تبیان، دستیار زندگی

تکینگی فناوری در سال ۲۰۴۵ رخ می دهد

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۹ با موفقیت آزمون تورینگ را پشت سر گذاشته و به درجه ای برابر با هوش انسان خواهد رسید. تکینگی را هم برای سال ۲۰۴۵ پیش بینی کرده ام که طی آن، با ادغام هوشی که ساخته ایم، هوش موثر خود را تا یک میلیون برابر افزایش خواهیم داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ری کورزویل
ری کورزویل، مدیر بخش مهندسی گوگل و آینده نگری مشهور با سابقه پیش بینی های بسیار دقیق میباشد. از ۱۴۷ مورد پیش بینی کورزویل از دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، ۸۶ درصد آنها صحت داشته است. کورزویل ابتدای هفته جاری در کنفرانس SXSW در آستین تگزاس پیش بینی دیگری هم انجام داد: تکینگی فناوری در سی سال آینده رخ خواهد داد.

طبق پیش بینی هایی که انجام داده ام، هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۹ با موفقیت آزمون تورینگ را پشت سر گذاشته و به درجه ای برابر با هوش انسان خواهد رسید. تکینگی را هم برای سال ۲۰۴۵ پیش بینی کرده ام که طی آن، با ادغام هوشی که ساخته ایم، هوش موثر خود را تا یک میلیون برابر افزایش خواهیم داد.

کامپیوترها تا سال ۲۰۲۹ از هوشی در سطح انسان برخوردار خواهند بود.تکینگی نقطه ای در زمان است که تمامی پیشرفت های موجود در فناوری – به ویژه هوش مصنوعی – به پیدایش دستگاه هایی منجر خواهد شد که با هوش از انسان باشند.

همه مان به این مسئله واقف هستیم که چنین پیشرفتی دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، اما سوالی که تقریبا ذهن همه را به خود مشغول ساخته این است که آیا انسان باید از تکینگی بترسد؟

همه میدانند که وقتی ماشین ها باهوش تر از انسان عمل نمایند، بر جهان حکمفرمایی خواهند کرد. اینطور نیست؟ بسیاری از بزرگان و مشاهیر علم وفناوری از قبیل استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و حتی بیل گیتس وقوع چنین آینده ای را هشدار می دهند. خب، کورزویل بر خلاف آن فکر می کند. در واقع، او چندان دربارهٔ تکینگی ابراز نگرانی نمی کند. از دیدگاه کورزویل، تکینگی فرصتی برای پیشرفت و ارتقای بشریت است!

منبع: کانال موج چهارم : عصرمجازی سازى