مهم ترین عامل بدحجابی و بی حجابی در جامعه
مردان عاشورایی؛ توصیه به حیاء
از مهمترین و مؤثّرترین عوامل ترویج عفاف و حیاء، توصیه مردان به خانواده شان است؛ لذا یکی از دلایل اصلی بی حیایی و بدحجابی را نیز می توان عدم توجّه مردان نسبت به عفاف خانواده خود دانست. خداوند متعال در راستای این مسأله، به پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) چنین دستور می دهد: یَا أَیُّهَا الْنَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ؛ اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابهاى[روسرىهاى بلند] خود را بر خویش فرو افكنند. این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.(احزاب: 59)امام حسین(علیه السلام) و همه مردان عاشورایی سپاه حق نیز، به پیروی از این دستور قرآنی، حسّاسیت خاصّی نسبت به عفاف خانواده خود داشته، همواره توصیه های مؤکّدی در حفظ وقار، متانت و حیاء زنان و دختران خود می فرمودند. با در پیش بودن مصیبت بزرگ امام حسین(علیه السلام)، ایشان خطاب به خانواده خود، آنان را نسبت به عدم خدشه به متانت و حیاء خود در ضمن اندوه این مصیبت، توصیه کردند(ر.ک: الملهوف علی قتلی الطفوف، ص142)
از مهمترین و مؤثّرترین عوامل ترویج عفاف و حیاء، توصیه مردان به خانواده شان است؛ لذا یکی از دلایل اصلی بی حیایی و بدحجابی را نیز می توان عدم توجّه مردان نسبت به عفاف خانواده خود دانست. خداوند متعال در راستای این مسأله، به پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) چنین دستور می دهد: یَا أَیُّهَا الْنَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ؛ اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابهاى[روسرىهاى بلند] خود را بر خویش فرو افكنند. این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.(احزاب: 59)
حجاب برتر؛ اولویّت زنان عاشورایی
پرورش حیاء در وجود زنان، ناخودآگاه آنان را به سوی حجاب برتر و کامل سوق می دهد. نمونه اش آن است که حجاب برتر، در صدر دغدغه ها و خواسته های اسیران واقعه عاشورا، قابل مشاهده است.شیخ مفید می نویسد: پس از کشته شدن امام حسین(علیهالسلام) وقتی گذر عمر سعد نزد زنان و دختران امام حسین(علیه السلام) افتاد، زنان بر سر او فریاد زدند و گریستند و از او خواستند که آنچه را از آنان غارت شده به آنان باز گردانند، تا به وسیله آنان خود را بپوشانند.(ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص113)
نکته درخور توجّه آنکه، زنان بزرگتر، وظیفه خود می دانستند که شرایط را برای حفظ حیاء و حجاب خود و دختران مهیّا کنند.
در یکی از نقل ها، حضرت امّ کلثوم به مأمور بردن اسیران گفت: وقتی ما را وارد شهر شام میکنید از دری وارد کنید که تماشاچی کمتری داشته باشد. و از آنان درخواست کرد که سرهای شهدا را از میان کجاوههای اهلبیت فاصله بدهند تا نگاه مردم به آنها باشد و حرم رسول الله را تماشا نکنند و گفت: از بس که مردم ما را در این حال تماشا کردند، خوار شدیم.( الملهوف علی قتلی الطفوف، ص142)