تبیان، دستیار زندگی

منبع الهام ویرجینا وولف در نگارش کتاب «اورلاندو» منتشر می‌شود

ویرجینا وولف، نویسنده شهیر انگلیسی پس از خواندن کتاب بسیار کوچکی از ویتا سَکویل-وست داستان «اورلاندو» را نوشت. حالا پس از 100 سال قرار است این کتاب کوچک منتشر شده و در اختیار عموم قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتابخانه

کتاب کوچک ویتا سَکویل-وست که احتمالاً منبع الهام ویرجینیا وولف برای نگارش داستان «اورلاندو» بوده، برای نخستین بار منتشر می‌شود.

سَکویل، شاعر و داستان‌نویس یکی از دوستان نزدیک ویرجینا وولف بود و در سال 1922 به سفارش مقامات سلطنتی کتاب کوچکی تحت عنوان «یادداشتی برای توضیح» را بر روی کاغذهای 10 میلی‌متری نوشت. یکی از 200 مجلدی که برای خانه عروسک ملکه «مِری» درست شده و میراث مهمی از دوره حکومت ادوارد هفتم در انگلیس به حساب می آمد.

نویسندگان سرشناسی چون توماس هاردی، رودیارد کیپلینگ و آرتور کانون دویل برای نوشتن کتاب‌های حاضر در کتابخانه کوچک خانه عروسک همکاری کردند، اما به گفته سازمان کلکسیون‌های سلطنتی که قرار است این کتاب کوچک را در تاریخ شانزدهم اکتبر منتشر کند، سَکویل یکی از معدود نویسندگانی بود که اختصاصاً برای این خانه عروسک داستانی نوشت.

اگرچه این کتاب همچنان در خانه عروسک ملکه مِری قرار دارد و عموم می‌توانند از آن در قلعه «ویندسر» دیدن کنند،اما هیچ‌وقت منتشر نشد. «یادداشتی برای توضیح» داستان یک پری که هیچ‌گاه پیر نمی‌شود و می‌تواند به همه اتاق‌های خانه عروسک سر بزند را روایت می کند. این پری شاهد همه اتفاقات دنیای قصه‌های شاه‌پریان از جمله کاخ علاءالدین و ماجرای سیندرلا بوده، اما در نهایت تصمیم می‌گیرد در این خانه ساکن شود.

سازمان کلکسیون سلطنتی معتقد است این اثر کوچک سَکویل تأثیر عمیقی بر شیوه نگارش ویرجینا وولف گذاشته است. وولف کتاب «اورلاندو» را به سَکویل و پسرش نایجل نیکولسن تقدیم کرده است. وولف این اثر را بلندترین و قشنگ‌ترین نامه عاشقانه ادبیات خوانده بود.

داستان «اورلاندو» که چندین بار به زبان فارسی ترجمه شده، از زندگی پرتلاطم ویتا سَکویل-وست الهام گرفته است. داستان زنی که در زمان سفر می‌کند با شخصیت‌های مهم تاریخ ادبیات انگلیسی دیدار می‌کند.

نسخه جدید «یادداشتی برای توضیح» قرار است با اندازه 250 در 175 میلی‌متر و با تصویرنگاری‌های کیت بیلی منتشر شود. همچنین ماتیو دنیسون که پیش از این زندگینامه ویتا سَکویل-وست را به نگارش درآورد، در بخش پایانی کتاب مطلبی می‌نویسد.

 سازمان کلکسیون سلطنتی معتقد است این اثر کوچک سَکویل تأثیر عمیقی بر شیوه نگارش ویرجینا وولف گذاشته است. وولف کتاب «اورلاندو» را به سَکویل و پسرش نایجل نیکولسن تقدیم کرده است. وولف این اثر را بلندترین و قشنگ‌ترین نامه عاشقانه ادبیات خوانده بود.

سازمان کلکسیون سلطنتی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «کتاب «اورلاندو» به سکویل تقدیم شده و داستان شاعری را روایت می‌کند که فارغ از جنسیت خود قرن‌ها می‌زِید و با شخصیت‌های مهمی دیدار می‌کند. کتاب «یادداشتی برای توضیح» نشان می‌دهد خود سَکویل چهار سال پیش از وولف به ایده چنین داستانی رسیده بود.»

دنیسون، نویسنده زندگی‌نامه خانم سَکویل در یادداشت پایانی خود در کتاب نوشته: «شخصیت پری این داستان نامیرا بوده و همیشه خود را با شرایط وفق داده است. او درست مانند شخصیت «اولاندو» و خود «ویتا» با قدیم و جدید، حقیقت و افسانه و عشق و مدرنیزه کنار آمده است.»

«ویرجینا وولف» داستان‌نویس، منتقد، و تئوریسینِ انگلیسی قرن بیستم و نویسنده آثاری چون «خانم دالووی»، «به سوی فانوس دریایی»، و «اتاقی از آن خود» است. او از تئوریسین‌های مهم ادبیات در قرن بیستم است و در کنار نویسندگانی چون جیمز جویس و ویلیام فاکنر نقش مهمی در خلق تکنیک «جریان سیال ذهن» در رمان داشته است. او طی جنگ جهانی اول و دوم بسیاری از دوستان خود را از دست داده و همین موضوع موجب افسردگی و غم شدیدی در وی شد و وولف در نهایت به زندگی خود پایان داد. 

منبع: ایبنا به نقل از گاردین