تبیان، دستیار زندگی

علم نافع بیاموزید/ تغییردهندگی؛ شاخصه جوان مطلوب جامعه دینی

رئیس ستاد اقامه نماز کشور جوان مطلوب برای جامعه را فردی خواند که نه تنها خود را از گناه حفظ می کنند بلکه به تغییر مطلوب جامعه کمک می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
علم نافع بیاموزید/ تغییردهندگی؛شاخصه جوان مطلوب جامعه دینی
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از اتحادیه انجمن های اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در مراسم اختتامیه دوازدهمین کنگره ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه جوانان به چند دسته تقسیم می‌ شوند اظهار کرد: برخی جوانان نمی‌ توانند خود را در محیط های نامطلوب حفظ کنند و همگام با محیط به فساد کشیده می شود، برخی دیگر از جوانان نیز صرفاً می‌توانند خودشان را مصون از گناه نگاه دارند، اما برخی از جوانان هستند که نه تنها خود را از گناه حفظ می کنند بلکه به تغییر مطلوب جامعه کمک می کنند.
وی ادامه داد: گاهی برخی از افراد مذهبی از حضور در برخی محافل ترس دارند و احساس خجالت می کنند در صورتی که اگر این افراد به راستی توانسته باشند به ایمان حقیقی دست پیدا کنند نه تنها شرمی از حضور در محافل مختلف ندارند بلکه همواره خود را از سایر گروه ها برتر می‌بینند.
 حجت الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود به مفهوم ولایت فقیه اشاره و عنوان کرد: شاید بتوان گفت در تمامی کشورها مفهومی از ولایت فقیه به زعم خودشان وجود دارد، چراکه ولایت فقیه حل کننده اختلافات است و این امر در کشورهای مختلف به روش های گوناگونی رخ می دهد اما افتخار ما این است که یک مجتهد عادل این قضاوت و رهبری را به دست گرفته است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور به بیان توصیه هایی برای دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن‌ های اسلامی پرداخت و گفت: سعی کنید علاوه بر درس خواندن یک مهارت زنانه نیز بیاموزید در غیر این صورت داشتن مدرک تحصیلی صرف برای زندگی شما کارایی کافی ندارد؛ چرا که بسیاری از دارندگان مدارک تحصیلی مقاطع بالا بیکار هستند.
 وی از مسئولان نیز خواست تا علم نافع را به دانش آموزان بیاموزند و گفت: بسیاری از محفوظات کتاب درسی برای دانش آموزان ثمری ندارد پس سعی کنید به برنامه های درسی آموزش و پرورش قانع نشوید.
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به عمر کوتاه آدمی و نیازهای وسیع موجود از دانش آموزان خواست تا از زمان خود بهترین استفاده را کنند و فعالیت هایی که برای آنان ثمری ندارد خودداری کنند به طور مثال مشاهده هر فیلمی ضرورت و خاصیت ندارد، هم چنین اگرچه ورزش کردن مطلوب است اما دیدن مسابقات ورزشی کارکرد چندانی ندارد و لغو محسوب می شود.
 رئیس ستاد اقامه نماز کشور از دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی خواست تا به عنوان یک دلال رفتار کنند و گفت: سعی کنید همواره با یک کارشناس دینی در ارتباط باشید و بین دخترانی که شبهات دینی دارند و کارشناس دینی دلالی اطلاعات کنید.
 وی در ادامه سخنان خود به دانش‌ آموزان گفت: اگر رستگاری را از دین مبین اسلام خواستاریم باید احکام آن را به صورت کامل اجرایی کنیم در غیر این صورت انتخاب شخصی و سلیقه ای برای عمل به احکام اسلام ما را به رستگاری مدنظر نمی‌رساند.
 رئیس ستاد اقامه نماز کشوردر پایان سخنان خود به دانش آموزان دختر سفارش کرد که در زمینه اسرار نماز و سیره حضرت زهرا(س) به مطالعه بپردازند.
حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان نیز در این مراسم اظهار کرد: بر اساس اهداف تعیین شده برنامه ها پیش رفت و امیدواریم این برنامه ها توشه خوبی برای دانش آموزان فراهم آورد.
وی افزود: دانش آموزان شرکت کننده در این کنگره سخنان حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در افتتاحیه این کنگره نصب العین خود قرار دهند.
علامتی بیان داشت: ما سه رکن در اتحادیه داریم؛ یک رکن کنگره و به تبع آن تشکیل شورای مرکزی است رکن دیگر نماینده ولی فقیه در اتحادیه و رکن سوم انجمن اسلامی مدرسه است.
دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اضافه کرد: وظیفه و راهبرد برون تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، درخواست تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای سند تحول بنیادین در حوزه آموزش و پرورش از دولت محترم است.
وی گفت: باید شکرگزار زندگی در عصر جمهوری اسلامی و فعالیت اثرگذار در انجمن اسلامی باشیم چرا که مبارزه اکنون در جبهه فکری و فرهنگی است.
علامتی با بیان اینکه سنگر انجمن اسلامی محل تربیت نسل آینده است، تصریح کرد: دانش آموزان در مسئولیت حساسی هستند و باید مدرسه را به عنوان یک مرکز مهم فعالیت خود جدی بگیرند.
وی با اشاره به سخن آقای حدادعادی در افتتاحیه این کنگره عنوان کرد: انجمن های اسلامی دانش آموزان علاوه بر حفظ کیفیت به کمیت هم اهمیت بدهند و دایره تاثیر گذاری را افزایش دهند.
دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی تاکید کرد: دانش آموزان عضو انجمن اسلامی باید بهترین و فرزانه ترین دانش آموزان باشند و مطالعه و مهارت خود را همواره بالا ببرند و انجمن اسلامی مدرسه و استان خود را فعال تر کنند.
وی با بیان اینکه تروریسم نیابتی، سایبری و زیست محیطی از موضوعات روز است، گفت: باید به این موضوعات با مطالعه و تفکر پرداخت و از موضوعات روز غافل نشد.
علامتی ادامه داد: اعضای انجمن های اسلامی نقش حساس خود را درک کنند زیرا امروز شاهد تقابل اسلام امریکایی و اسلام ناب هستیم.
دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: دانش آموزان عضو انجمن اسلامی مدارس باید در فضای خانواده، مدرسه، استان و کشور عناصری مومن، بانشاط، امیدوار، خودانگیخته و خلاق باشند.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش