تبیان، دستیار زندگی

پیام وزیرآموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ پیوند اولیا و مربیان

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ پیوند اولیا و مربیان، پیامی صادر كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
پیام وزیرآموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ی پیوند اولیا و مربیان
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام سیدمحمد بطحایی به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده‌ مهربان

سلام و درود بر همكاران محترم، والدین گرامی و دانش‌ آموزان عزیز

خانه و مدرسه دو بال شكوهمند پرواز در آسمان تربیت‌ اند و «انجمن اولیا و مربیان»، مظهر همدلی، تعامل و همكاری در امر خطیر آموزش و پرورش نونهالان میهن اسلامی است. رسالت آموزشی و تربیتی والدین و مربیان، زمانی محقق می‌شود كه با این همدلی و تعامل، فرصت شكوفایی دانش آموزان را فراهم آوریم. اهمیت انجمن اولیا و مربیان در این است كه دو كانون اصلی تعلیم‌ و تربیت را به یکدیگر متصل می‌‌سازد تا بر پایه‌ اهداف، مفاهیم و تعاریف مشترک از پرورش فرزندان، مشارکت و همکاری داشته باشند، همچنانكه در سند تحول بنیادین نیز بر ارتقای جایگاه و نقش تربیتی خانواده و مشاركت اثر بخش آن با نظام تعلیم‌ و تربیت رسمی، تأکید فراوان شده است.
رویکرد اصلی و غالب وزارت آموزش ‌و پرورش در حوزه‌ مشارکت والدین در مدارس؛ ایجاد و توسعه‌ زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب برای مشارکت‌ های همه‌ جانبه‌ خانواده به‌ ویژه مشارکت‌ های فکری، مشورتی، تخصصی و مهارتی است و از مطالبات جدی والدین؛ تعیین نقش‌ واقعی و کارآمد جهت سهیم شدن آنان در اداره‌ مدارس، مشارکت در تدوین برنامه‌ های سالانه‌ آموزشی ‌و پرورشی، تصمیم‌ گیری در امور مربوط، همکاری در اجرای فرایندها و نظارت بر نحوه‌ی اجرای فعالیت‌هاست.
بدون تردید حضور جمعیت عظیم والدین گرامی، با دانش، تخصص‌ و مهارت‌ های متنوع، امکان مغتنمی برای رفع مشکلات ‌و ارتقای کمّی و کیفی امور مدارس است و سازماندهی والدین علاقه‌ مند بر اساس دانش و تخصص‌ در کارگروه‌ های تخصصی و مهارتی، تدبیری عالمانه و مشارکت‌ جویانه‌ است كه آموزش ‌و پرورش را در حصول به اهداف عالی یاری می‌کند. اصل تکریم والدین، اختیار و داوطلبانه بودن، رعایت قوانین ابلاغی و مدیریت انجمن اولیا و مربیان مدارس از موارد مهمی است كه باید همواره مورد توجه قرار ‌گیرد؛ بنابر این از مدیران محترم مدارس انتظار می‌رود بیش از هر چیز از ظرفیت فکری و مشورتی والدین در امر برنامه‌ریزی و تصمیم‌ گیری‌ استفاده كنند و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مهارتی، زمینه‌ی ارائه‌ی مشارکت واقعی و بنیادی این عزیزان را فراهم آورند تا این مشارکت در طول برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی ششم توسعه با جدیت كامل ادامه یابد.
امیدوارم در سایه‌ی همدلی‌، همراهی و همكاری فرهنگیان عزیز و والدین محترم، بستری مناسب برای آموزش‌ و پرورش بهینه‌ فرزندان عزیز كشورمان فراهم آید. برای همه‌ شما عزیزان در این امر خطیر آرزوی توفیق و سربلندی دارم.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش