تبیان، دستیار زندگی

حضور شهردار در هیأت دولت

مدیریت شهری جدید معتقد است که شهرداری ورشکسته تحویل گرفته و حتی پول پرداخت حقوق ندارند. این در حالی است که شهرداری به صورت کامل بدهی ۱۹ هزار میلیاردی دولت را منکر شد. به نظر می رسد حضور شهردار در هیأت دولت به جای اینکه به نفع مردم باشد به نفع خود دولتی ها می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهردار
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس،‌ سالیان سال است بحث بدهی دولت به شهرداری مطرح است و هر بار مسئولان شهرداری تهران در این باره صحبت کرده و معتقد بودند که دولت سهم خود را به درستی پرداخت نمی‌کند.
طلب شهرداری تهران از دولت در سال گذشته حدود 14 هزار میلیارد عنوان شد و شهردار سابق در این باره هشدارهای زیادی داده بود.
یکی از مشکلات کلانشهر تهران ترافیک و آلودگی هواست در سال‌های گذشته توسعه مترو برای رفع مشکلات شهر در دستور کار قرار گرفت و هر بار شهرداری اعلام می‌کرد که دولت هزینه‌های خود را در بخش  عمران و بهره‌برداری مترو پرداخت نکرده و شهرداری به تنهایی مترو را توسعه می دهد.
حتی اعلام کردند که در بحث اتوبوس هم یک اتوبوس به شهر تهران واگذار نشده است.
با روی کار آمدن محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران وی در اظهارنظری اعلام کرد که اما و اگرهایی در بدهی دولت به شهرداری وجود دارد.
قدرت‌الله گودرزی معاون قالیباف در این باره گفت:‌ اسناد و مدارک بدهی‌های دولت وجود دارد و بر مبنای اسناد طلب ما از دولت حدود 19 هزار میلیارد تومان است.
معاون سابق مالی واقتصاد شهر گفت: شهرداری تهران 50 درصد در حوزه بافت فرسوده برابر قانون از سال86، 50 درصد یارانه بلیت اتوبوس و مترو، 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی، بدهی بابت عوارص مستمر و یک میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرده و ... بدهی‌های دولت به شهرداری است که همه مستنداتش وجود دارد.
وی گفت:‌ 19 هزار میلیاردی که عنوان کردیم دقیق است و این بدهی واقعی دولت به شهرداری است ما حتی با نوبخت جلسه گذاشتیم و قرار شد آنها مبالغی را تا پایان سال 95 بدهند که بسیاری از آن محقق نشد.
گودرزی با اشاره به بدهی 4 هزار و500 میلیونی شهرداری به دولت که نجفی عنوان کرده است گفت:‌عددی که دوستان اعلام کردند شاید منظورشان بدهی ما به بانک‌ها باشد ما هم البته این بدهی را قبول داریم و اعلام کردیم اما مبلغ بدهی‌های خیلی کمتر از چیزی است که عنوان شده است.
در شرایطی که با روی کار آمدن مدیریت جدید شهرداری هر روز اعلام می کنند ما شهرداری ورشکسته تحویل گرفته ایم و اوضاع مالی خوبی نداریم؛ اظهارات نجفی در خصوص بدهی دولت به شهرداری تعجب برانگیز است.
محمدعلی نجفی شهردار تهران دوباره ا علام کرد که بدهی 18 هزار میلیاردی دولت به شهرداری صحت ندارد. هر چند که تا کنون در این زمینه اظهارات متفاوتی اعلام شده است در هر حال این میزان بدهی درست نیست.
بر اساس این گزارش،‌سال‌ها بود که از حضور شهردار در هیأت دولت جلوگیری می‌شد و هر بار برای این امر دلایل متعددی مطرح می‌شد اما به دلیل دوستی و نزدیکی نجفی با روحانی رئیس‌جمهور فعلی از شهردار تهران در جلسات هیأت دولت دعوت کرد. این اتفاق بسیار مبارک بود و مردم فکر می‌کردند که شهردار تهران در جلسات هیأت دولت از حق آنها دفاع می‌کند و بخشی از مشکلات کلانشهر را برطرف می‌کند نه اینکه حتی بدهی‌های دولت به شهرداری که اسناد و مدارک آن نیز موجود است را به کل منکر شود.
محمد باقر قالیباف در اسفند 95 در حاشیه آیین بهره‌برداری از 59 دستگاه واگن و لوکوموتیو در شرکت متروی تهران درپاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران گفت: در این خصوص دیگر از من این سؤال را نپرسید و چیزی نمی‌گویم، گفتن هم فایده ندارد.
براساس این گزارش، معلوم نیست سرنوشت بدهی دولت به شهرداری که اسنادش هم موجود است چه خواهد شد و سرنوشت هزاران میلیارد بدهی در هاله ای از ابهام است.
منبع: فارس