تبیان، دستیار زندگی

لزوم توجه به وضعیت مسکن اجتماعی

توجه به امر تأمین مسکن به عنوان یکی از نیازهای اصلی حوزه اجتماعی همواره از دغدغه های هر نظام و ساختاری است که برای این منظور متحمل هزینه های کلانی نیز می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسکن اجتماعی
هرگاه صحبت از مسکن می شود بیشتر ذهن ها به سمت بخش اقتصادی آن سوق پیدا می کند اما ما در مقاله امروز می خواهیم بگوییم که این بخش که به تعبیری یکی از زیر ساخت های اصلی اقتصاد محسوب می شود و صنعتی بسیار گسترده (با بیش از 50 حوزه تولیدی و خدماتی) بدان وابسته است، اما جنبه های اجتماعی مهمی را هم دارد و در هرم نیازهای اساسی مردم برای ادامه حیات قرار می گیرد. دولت مردان همواره در این فکر بودند که اگر آرامش خیال را برای شهروندان خود ایجاد کنند می‌توانند وضعیت اجتماعی بهتر و شاداب‌تری داشته باشند.
به نظر کارشناسان یکی از اصلی ترین نیازهای اجتماع بعد از خوراک و پوشاک داشتن سرپناهی است تا بدون دغدغه خیال، در آن آرام گیرد، لذا اگر بخواهیم از اهمیت مسکن در بخش اجتماعی سخن بگوییم، بیراه نگفته ایم که بخشی از تأمین سلامت اجتماعی در گروه توجه به وضعیت مسکن  و رونق آن به عنوان سر پناه جمعی و در حوزه اقتصادی، صنعتی قدرتمند برای رسیدن به اشتغال پایدار و کم هزینه، خواهد بود در نتیجه توجه به معیارهای توسعه ای برای بهبود وضعیت این بخش پیشران اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فواید مهم تأمین مسکن اجتماعی

همانطور که گفته شد حوزه مسکن نه تنها در بخش اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه به راحتی می توان گفت که بخش های اجتماعی و سیاسی نیز بدان وابسته است. هرگاه نظامی به سمت تأمین رفاه و عدالت اجتماعی گام برمی دارد اولین کار مهم آن تأمین محل زندگی مناسب و ارزان برای اقشار مختلف جامعه است که اگر این امر محقق شود مزایای حاصل از آن به بخش های اجتماعی نظیر افزایش ازدواج، زندگی بدون دغدغه، افزایش میزان رضایتمندی و ... نیز خواهد رسید که این امر در بسیاری از کشورها به عنوان هزینه های سیاسی و توجه به خواست جمعی نیز معروف است.

 روی آوردن به صنعتی سازی مسکن اگر در مسیر درست خود قرار گیرد و با اصول فنی و مهندسی تلفیق شود در نهایت می تواند موجب تأمین مسکن برای مستأجران و رضایتمندی آنها شود.


امروزه در کشور ما، افزایش اجاره بها و قیمت مسکن عمومأ در کلان شهرها آمار ازدواج را تحت تأثیر خود قرار داده به نحوی که بسیاری از جوانان به دلیل عدم تحمل هزینه های اجاره و یا خرید مسکن معمولأ زیر بار این امر مهم نمی روند. اگرچه کاهش میزان ازدواج دلایل دیگری هم دارد اما بالا بودن هزینه های جاری پ، عدم اشتغال مناسب و گران بودن مسکن نیز در بین این عوامل کم اثر نیست. دین مبین اسلام همواره جوانان را به ازدواج مناسب با بکار گیری معیار های منطقی دعوت می کند و به قول قدیمی ها ازدواج امری است که خداوند برکت آن را می دهد و هزینه های مربوطه نیز فراهم می شود اما باید توجه داشت که تشویق به امر ازدواج نیازمند تأمین حداقل هایی است و یکی از مهمترین این حداقل ها بحث مسکن خواهد بود. در شرایطی که بسیاری از جوانان از روند دریافت وام ازدواج چندان رضایتی ندارند در نتیجه چگونه می توانند هزنیه های دیگر همانند مسکن را فراهم آورند.

تزریق مُسکن مهر و پایان دوره اثر بخشی

اگرچه تلاش های گسترده ای در جهت بهتر شدن وضعیت مسکن اجتماعی در اواسط دولت نهم صورت گرفت و در قالب طرح مسکن مهر پا به عرصه اقتصادی و اجتماعی گذاشت اما شاید با گذشت چند سال از این طرح و ارائه واحدهای ساخته شده به مشتریان هنوز شاهد بهبود وضعیت مسکن اجتماعی مخصوصأ در کلان شهرها نبودیم و روزبه روز به آمار مستأجران اضافه می شود.
البته نباید از مزیت های کلان این طرح همانند خانه دار شدن قشر کم درآمد جامعه پ، کاهش بهای مسکن در برخی از برهه های زمانی که قیمت آن روز به روز بالاتر می رفت و ایجاد اشتغال گسترده با انبوه سازی یا به تعبیری روی آوردن به صنعتی سازی چشم پوشی کرد اما با تغییر دولت و بررسی های صورت گرفته در این رابطه تصمیم بر آن شد که طرح مسکن مهر که به عنوان مُسکنی برای کنترل و بهبود وضعیت مستأجران روزی پا به عرصه گذاشته بود از سوی دولت یازدهم و دوازدهم ادامه نیابد. شاید یکی از مشکلات اصلی مسکن مهر اشتباهات ساختاری و محاسبات جمعیتی افرادی بود که می خواستند در آن زندگی کنند، به تعبیری انتقال جمعیتی گسترده به محیطی که هنوز از لحاظ زیر ساختی (نظیر: امکانات رفاهی، خدماتی، درمانی، آموزشی و حتی تأمین امینت محیط پیرامونی آن) برای زندگی مناسب نیست نه تنها از میزان مشکلات اجتماعی کاست بلکه مقداری هم به آن اضافه کرد. برخی از سازه ها به دلیل عدم کنترل مناسب و مهندسی سازی دقیق هنوز مورد استفاده قرار نگرفته، تخریب و موجب کاهش اعتماد به پروژه مسکن مهر در بین شهروندان و عدم روی آوری بدان شد.

برای مسکن اجتماعی چه باید کرد

روی آوردن به صنعتی سازی مسکن اگر در مسیر درست خود قرار گیرد و با اصول فنی و مهندسی تلفیق شود در نهایت می تواند موجب تأمین  مسکن برای مستأجران و رضایتمندی آنها شود. پس مسکن اجتماعی برای رسیدن به مقصود خود نیازمند سرمایه گذاری، واگذاری زمین در نقاط مناسب، تحویل واحدهای مسکونی بعد از تکمیل امکانات مهم زیر بنایی، ارائه مشوق هایی برای سازندگان از طریق وام های کم بهره و فروش واحدهای مسکونی با قیمت مناسب به مشتریان البته به صورت کنترل شده است و در شرایط کنونی که بهای مسکن و بازار اجاره و رهن آن با توجه به کاهش میزان سود بانکی و سرازیر شدن مقداری از سرمایه های مردمی در بازار رو به افزایش است باید فکری به حال جوانان و اقشار کم درآمد برای داشتن سرپناهی امن نمود تا وضعیت کنترلی مجددأ در این حوزه مهم ایجاد شود. 
منابع: خبرگزاری تسنیم/ اقتصاد آنلاین