تبیان، دستیار زندگی

کنکور به مانعی بر سر راه تحقق اهداف درسی تبدیل شده است

مدیركل دفتر تالیف كتب درسی سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی،کنکور رایکی از موانع تحقق اهداف درسی دانست وافزود: 64 معلم از 32 استان بر تالیف كتاب های درسی قبل از انتشار نظارت می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
کنکور به مانعی بر سرراه تحقق اهداف درسی تبدیل شده است
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز محمود امانی طهرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، تالیف كتاب‌ های درسی را مسئله‌ ای سهل و ممتنع دانست و اظهاركرد: تالیف محتوای آموزشی در ظاهر ممكن است كاری آسان به نظر برسد اما در عمل تالیف یك كتاب درسی پس از طی یك فرآیند زمان بر و سخت صورت می گیرد.
وی با اشاره به سابقه تاسیس سازمان پژوهش از دهه 40 و تصویب قانون آن در سال 1355 در مجلس شورای ملی و بازنگری و تصویب آن پس از انقلاب اسلامی، تصریح كرد: از این نظر كه بچه ها وقت خود را صرف فراگیری محتوای كتاب های درسی می كنند مسئولیت تالیف و تدوین كتاب ها و محتوای آموزشی بسیار سنگین وحساس است .
امانی طهرانی از تولید و توزیع 5 محتوای آموزشی رشد با عناوین رشد كودك، نوآموز، دانش آموز، نوجوان و جوان خبرداد و افزود: خوشبختانه در20 سال اخیر موفق شده‌ایم هرساله درابتدای مهرماه کتب درسی پایه‌های مختلف تحصیلی را در اقصی‌ نقاط کشور توزیع کنیم .
وی با اشاره به انتقاد رئیس جمهور محترم از محتوای كتاب های درسی، گفت: رئیس جمهور محترم با هدف توجه دادن افكار عمومی به اهمیت موضوعات درسی، این مسئله را مطرح نمودند تا مسئولین بیش از پیش به تلفیق نیازهای جامعه با محتوای آموزشی اهمیت بدهند و دراین خصوص با سرعت بیشتری اقدام كنند.
مدیركل دفتر تالیف كتب ابتدایی و متوسطه نظری تغییرات در محتواهای آموزشی در دهه های اخیر را بسیار چشمگیر دانست و افزود: ضمن توجه به استانداردهای مرسوم سایر کشورها، بازبینی هر کتاب درسی در پایان یک دوره 5 ساله و باز تألیف آن پس از 10 سال انجام می‌شود.
وی ادامه داد: کتاب هایی مانند ریاضی، مطالعات اجتماعی و فارسی، به دنبال آن کتاب های دینی پایه های مختلف تغییرات چشمگیری داشته‌اند و امروزه کتب درسی از نظر محتوا، روش و آماده‌ سازی با گذشته متفاوت شده است اما مسیر طولانی را باید طی کنیم و فرمایش رئیس‌جمهور نیز در راستای  توجه و نگاه به آینده است.
امانی گفت: عملكرد وزارت آموزش و پرورش درحوزه تالیف كتاب های درسی نسبت به سایر حوزه ها مطلوب تر است و در مقایسه با آموزش عالی ، تغییرات در محتواهای درسی در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.
وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ ها درحوزه تألیف کتب درسی دانشگاهی، اظهارکرد: توجه داشته باشیم کتب تألیف‌ شده در آموزش و پرورش از جهت اشتغال، آمایش سرزمین و اعتبار علمی در مقایسه با تألیف کتب در نظام آموزش عالی، چگونه است.
مدیركل دفتر تالیف كتب ابتدایی و متوسطه نظری توجه بیش از حد به موضوع کنکور و ارزیابی توان علمی دانش‌آموزان توسط این آزمون را یكی از موانع تحقق اهداف كتاب های درسی خواند و خاطر نشان كرد: آنچه برنامه درسی را از فرم اولیه خارج می‌کند نظام نادرست ارزشیابی است؛ یعنی یادگیری، امتحان‌ مدار است و ما هر ساله سئوالات كنكور به روش سنتی از محتواهای آموزشی تهیه می شود و دانش آموزان نیز تحت تاثیر كنكور دچار استرس می شوند .
امانی طهرانی‌ازتالیف ضمیمه کتاب‌ های دینی برای استفاده دانش آموزان اقلیت خبرداد و افزود: در دوره ابتدایی 41 جلد کتاب و در 5 هزار صفحه منتشر می‌شود که صدها موضوع را پوشش می دهد؛ از جمله موضوعاتی مانند؛ فرهنگ و تمدن ایرانی ـ‌ اسلامی، ایثار و شهادت، ارزش‌ های انقلاب اسلامی، کار و سرمایه و اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوعاتی فرا رشته‌ ای در کتب درسی مختلف توزیع شده است.
وی افزود: تالیف هر كتاب جدید نیازمند پشتوانه پژوهشی است و پس از تالیف تا 2 سال به صورت آزمایشی تدریس و پس از رفع نقایص احتمالی رسما در حیطه كتاب های درسی قرار می گیرد .
مدیركل دفترتالیف كتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص سیستم آموزشی 3،3، 6 گفت: از آنجا كه میزان تاثیر دوره ابتدایی در رشد دانش آموزان بسیار موثر است تصمیم به طراحی ساختار آموزشی با شیب ملایم تری نسبت به قبل، گرفته شد تا دانش آموزان دبستانی، ابتدا خواندن را فراگیرند و سپس طی 2 سال مهارت نوشتن را بیاموزند و در 3 سال اول ابتدایی آموزش ها بسیارملایم ارائه شود .
وی ادامه داد: دریك تصمیم ناگهانی در سال1390 این سیستم آموزشی اجرایی و دانش آموزان پایه پنجم بدون مقدمه وارد پایه ششم شدند و این مسئله باعث ایجاد مشكلاتی درمحتوای كتاب های درسی پایه ششم و كمبود نیروی انسانی دردوره ابتدایی شد.
مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری در خصوص انتظارات دانش‌آموزان اقلیت های مذهبی از محتوای کتاب درسی گفت: حرکت ما دراین خصوص در چارچوب قانون اساسی است و در این مسیر همه از حق خود برخوردارند و تبعیضی صورت نمی گیرد.



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش