تبیان، دستیار زندگی

خودکشی سیاسی آمریکا

آمریکا که خود با جنگ افروزی در کشورهای مختلف به ویژه منطقه خاورمیانه، امنیت را خدشه‌دار کرده می‌کوشد ایران را عامل اصلی عدم ثبات و امنیت در منطقه معرفی کند و این مسئله مهم‌ترین بهانه‌ی وی برای تحریم‌های چند باره جمهوری اسلامی ایران است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خودکشی سیاسی
رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود فاز جدیدی از سیاست‌های این کشور را در قبال جمهوری اسلامی ایران افشا کرد. ترامپ با تهمت‌های فراوان به مردم و مسئولان ایران سعی بر آن دارد تا با گزافه‌گویی موج گسترده‌ای از ایران هراسی را راه‌اندازی کند. وی با تروریست خواندن ایران و ادعای واهی نقض ایران در جریان برجام فاز جدید فرافکنی را آغاز نموده است. 

فاز جدید ایران هراسی

سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا که سابقه دیرینه‌ای دارد از 40 سال پیش مرحله‌ی جدیدی را آغاز و روز به روز به شدت آن افزوده شد. اما در یک دهه‌ی اخیر به اوج خود رسیده است تا جایی رئیس جمهور کنونی این کشور از نخستین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود، برنامه ای خاص را در این مسیر ارائه و بارها و بارها تنفر و تقابل خود را از مسلمانان به ویژه ایرانیان بیان نمود. که نمونه‌ی بارز آن طرح ورود ممنوع مسلمانان به آمریکا بود.
دولتمردان آمریکا در تلاش‌اند تا از ایران و سپاه پاسداران وجهه‌ای تروریستی و خطرناک به جهانیان معرفی نمایند که ثبات، امنیت و آرامش را در سراسر جهان از بین برده و این موضوع دقیقا همان است که سیاست‌ مداران آمریکا سالیان سال به آن پرداخته و با حضور نظامیان خود در کشورهایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها رقم زده‌اند.

 تلاش دولت ایران همواره بر اثبات فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای بوده و هست و در این مسیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند اما آمریکا با بدعهدی‌ و نقض این موضوع را خدشه‌دار کرده.


به عبارت دیگر آمریکا با ایران هراسی به اهداف مختلفی دست پیدا می‌کند که شاخص‌ترین آن سود اقتصادی است. بله به همین سادگی و با فروش انبوه سلاح‌ و تجهیزات نظامی با عنوان مقابله با تروریست جهانی (ایران!) علاوه بر وارد آوردن فشارهای جهانی به ایران، سودهای کلان و غیرقابل تصوری را نصیب خود می‌نماید.

ایران هراسی موتور محرکه فروش تجهیزات نظامی

بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی، ایران هراسی را موتور محرکه فروش تجهیزات نظامی طی دو دهه‌ی اخیر معرفی کرده‌اند. آنان معتقدند که ایران هراسی اصطلاحی است که دولتمردان آمریکایی با هدف منزوی‌سازی ایران، جلوگیری از اشاعه‌ی انقلاب اسلامی فروش تجهیزات نظامی و نیز راه اندازی جنگ روانی در سراسر جهان بر علیه ایران اسلامی است.
آمریکا در تلاش است تا با خطرناک جلوه دادن ایران و مبارزه با تروریسم جهانی، حجم انبوهی از سلاح‌های نظامی خود را به فروش برساند که نمونه کوچک آن را اخیرا در قرارداد فروش سلاح به عربستان شاهد بودیم؛ قراردادی که با واکنش‌های فراوان جهانی همراه شد.
متاسفانه اکنون شاهد اختلافات شدید در منطقه و حضور تروریست‌های تکفیریِ دست پرورده‌ی آمریکا و اسراییل هستیم و این یکی از نتایج ایران هراسی و فروش سلاح‌های نظامی از سوی آمریکا است که البته همکاری‌های گسترده ایران اسلامی با مجامع بین‌المللی و همچنین ارائه‌ی طرح‌ها و برنامه‌های صلح طلبانه‌ی ایران خط بطلانی بر این هدف شوم آمریکا کشیده و به جهانیان ثابت کرده که جمهوری اسلامی در پی ایجاد امنیت و ثبات در منطقه است.

نقض برجام

رهبر انقلاب اسلامی همواره بر بدعهدی و عدم اعتماد به آمریکا تاکید و بر نقض برجام از سوی دولتمردان آمریکایی اشاره داشته است زیرا آمریکا از ابتدای امضای برجام سر ناسازگاری گذاشته و بر تعهدات خود با بهانه‌های نخ‌نما شده، خط بطلانی آشکار کشید. آمریکا نخستین گام در نقض برجام را با تمدید تحریم‌ها علیه ایران برداشت و پس از آن نیز این روند را تا به امروز طی کرده است اما برای فرار از رسوایی ایران را ناقص برجام و حامی تروریست معرفی می‌کند.
دونالد ترامپ در سخنرانی اخیر خود برای چندمین بار ایران اسلامی را به نقض مفاد برجام متهم و آن را توافق‌نامه‌ای پوچ با عنوان "بدترین توافق‌نامه تاریخ آمریکا" خواند. وی در تلاش است بدون ارائه هیچ سند قابل قبولی ایران را به تولید آب سنگین بیش از حد مجاز متهم کند در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ژانویه سال 2016 بارها گزارش‌هایی با مضمون پایبندی ایران به مفاد برجام و همچنین رعایت اصول فنی در مسائل هسته‌ای به جهانیان ارائه کرده است.
یوکیو آمانو ساعاتی پس از سخنرانی ترامپ گفته‌های وی را درباره مسائل هسته‌ای ایران کذب خواند و گفت: "همانطور که من به شورای حکام گزارش دادم، تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، در حال اجرا هستند. راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، همه فعالیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را دربرمی‌گیرد. این کار با روشی عینی و بی‌طرفانه و در هماهنگی با مدالیته‌های مصرح در برجام و اقدامات پادمانی استاندارد، صورت می پذیرد. ایران در حال حاضر، پروتکل الحاقی به توافق جامع پادمانی خود با آژانس را به صورت موقت اجرا می‌کند که این پادمان، ابزاری است قوی برای راستی‌آزمایی و به بازرسان ما، دسترسی گسترده‌تری به اطلاعات و اماکن داخل ایران می‌دهد." (1)

تحریم‌های بی‌اثر

بیش از یک دهه است که آمریکا دست به تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای در راستای تضعیف سازی جمهوری اسلامی زده و در تلاش است تا با فشار به دولت و مردم ایران عراق و افغانستانی جدید برای خود دست و پا کند. آمریکا که خود با جنگ افروزی در کشورهای مختلف به ویژه منطقه خاورمیانه، امنیت را خدشه‌دار کرده می‌کوشد ایران را عامل اصلی عدم ثبات و امنیت در منطقه معرفی کند و این مسئله مهم‌ترین بهانه‌ی وی برای تحریم‌های چند باره جمهوری اسلامی ایران است.
ایران اسلامی همواره با رهنمون‌های مقام معظم رهبری و تدابیر مسئولین در سختی‌ها و تحریم‌ها سربلند بوده و این تحریم‌ها باعث ایجاد و پیشرفت تخصص گرایی و بومی سازی فناوری‌های داخلی از جمله خودروسازی، فرآورده‌های نفتی، تجهیزات نظامی و...  شده است و بی‌تردید مردم و دولت با اتحادی بی نظیر بار دیگر بر این فشارها فائق آمده و این مرحله را نیز پشت سر خواهند گذاشت.
تلاش دولت ایران همواره بر اثبات فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای بوده و هست و در این مسیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند اما آمریکا با بدعهدی‌ و نقض  این موضوع را خدشه‌دار کرده. ما هرگز به آمریکا اعتماد نکرده و نخواهیم کرد و اگر پای میز مذاکره نشستیم نه با آمریکا که با جهانیان به گفتگو پرداختیم تا نقاب از چهره کریه آمریکا برداشته و به جامعه جهانی ثابت کنیم که ما در پی صلح و امنیت هستیم و آمریکا در پی جنگ افروزی و امنیت زدایی. اینک قضاوت با جهانیان است.
پی نوشت: 
1. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به برجام پایبند بوده است، خبرگزاری فارس، مهر ماه 1396