تبیان، دستیار زندگی

عدم پایبندی آمریکا به توافق‌های بین‌المللی

رئیس مجلس شورای اسلامی حرف‌های اخیر آمریکایی‌ها را برای مشروعیت سازمان ملل نگران‌کننده دانست و گفت: عدم پایبندی دولت آمریکا به توافق‌های چندجانبه و بین‌اللملی باید در شورای امنیت سازمان ملل بررسی و توسط کشورها تقبیح شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیدار لاریجانی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، علی لاریجانی در دیدار با نیگماتولین رئیس مجلس ملی قزاقستان با تشکر از نگاه منصفانه و مستقل قزاقستان به معادلات بین‌المللی بخصوص در زمینه توافق هسته‌ای ایران گفت: نگاه مستقلِ منصفانه شما بر معادلات بین‌المللی سبب نقش‌آفرینی قزاقستان شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئله تروریسم در منطقه اشاره و نیز به نقش‌آفرینی قزاقستان تأکید کرد و گفت: آستانه تلاش زیادی داشت تا تروریسم در سوریه جمع و جور شود و صلح برقرار باشد.
لاریجانی، تروریسم را مشکل کوتاه مدت ندانست و گفت: هرگاه تروریسم در جایی ضربه می‌خورد، به جای دیگر نقل مکان می‌کند، اخیراً مهاجرت آنها به افغانستان زیاد شده است و این مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد بنابراین همین موضوع همکاری‌های مشترک را ضروری می‌کند که باید گسترش پیدا کند؛ در این راستا نقش قزاقستان که عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است، بسزا و ممتاز است.
وی به مسئله عراق اشاره و تصریح کرد: عراق هنوز از مسئله تروریسم رهایی نیافته و مشکل تجزیه‌طلبی پیش آمده؛ بنابراین مسائل منطقه گوناگون است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق هسته‌ای و تلاش‌های انجام شده برای رسیدن به این توافق گفت: ایران هزینه‌هایی برای رسیدن به توافق داده است، از سوی دیگر منافع ایران را هم داشته است؛ این توافق دوجانبه نیست ولی آمریکا در ماه‌های اخیر آن را نقض کرده است.
لاریجانی، حرف‌های اخیر آمریکایی‌ها برای مشروعیت سازمان ملل را نگران‌کننده دانست و گفت: با این رویکردهای مقامات آمریکایی، توافق اقتصادی هم نمی‌توان داشت؛ اگر روی این مسئله پافشاری کنند، توافق از بین خواهد رفت و منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد.
وی ادامه داد: این عدم پایبندی دولت آمریکا به توافق‌های چندجانبه و بین‌اللملی باید در شورای امنیت سازمان ملل بررسی و توسط کشورها تقبیح شود؛ کشورهای اروپایی و حتی انگلستان نیز مخالف این رفتار آمریکایی‌ها هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر جلوی تک روی‌های آمریکا گرفته نشود، مشکلات جدی فراهم می‌کند؛ از معاهده پاریس و یونسکو هم خارج شده است و این مسئله بهم‌ریختگی ایجاد می‌کند.
لاریجانی، روابط پارلمانی را مهم و نیازمند گسترش دانست و گفت: زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور فراهم و لازم است بر روی عرصه‌های سرمایه‌گذاری‌، تجاری و اقتصادی تمرکز بیشتری داشته باشیم.
*رئیس مجلس ملی قزاقستان: ایران در مذاکرات هسته ای بسیار درست و صادقانه عمل کرد
همچنین در این دیدار نیگماتولین رئیس مجلس ملی قزاقستان با دعوت از دکتر لاریجانی برای سفر به آستانه گفت: سفرهای مقامات دو کشور نقش مهمی در توسعه روابط دارد.
وی ایران را یکی از شرکای مهم تجاری و اقتصادی قزاقستان برشمرد و گفت: همواره سعی کرده‌ایم روابط سیاسی و اقتصادی با ایران را در سطح بالایی نگه داریم؛ اکنون روابط مستحکمی حاکم است که باید گسترش یابد.
رئیس مجلس ملی قزاقستان گفت: امیدوارم به حرف‌هایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای ایران زده می‌شود، عادلانه و منصفانه نگریسته شود و منافع ایران را تأمین کند؛ قزاقستان نگرش مثبتی به ایران دارد.
نیگماتولین ادامه داد:  همواره از برنامه‌ها و نقش‌آفرینی‌های ایران در سازمان‌های بین‌المللی حمایت کرده‌ایم و هیچ وقت حمایت ایران از قزاقستان را فراموش نخواهیم کرد.
وی همچنین به نقش ایران در مذاکرات آستانه، اشاره و از آن حمایت کرد.
رئیس مجلس ملی قزاقستان، سخنرانی دکتر لاریجانی در نشست همکاری‌های امنیتی منطقه را بسیار قابل توجه و راهگشا خواند و گفت: دو کشور اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند که زمینه همکار‌ی‌های پارلمانی را افزایش داده است.
نیگماتولین افزود: قزاقستان در طول مذاکرات هسته‌ای به دقت مسائل را پیگیری می‌کرد، ایران در این مذاکرات بسیار درست و صادقانه عمل کرد و این سبب موفقیت شما بود، امروز نیز توافق، محتوای آن و پایبندی بدان نهفته است؛ این یکجانبه‌گرایی مشکلی را حل نخواهد کرد، حال اگر کشوری این را درک نمی‌کند، مشکل خودش است.
منبع: فارس