تبیان، دستیار زندگی

ابتکار یک فرمانده و برتری هوایی ایران در جنگ نفت‌کش‌ها

توانمندی و تلاش فرماندهی نیروی هوایی و شبکه کنترل پدافند هوایی ارتش در طول دوران دفاع مقدس موجب شد تا با وجود تمامی حملات زمینی دریایی و هوایی تولید نفت با قوت بر روی سکوها ادامه یابد و صادرات آن متوقف نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرماندهان ارتش

دوران پرتلاطم و دشوار دفاع مقدس همواره دست‌خوش چالش‌های گوناگون بود اما در این مسیر پرفراز و نشیب همواره دلیرمردان قهرمان کشورمان با رشادت و خلاقیت‌هایشان پلی بر شکاف‌ها و راهی بر سدها می‌زدند.

تأمین منابع اعتباری در ر روزهای دفاع مقدس یکی از همین‌ چالش‌های بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی بود و فروش نفت به عنوان شاهراه اصلی تأمین منابع مورد نیاز کشور به شمار می‌رفت؛بنابراین پایگاه‌های تولید معیانات نفتی از اهداف حمله نظامی نیروهای دشمن بود. حملات متعدد از سوی زمین،دریا و هوا،بخش‌های گوناگون تولید نفت کشور را تهدید می‌کرد. با توجه به ضرورت تولید و انتقال نفت، دشمن در مهم‌ترین هدف خود  سعی داشت تا با انهدام کشتی های تجاری و نفتکش ها در روند تجارت بین المللی ایران اخلال کند.

اگرچه حملات هوایی جنگنده‌های هوایی نیروهای بعثی همواره درصدد قطع ید تولید نفت کشور بود اما تیزهوشی و اقدام اثرگذار شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی و  اقدام‌های پدافندی به موقع و اثرگذار این نیرو در لحظه‌های حساس و سرنوشت‌ساز، چون دژی مستحکم راه را بر حمله‌های هوایی دشمن می‌بست.

نقش شهید ستاری در هدایت، حفاظت و پاسخ به تهاجم‌های دشمن برجسته و ماندگار است که پشتیبانی همه جانبه و موفق از جایگاه‌های تولید نفت ایجاد بستر امن و مستحکم حرکت نفت‌کش‌ها و در نهایت عرضه این تولیدات برای حرکت مستمر چرخ فعالیت کشور، برگی درخشان در کتاب افتخارات شهید ستاری و همرزمان او است.

حفاظتی جانانه از حامل‌های میعانات نفتی

در جنگ تمام عیار نفتکش‌ها، شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی ارتش با هدایت شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در راهبردی و کنترل تجهیزات و جنگ‌افزارهای ضد هوایی همواره در سابقه دفاع پهنه‌ پرگهر کشورمان درخشان و ماندگار است.
یکی از گام‌های اثرگذار و کلیدی شهید منصور ستاری به عنوان فرمانده نیروی هوایی حفاظت از کشتی‌ها و نفت‌کش‌های ایرانی در برابر حملات هوایی نیروهای بعثی بود.اگرچه اذیت و آزار کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی توسط عراق از همان ابتدای جنگ وجود داشت اما حضور ناوهای آمریکایی در سال 1365 و پس از «عملیات کربلای 5 » در خلیج فارس،حمله به نفت‌کش‌ها را وارد عرصه جدیدی کرد.

این بار عراقی‌ها از کمک‌های غیرمستقیم و گاه مستقیم آمریکا و چند کشور دیگر بهره می‌بردند.

جنگنده‌های دشمن بعثی تلاش می‌کردند تا با حملات موشکی مستقیم حرکت نفت‌کش‌ها را دچار اختلال کند.  در راه دفاع از این عرصه اما رزمندگان وطن مقاومتی جاودانه و ماندگار را خلق کردند و در این راه تعدادی از این عزیزان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدایت و ابتکار شهید ستاری در این مقطع حساس توانست علاوه بر دفاع از جزایر ارزشمند خلیج فارس و تأسیسات نفتی مستقر در آنها، با حضور مستقیم بر روی کشتیها و حتی نفتکش‌های ایرانی در برابر حملات هوایی رژیم بعث عراق پاسخی کوبنده بدهد.

دفاع مناسب در برابر حملات موشکی رژیم بعثی

استقرار رادارهای «اسکای گارد»،«اورلیکن»، توپ‌های ضد هوایی 23 میلی‌متری، 35 میلی‌متری، دوش‌پرتاب‌ها و... بر روی عرشه شناورهای غیررزمی، تجربه جدیدی برای فرماندهان و کارکنان ارتش بود.  تلاش فراوان دلیرمردان پدافندهوایی ارتش منجر به این شد که این ابتکار جدید، تجربه موفقی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاورد.

 بیشتر حملات موشکی نیروهای عراقی به دلیل توان بالای عملیاتی پدافند هوایی و هماهنگی مناسب خلبانان قهرمان نیروی هوایی با شبکه عظیم و گسترده پدافندی، ناموفق بود.

حمله موشکی عراق به سمت یکی از کشتی‌های ایرانی و مورد اصابت قرار گرفتن دو فروند موشک عراقی و انفجار آن در آسمان توسط آتشبارهای پدافندهوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله افتخاراتی ارزشمند است که در مسیر حفظ و صیانت از این مرز و بوم محقق شد.

 در جنگ تمام عیار نفتکش‌ها، شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی ارتش با هدایت شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در راهبردی و کنترل تجهیزات و جنگ‌افزارهای ضد هوایی همواره در سابقه دفاع پهنه‌ پرگهر کشورمان درخشان و ماندگار است.

امیر سرلشگر منصور ستاری فرمانده پدافند و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در 15 دی 1373 در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: ایسنا