تبیان، دستیار زندگی

رسالت هدایتی حسین (علیه‌السلام)

رسالت هدایتی حسین (علیه السلام) در آن دوران تاریك، اقتضا می کرد كه سلطنت شوم امویان را رسوا سازد و سرزمین‌هاى اسلام و مرزهاى قرآن و مصالح اهل قبله را از دست آنان به در آورد تا اسلام و مسلمانان از آن فتنه و تباهى بیاسایند؛ تحریف ها را پاك سازد تا روح اسلام، همانند روزگار پیامبر، تجلّى كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 رسالت هدایتی حسین (علیه‌السلام)
حسین (علیه السلام) مصمم بود تا واقعیت امویان را نشان دهد و اسلام و سرنوشت اسلام را از چنگ آنان بیرون آورد. بنابر نقل طبری، آن حضرت در نامه‌اى، در پاسخ به نامه‌هاى مردم كوفه،  به آنان نوشت چنین فرمود:
«فَلَعَمْرِی مَا الإمَامُ إِلاَّ الْعَامِلُ بِالْكِتَابِ، وَ الاْخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ الدَّائِنُ بِالْحَقِّ، وَالْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللهِ.» 
به جان خودم سوگند كه امام بر حق كسى است كه به كتاب خدا عمل كند و راه قسط و عدالت را پیشهٔ خود سازد و از حق پیروى نماید و وجود خویش را وقف ذات الهى كند.
سخنان حسین (علیه السلام) همه،  بیانگر این رسالت بزرگ هدایتی وى است، چنانكه بنابر نقل طبری،  در نخستین خطبهٔ خود در كربلا فرمود: « أَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لاَ یُعْمَلُ بِهِ، وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لاَ یُتَنَاهَى عَنْهُ؟ لِیَرْغَبَ الْمُوْمِنُ فِی لِقَاءِ اللهِ مُحِقًّا. فَإِنِّی لاَ أَرَى الْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً، وَ لاَ الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلاَّ بَرَمًا.» 
آیا نمى‌بینید كه به حق عمل نمى‌شود و از باطل دورى نمى‌شود؟ در این صورت شایسته است كه مؤمن [با عزّت] لقاى پروردگارش را خواهان شود. من مرگ را جز خوشبختى نمى‌دانم، و زندگى با ستمكاران را، جز به ستوه آمدگى و بدبختى نمى‌بینم.
همچنین آن حضرت در آغاز نهضت خود، پس از ورود به مكّه، در نامه‌اى كه به مردم بصره نوشت و آن را براى سران و بزرگان آنجا فرستاد و طبری روایت کرده است، چنین فرمود:
«وَ أَنـَا أَدْعُوكُمْ إِلَى كِتَابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ فَإِنَّ السُّنَّةَ قَدْ أُمِیتَتْ وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ، وَ إِنْ تَسْمَعُوا قَوْلِی وَ تُطِیعُوا أَمْرِی أَهْدِكُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ.» 
من شما را به كتاب خدا و سنّت پیامبر او – که درود خدا بر او و خاندانش باد - دعوت مى‌كنم كه سنّت را میرانده‌اند و بدعت را زنده كرده‌اند. اگر گفتار مرا بشنوید و پذیرفتاری‌ام کنید ، شما را به راه رشد و سعادت هدایت مى‌كنم.
گفتار و كردار حضرت حسین (علیه السلام)، همه بیانگر نهضتى است بزرگ، براى بیرون‌آوردن سرنوشت اسلام و مسلمانان از چنگ امویان و نشان‌دادن ماهیت پلید آنان و بیان نامشروع بودن حكومت آنان از هر جهت.
خداوند به ما توفیق درک درست نهضت حسینی و گام نهادن به راه حسین (علیه السلام) را عنایت کند.

منبع:
کانال مصطفی دلشاد تهرانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.