تبیان، دستیار زندگی

در کنار ارتقای «سواد دانشی» باید به «سواد حرکتی» پرداخته شود

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزیرآموزش و پرورش با بیان این كه سواد حرکتی جزء مهمی از سوادآموزی است، گفت: باید در کنار ارتقای «سواد دانشی» به «سواد حرکتی» نیز پرداخته شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
در کنار ارتقای «سواد دانشی» باید به «سواد حرکتی» پرداخته شود
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان رضوی، مهرزاد حمیدی در جلسه روسای قطب چهار مدیران آموزش و پرورش کشور گفت: اگر بخواهیم در کشور ورزش همگانی داشته باشیم، فرهنگ آن باید در مدرسه و سنین رشد شکل بگیرد؛ هم چنین اگر بخواهیم ورزش قهرمانی پایداری داشته باشیم، باز هم زمینه های آن از سنین رشد شکل می گیرد؛
معاونت تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، به اهمیت آموزش سواد حرکتی تأکید کرد و گفت: دانش آموز همان طور که باید سواد خواندن و نوشتن یاد بگیرد، باید سواد حرکتی هم بیاموزد. با تمرین و تکرار حرکت ملکه می‌ شود و در ذهن مینشیند. سواد حرکتی افراد در حال نزول است؛ بازی‌ های رایانه‌ ای، تلفن همراه و زندگی ماشینی ما را با خطر بزرگ کم تحرکی مواجه می کند.
وی با اشاره به تعریف «سوادحرکتی» خاطرنشان کرد: براساس این تعریف، شخصی «سوادحرکتی» دارد که بتواند در موقعیت‌ های چالش برانگیز و نامتعادل بتواند عکس العمل مناسب حرکتی نشان بدهد و به موفقیت برسد و چنانچه مدیریت درستی از شرایط به وجود آمده نداشته باشد قطعا آسیب جدی جسمانی خواهد دید.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: افراد و کودکان کم سواد حرکتی چنانچه در سنین کودکی نتوانند این سواد را در خود ارتقا دهند در بزرگسالی نمی توانند حرکت های پیچیده ورزش را فراگیرند و به همین دلیل آینده ورزش قهرمانی کشور نیز از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه دانش آموزان بازمانده از «سواد دانشی» می‌توانند با وقفه‌ ای هرچند بلند مدت دوباره مدارج عالی علمی و تحصیلاتی را کسب کنند، گفت: این موضوع برای کودکان بازمانده از «سوادحرکتی» صادق نیست و کم سوادی حرکتی در سنین بالا قابل جبران نیست و به همین دلیل باید در کنار ارتقای «سواد دانشی» به «سواد حرکتی» نیز پرداخته شود .
حمیدی اضافه کرد: انسداد مبادی بی سوادی علاوه بر حیطه «دانشی» باید در حیطه «حرکتی و جسمانی» نیز دنبال شود تا بتوانیم نسلی سالم، با نشاط و افتخارآفرینی در عرصه‌ های مختلف جهانی و بین المللی داشته باشیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش وپرورش در دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاست «مدرسه محوری» فعالیت های ورزشی بیش از۱۳میلیون دانش آموز را در قالب طرح های المپیاد درون مدرسه‌ای، حیاط پویا، مدرسه قهرمان و اجرای ورزش صبحگاهی سامان دهی و اجرایی کرده است تا بتواند با ارتقای سوادحرکتی دانش آموزانی توانمند و با نشاط تحویل جامعه دهد.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش