاتی مطرح شود که در کتاب‌های بلاغی به آن‌ها نپرداخته‌اند؛ به نظر می‌رسد امروزه بدون توجه به چنین موضوعاتی، مباحث بلاغی و در این‌جا اختصاصا تشبیه، چندان کارا نخواهد بود؛ طرح چنین مباحثی می‌تواند دریچه‌ای تازه به موضوعاتی از این دست باشد.

منبع: ایسنا