تبیان، دستیار زندگی

یوگا چیست؟

یوگا یکی از روش‌های تمرینی ورزشی محبوب در سراسر دنیا است که افراد مختلف با شرایط مختلف و در هر سن و سالی می‌توانند از مزایای آن بهره‌ببرند تا تمرکز و آرامش درونی بیشتری کسب کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یوگا چیست؟
یوگا به مجموعه‌ای از تمرینات و حرکات فیزیکی، ذهنی و روحی گفته می‌شود که در واقع از هند باستان نشات گرفته است و در حال حاضر به یکی از روش‌های تمرینی ورزشی محبوب در سراسر دنیا تبدیل شده که اثرات مثبتی را روی ذهن، تفکر و تمرکز انسان‌ها می‌تواند داشته باشد.

تاریخچه‌ی یوگا

انواع و گستره‌ی بسیار مختلفی از مدارس،تمرینات و اهداف در یوگا وجود دارد  که هر کدام از شاخه‌ها اهداف خاصی را بسته به نوع یکی از ادیان باستانی هندوها دنبال می‌کنند. البته یوگا در دنیای امروز بیشتر جنبه‌ی تفریحی به خود گرفته و افرادی که به دنبال آرامش و ثبات فیزیکی و روحی هستند، به این ورزش روی می‌آورند.

یوگا هم می‌تواند مثل ورزش پیلاتس به عنوان یکی از روش‌های ورزشی مناسب برای خانم‌های باردار مورد استفاده قرار گیرد.


از بین انواع روش‌های یوگا در دنیا، هاتا یوگا و راجا یوگا شناخته‌شده‎ترین روش یوگا می‌باشند. حالت اصلی و اولیه‌ی یوگا در دوره‌ی ودایی و در زمانی هندوآریایی‌ها وجود داشته است که اما احتمالا در قرن پنجم و ششم توسعه پیدا کرده و حالت امروزی‌تر را به خود گرفته‌است.

هدف یوگا

طرفداران و علاقه‌مندان به این روش ورزشی معتقدند هدف نهایی یوگا، رهایی می‌باشد. البته تفسیر دقیق این رهایی در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف با هم تفاوت دارد و بستگی به موقعیت و سیستم فلسفی فرد ورزشکار دارد. همان‌طور که می‌دانید یوگا در واقع بر روی افزایش تمرکز تاکید دارد و راهی برای مبارزه با فشارهای عصبی و استرس می‌باشد. در حرکات یوگا سعی می‌شود با قرار گرفتن در یک موقعیت خاص و حفظ آن موقعیت بر آرامش درونی و ثبات تاکید شود و حس آرام بودن را در بدن تقویت و نهادینه کرد. یوگا هم مانند روش ورزشی پیلاتس یا روش ورزشی تی‌آر‌ایکس نیاز به صرف هزینه‌های زیاد ندارد و تجهیزات به‌خصوصی در آن استفاده نمی‌شود. محیط دنج و آرام یکی از مواردی است که در هنگام انجام تمرینات یوگا کاربردی می‌باشد.
یوگا چیست؟
یکی از طرف‌داران یوگا معتقد است: یوگا نه فقط یک روش تمرینی ورزشی است بلکه یک روش برای قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف، الگوهای مختلف تنفسی و تعمق در تفکر و یا همان مدیتیشن است. همچنین او می‌گوید اگر روزانه چند دقیقه‌ی کوتاه صرف یوگا شود، هم جسم انسان و هم روح و فکر او آزاد و راحت خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که اگر به دنبال عضلاتی تراشیده و قوی هستید، ورزش‌های دیگری که مختص عضله‌سازی هستند نیز در کنار یوگا انجام دهید.

 یوگا دارای 5 معنی مهم و اصلی است

1- یوگا یک روش و شیوه‌ی منظم و انضباطی برای رسیدن به یک هدف مشخص است.
2- یوگا یک تکنیک برای کنترل بدن و مغز است. منظور از مغز همان تفکر می‌باشد.
3- یوگا به معنی تعلیم فلسفه و یا سیستم فلسفه می‌باشد.
4- یوگا با ترکیب با کلمه‌های دیگر مثل لایا، هاتا و مانترا، روش‌های یوگای دیگر را توصیف می‌کند.
5- یوگا به عنوان آن‌چه هدف تمرین کردن یوگا می‌باشد است. یعنی به طور مثال اگر هدف خاصی از این‌که ورزش یوگا را انجام می‌دهیم داریم، به آن هدف یوگا گفته می‌شود.
تعریف کلی که از یوگا وجود دارد و قابل درک‌تر می‌باشد این است که یوگا به معنای پیوند و اتحاد بین بین روح یک فرد با روح جهانی، عالم بیرونی و یا عالم هستی است.

3 مدل یوگا

1- گیان یوگا یا علم فلسفه
2- باکتی یوگا یا راه سعادت بخشی
3- کارما یوگا

یوگا برای همه

یوگا چیست؟یکی از ویژگی‌های تمرین‌های فیزیکی در یوگا این است که حالت‌ها و پوزیشن‌ها را در همه‌ی افراد پیر،جوان،لاغر، چاق،ضعیف و یا قوی می‌توان انجام داد. البته جالب است بدانیم برخی از حرکاتی که در یوگا انجام می‌شود، حرکاتی هستند که شاید هر انسانی در طول زندگی روزمره‌ی خود از آن‌ها استفاده کند مثل حرکات کششی بدن و کمر برای مواقعی که می‌خواهیم نفسی تازه کنیم و خستگی را از خود دور کنیم.
در سال 2008 یک مرکز تحقیقاتی اعلام کرد که 16 میلیون امریکایی از ورزش یوگا استفاده می‌کنند که مبلغی معادل 5.7 میلیارد دلار در سال هم برای این ورزش هزینه میکنند.
به نظر می‌رسد با شرایط زندگی امروزی که ذهن‌ها بی‌وقفه در حال کار و تکاپو هستند، گاهی اوقات مفید است که لحظاتی را به مغز خود آرامش مطلق و فکر کردن در شرایط آرام را هدیه کنیم. تا بتوان از فشار تنش‌ها و استرس‌ها کاست. البته باید یادمان باشد که منظور از هدیه کردن آرامش، ایجاد شرایطی نیست که انسان از محیط کار و فعالیت دور باشد و خود را به تبعیدگاه سوق دهد.
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در مورد یوگا بیان می‌شود این است که نه تنها مفاصل را سالم نگه می‌داردبلکه برای افرادی که دارای آرتروز هستند هم بسیار مفید است. همچنین طبق یک مطالعه و تحقیقی که در نروژ انجام شده اعلام شده است: یوگا سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.
یوگا چیست؟
از سوی دیگر هم تمرینات منظم یوگا می‌تواند میل بیش از حد معمول به غذا خوردن را کاهش دهد که متعاقبا منجر به از بین رفتن عادت پرخوری در افراد خواهد شد و نتیجه‌ی مثبتی بر روی متابولیسم خواهد گذاشت. تحقیقاتی که توسط یک دانشگاه در واشنگتن انجام شده ادعا می‌کند که یوگا سطح هوشیاری فیزیکی و احساسات جسمی را افزایش می‌دهد که همین اتفاق باعث کاهش میل به پرخوری خواهد شد. همچنین این روش هم می‌تواند مثل ورزش پیلاتس به عنوان یکی از روش‌های ورزشی مناسب برای خانم‌های باردار مورد استفاده قرار گیرد.