تبیان، دستیار زندگی

موزه جواهرات

کشور ایران با داشتن تاریخی طولانی و پر فراز و نشیب طبیعی است که موزه های زیادی داشته باشد، موزه هایی که هر کدام از آن ها و اشیایی که در آن ها نمایش داده می شود بیانگر بخشی از تاریخ ایران است و بازدید از آن ها می تواند ما را تا حد زیادی با تاریخ و وقایع ایران و آنچه که در گذر زمان اتفاق افتاده است آشنا کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 موزه جواهرات ملی

یکی از این موزه ها موزه جواهرات است که در زیر زمین بانک ملی ایران قرار دارد و جواهرات و اشیای سلطنتی و پر ارزش تاریخ ایران در آن نگهداری می شود. با ما باشید تا اطلاعات بیشتری از این موزه به دست بیاورید:
در همه جای دنیا از زمان های  قدیم جواهرات جمع آوری می شده اند اما در کشور ایران شاید تاریخچه ی جمع آوری جواهراتی که گران بها باشند به دوران صفویان بر می گردد. بعد از تمام شدن دوران پادشاهی شاه سلطان حسین و ورود شخصی به نام محمود افغان به ایران، خزینه های دولتی که در آن جواهرات نگهداری می شدند غارت شدند و بعضی از این جواهرات که در دست اشراف افغان بودند، به دست نادرشاه افتادند و خوشبختانه اجازه ی خروج از ایران پیدا نکردند. البته تا قبل از نادر تعدادی از جواهرات به خارج از ایران منتقل شده بود که مثلا یکی از آن ها کشور هند بود اما نادرشاه تصمیم گرفت تا این جواهرات را به ایران برگرداند و به همین منظور هم نامه ای به حکومت پادشاهی هند نوشت.

اگر چه در ابتدا دربار هند از برگرداندن جواهرات به ایران سر باز زد اما بعد از لشکر کشی ای که نادر شاه به هند انجام داد، آنها مقداری از این جواهرات به همراه اسلحه و غنایم دیگر را به نادرشاه پس دادند. نادرشاه این جواهرات را به ایران آورد اما همه ی آن ها در ایران نماندند. طبق رسمی که در آن روزها وجود داشت، نادرشاه بخشی از این جواهرات را به حکام ایران و پادشاهان کشورهای دیگر داد. از طرفی متاسفانه بعد از کشته شدن نادر، یکی از سرداران نادرشاه خزانه ی جواهراتی را با جواهرات گرانبهایش غارت کرد که کوه نور هم از آن ها بود. گفته می شود که در حال حاضر کوه نور در تاج ملکه الیزابت ملکه ی انگلستان قرار دارد.

آن چه که امروزه به عنوان موزه جواهرات می شناسیم در سال ۱۳۳۴ ساخته شده است. وسعت این خزانه ۱۰۰۰ متر مربع است و به انواع سیستم ها و قفل های امنیتی که توسط متخصصان آلمانی ساخته شده مجهز است. در جریان انقلاب این موزه مدتی تعطیل شد  تا اینکه در سال ۱۳۶۹ دوباره بازگشایی شد اما گفته می شود که هیچ آسیبی به جواهرات وارد نشد حتی بعدها  ۲ گوهر هم به آن اضافه شد.

در دوران پهلوی جواهرات توسط یک شرکت فرانسوی ارزش گذاری شدند و به بانک ملی اهدا شدند در سال ۱۳۱۶ هم به عنوان پشتوانه ی پولی به بانک ملی منتقل شدند. اگر علاقه پیدا کردید تا از موزه جواهرات دیدن کید فقط می توانید در روزهای شنبه تا ۳ شنبه این کار ار انجام دهید و البته که افراد زیر ۶ سال هم نمی توانند وارد این موزه شوند.

قبل از ورود به موزه جواهرات باید تمام وسایل تان حتی تلفن همراهتان را تحویل دهید و در ضمن اجازه ی عکاسی هم ندارید. قسمت جالب و هیجان انگیز بازدید از این موزه این است که برای دیدن این اشیا وارد گاوصندوق می شوید! در آن جا می توانید تمام جواهرات قیمتی را ببینید.
در بین تمام اشیای چشم گیری که در این گاوصندوق وجود دارند، تاج ها و نیم تاج های پادشاهی، تخت، گل سینه و سنجاق های قیمتی و گرانبها، جواهرات تزیینی و عصای جواهر نشان تنها بخشی از آن ها هستند. جالب است بدانید که الماس دریای نور، تخت طاووس و کره ی جواهر نشانی که هیچ قیمتی نمی توان روی آن گذاشت هم بخش دیگری از دیدنی های موزه جواهرات هستند. جواهراتی که در این موزه نگهداری می شوند به اندازه ای پر ارزش و گرانبها هستند که هیچ کارشناسی تا حالا نوانسته چه بصورت دقیق وچه حتی تقریبی قیمتی برای آن ها تعیین کند و به همین دلیل هم هیچ اطلاعاتی از ارزش این جواهرات در دست نیست.
جواهرات

مطمئنا با توجه به آن چه که گفته شد کنجکاو شدید تا در مورد این جواهرات اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. در این صورت به ادامه توجه کنید.

الماس دریای نور

یکی از مشهورترین گوهرهای جهان و بزرگ ترین، درخشان ترین و چشمگیرترین جواهر برلیان ایران که گفته می شود هزار سال پیش استخراج شده است و جواهری صورتی رنگ با وزنی معادل ۱۸۲ قیراط است. این الماس از قدیمی ترین جواهرات جهان است و زوج مشهوری به نام کوه نور دارد که هر دو از متعلقات نادرشاه بودند اما کوه نور حالا بر روی تاج پادشاهی ملکه الیزابت در انگلستان قرار دارد.

کره جواهر نشان

کره ی جواهر نشان یکی دیگر از اشیای معروف و بی قیمت نگهداری شده در موزه جواهرات است که به دستور ناصرالدین شاه قاجار و در سال ۱۲۹۱ ساخته شد. گفته می شود که در این کره حدود ۳۴ کیلوگرم طلای خالص و ۳۶۵۶ گرم هم جواهرات دیگر به کار رفته است و جواهراتی که برای ساخت این کره به کار رفته اند از جواهرات بی استفاده در خزانه بوده اند. در ساخت این کره از زمردها و یاقوت ها برای نشان دادن دریا و خشکی استفاده شده است و حتی خط استوا و بقیه ی تقسیمات جغرافیایی هم نشان داده  شده اند که البته همه ی آن ها با الماس نمایش داده شده اند.

تخت طاووس

تخت طاووس در سال ۱۲۱۶ به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و تختی مجلل ساخته شده از طلاها و جواهرات قیمتی است. البته این تخت به تخت خورشید هم معروف است و دلیل آن هم تصویر خورشیدی است که در بالای این تخت قرار دارد. این تخت تا سال ۱۳۶۰ در کاخ گلستان بود اما از آن سال به بعد به خزانه ی جواهرات بانک ملی منتقل شد.

منبع: مجله الی گشت