تبیان، دستیار زندگی
وق در سال 311 هجری قمری دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در حق ابن بابویه كه به واسطه حسین بن روح از آن حضرت تقاضای دعا برای اولاد دار شدن كرده بود، به درجه استجابت رسید و خداوند متعال به بركت دعای آن حضرت پسری به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیخ صدوق

در سال 311 هجری قمری دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در حق ابن بابویه كه به واسطه حسین بن روح از آن حضرت تقاضای دعا برای اولاد دار شدن كرده بود، به درجه استجابت رسید و خداوند متعال به بركت دعای آن حضرت پسری به ابن بابویه عطا فرمود كه بعدها چونان ستاره ای درخشان در جهان اسلام تابید. این پسر را «محمد» نام نهادند. ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه قمی كه بعدها به شیخ صدوق معروف گردید. او استعدادی عجیب و نبوغی سرشار داشت. از همان اوان كودكی در شهر مقدس قم به تحصیل علم و فراگیری احادیث معصومین علیهم السلام مشغول شد، دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ایمان پدری عالم باعث شد تا شیخ صدوق در نوجوانی مدارج علمی را طی كرده و از همان نوجوانی تألیفات خود را آغاز نماید. در عهد جوانی آنچنان وزین و عالم شده بود كه اهالی قم پیشوایی او را پذیرفتند. به این ترتیب او در جوانی مرجعی صادق در گفتار اهل بیت علیهم السلام شد. نبوغ منحصر به فرد، استعداد سرشار و حافظه عجیب و البته در رأس همه اینها لطف و نظر امام زمان علیه السلام از این جوان پاك شخصیتی ساختند كه در عصر خویش بی نظیر بود. تألیفات متعدد كه تا سیصد جلد نوشته شده است از دیگر خصوصیات شیخ صدوق است و از بین تمام تألیفات كتاب «من لا یحضره الفقیه» است كه به شیخ صدوق وجهه ای دیگر داده است.
شیخ صدوق در عبادات رسائلی از خود به جای گذاشته و در زهد یكایك ائمه اطهار علیهم السلام نیز تألیفاتی دارد. شیخ صدوق كه همه روزه با آل بویه بوده است از شرایط فراهم شده نهایت استفاده را برد. در آن زمان كه در جهان اسلام مذاهب چهار گانه اهل سنت میدان دار بودند، شیخ صدوق با استفاده از موقعیت ایجاده شده توسط صاحب بن عباد نه تنها خدمات فراوانی به جهان اسلام كرد بلكه پایه مكتب تشیع و تبلیغ از آن را بیش از پیش محكم و استوار نمود. شاید بی جا نباشد كه بگوییم علماء پس از این مدیون علماء این عصر هستند علمایی چون كلینی، مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی.
و سرانجام در سال 381 قمری و در شهر ری خورشید عمر شیخ صدوق غروب كرد و كلمه ای در پیكره اسلام به وجود آورد كه هیچ چیز را یارای جبران آن نیست. قبر او در شهر ری هم اكنون زیارتگاه مؤمنین می باشد.