تبیان، دستیار زندگی

مترو وسیله‌ای برای دیر رسیدن!

مترو در همه دنیا وسیله‌ای است برای سریع رسیدن به مقصد اما شرایط خاص در تهران سبب شده تا مترو وسیله‌ای شود برای دیر رسیدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مترو
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ می‌خواهی به محل کار بروی. محل زندگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ات هم نزدیک ایستگاه مترو آزادگان یعنی همان خط 3 مترو است. باید اول با مترو تا چهارراه ولیعصر(عج) بروی و بعد با اتوبوس های تندرو به محل کار برسی. هرروز فاصله بین ایستگاه آزادگان تا تئاتر شهر را 21 دقیقه طی می‌کنی، اما امروز برایت اتفاق عجیبی میفتد که کلا از کار و زندگی میفتی.
ساعت 7:20 قطار در ایستگاه آزادگان توقف کوتاهی کرد و بعد از سوار شدن مسافران به حرکت درآمد. قطار در ایستگاه دوم که متوقف می‌شود، درب ها باز نمی‌شوند و هواکش‌ها هم خاموش می شوند. مسافران بیش از ربع ساعت در واگنی بدون تهویه و با آن شلوغی فشرده به سر می برند و چیزی به خفه شدنشان نمانده است.
یکی را می‌بینی که مشکل تنفسی و قلبی دارد؛ اسپری را از داخل کیفش در می‌آورد و به دهان خود نزدیک می‌کند و صدای دو پیس به گوشت می‌رسد. آن طرف تر هم کسی مشکل قلبی دارد و قرصی بالا میندازد و خدا می‌داند چند نفر دیگر از این مسافران بیماری‌هایی داشتند که با محبوس شدن در قطار بدون تهویه به مشکل برخوردند و به چشمت نیامدند.
بعد از گذشت مدت زمانی، ناگهان صدای راهبر قطار را از بلندگوی واگن‌ها می‌شنوی که می‌گوید قطار دچار نقض فنی شده و هرچه سریع‌تر باید قطار را ترک کنید!
قطار بعدی با فاصله 5 دقیقه‌ای از راه می‌رسد، اما به دلیل شلوغی بیش از حدش همه مسافران پیاده شده از قطار قبل در آن، جا نمی‌شوند.
علاوه بر این به ایستگاه راه آهن که می‌رسد راهبر می‌گوید که در ایستگاه بعد یعنی منیریه توقف ندارد و این خشم مسافران را در می‌آورد. مسافران خشمگین برای یکی دو دقیقه مانع از بسته شدن درب‌ها می‌شوند. همه از شلوغی و مسائل دیگر گله دارند و مدام حرف‌هایی را نثار شهرداری می‌کنند و اینگونه است که مسیری که باید 20 دقیقه‌ای طی می‌شد را در زمانی بیش از 50 دقیقه طی می‌کنی. دست آخر هم سر کارت دیر می‌رسی و جریمه می شوی. جریمه ای که مقصرش کسان دیگری بوده اند.
بقیه مسافران هم حتما از دیر رسیدن به سر کار، دانشگاه و یا هرمقصد دیگری ناراحت هستند. آن‌ها از خواب خوش صبحگاهی دست کشیده اند تا با مترو سریع تر به مقصدشان برسند در حالی که... .
ماجرای بالا واقعی و مربوط به امروز بود و اینگونه روایت شد تا تلخی این ماجرا را بیشتر حس کنید. هر چند که پیش از این هم از این دست اتفاقات بسیار افتاده است و مثلا در سال 93 ، قطار در تونل توقف می‌کند و مسافران شیشه ها را می‌شکنند و از آن خارج می‌شوند.
مسئولان شهری و کشوری به طور مداوم مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی دعوت می‌کنند و این را راه حل آلودگی هوا و معضل ترافیک می‌دانند. مسئولان فقط حرف استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را می‌زنند و به رضایت مصرف کنندگان هیچگونه توجهی ندارند.
نهایت تلاش مسئولان در ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی به اینجا می‌رسد که قطارها با تاخیر حرکت می‌کنند، نقض فنی دارند و در نتیجه مردمی که از مترو و غیره استفاده می‌کنند، باید با دیر رسیدن به مقصد خود تاوان این کم کاری مسئولان را بدهند.
حال جای این سوال باقی است که آیا قطارها اول صبح و قبل از راه افتادن به سمت اولین مسافرگیری معاینه یا چکاب فنی نمیشوند؟ و اگر نمیشوند که جای بسی تاسف است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان