تبیان، دستیار زندگی

نگاه به آینده در روابط ایران و عربستان سعودی

اگر آینده روابط ایران و عربستان سعودی در راستای هدایت و راهبرد کشورهای آزادیخواه و استقلال طلب و استکبار ستیز باشد بی‌گمان دنیای آینده، ثمره بیشتری از آموزه‌های اسلام عزیز خواهد برد.و حقیقت آموزه‌های اسلامی را برای دنیا به تمامه به تصویر می‌کشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایران و عربستان
زمان بسیاری گذشته است و تنها چیزی که در فضای جوامع اسلامی و ملّت های مسلمان کمتر احساس می گردد، رائحه خوش اخوت در این میان است.
عطری که اگر به مشام رسد،بیش از هرکس مسلمانان رنج دیده و اندوهناکِ در خاک و خونِ خاورمیانه وآفریقا و آسیای شرقی را نزهت می بخشد و نوید بخش دوره ای نوین از صلح و آرامش در آینده خواهد بود.
حاشا نکنیم که دو کشور ایران و عربستان وظایف مهمّی در صیانت از مسلمانان در جهان برعهده دارند و باید چهره ای دیگر از خود نشان دهند، تا نشانگر رابطه ای متمادی در برادری ومشترکات دینی باشد.
استقبال و بدرقه ویژه ای که سعودی هادر سال جاری از زائران  بیت الله الحرام به نمایش گذارده اند و تحلیل های متفاوتی را در پی داشت، می تواند نشانه دوران روشنی از حسن همجواری و هم فکری برای دنیای اسلام باشد وچه نیکو بود اگر کشورهای اسلامی اینگونه با یکدیگر با لسان برادری و صلح ،معاشرت و تعامل داشتند.
نگارنده معتقد است روزی که دو کشور مسلمان ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قطب و راهبر کشورهای مسلمان در منطقه و جهان با یکدیگر در رابطه با مناقشات مذاکره نمایند و بدون وجود طرف خارجی و با زبانی مشترک از جنس رحماء بینهم ،مسائل را حل و فصل نمایند، براستی آن روز ، یوم الله است، چرا که نقشه های شیاطین بین المللی نقش برآب  شده است و پایانی بر نسل کشی هایی چون مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار،اعم از اینکه بومی ایالت راخین باشند یا مهاجران بنگلادشی را نظاره گر خواهیم بود. باید باور داشت که  هر مسلمان ،در هر نقطه ای از دنیا اگر طبق آموزه های اصیل خود حرکت نماید و از تحجر و تندروی پرهیز کند، به طور جزم در میان ملت ها تشخّصی ویژه پیدا می‌کند.
باید به بهبود در روابط دو کشور همسایه امیدوار بود،هرچند در این برهه نگرانی هایی هم وجود دارد که با تدابیر و مدیریت رهبر انقلاب اسلامی مطمئناً مسیر صحیح دنبال خواهد شد.
اما آنچه که برای ما باید بیش از آینده روابط ایران و عربستان ازحیث شناخت کلی اهمیّت داشته باشد؛اهمیت مناسبات برادرانه و برقراری مناسبات عادی و بهینه میان دو کشور مسلمان در این روزهاست؛ که میتوان موارد زیر را برای آن ذکر نمود:
1- نیاز مُبرم جهان اسلام به اتحاد در مقابل توطئه های گردنکشان جهانی

جمهوری اسلامی ایران با تمام نقاط ضعف خود در اجرا، ثابت کرده است که به هر صورت ولو به قیمت تحمیل جنگ‌های هشت ساله و تحریم های ویرانگر همچنان به عنوان پرچمدار آزادی خواهی و استقلال، استکبار ستیزی و مبارزه با ظلم باقی خواهند ماند.


در زمانه ای که جهان خواران و متحدانش، دست در دست یکدیگر ،قصد چپاول و به یغما بردن منابع کشورهای اسلامی و آزادی خواه را دارند و از گسترش و توسعه کشمکش و نقاط ضعف کشورها و در آخر از تنش های جامعه اسلامی نهایت بهره برداری را می کنند، ذاتاً کشورهای اسلامی نیاز به یکپارچگی واقعی دارند تا در محاسبات دشمنان خطا ایجاد نموده ودست استعمارگری مدرن و هوشمند را از کشورهای مسلمان در عصرحاضر کوتاه نمایند و مجدداً شاهد آن نباشیم که با توهم ایران هراسی ،کسب و کار بازار سلاح های ایالات متحده آمریکا رونق یابد و فرجام آن احیاء کارخانجات خون آشام سلاح در آمریکا و تقویت بازوان استکبار در مواجهه با کشورهای اسلامی باشد.
اگر از این قاعده مذکور وبدیهی در عاقبت فروش تسلیحات غفلت شود،در این صورت دگربار زبان اسلحه و مهمات جایگزین زبان گفتگو وعمل دوسویه خواهد بود و یک کشور مسلمان به جای نقش کنش گر منطقه ای برای استقلال و آزادی خواهی و عزّت و شرافت، نقش یک درنده سفاک در واکنش های منفعلانه نسبت به دیگر کشورهای مسلمان و گاوی شیرده و فربه در مقابل استکبار را بازی می کند و متوهّم است که اگر چنین نکند در کوران مناقشه با برادران دینی خود حقوقش پایمال خواهد شد.
2- پایان یافتن سفاکی و کشتار مسلمانان در منطقه و جهان :
از بزرگترین عوامل کشتار مسلمانان ، نزاع درونی آنها بوده است و علت اصلی این مناقشات هم حضور استکبار در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم است.سالهاست که به صورت یک رویه درآمده و آمریکا و متحدانش مزدورانی وحشت آفرین و آدمکش را در کشورهایی چون عراق و سوریه و افغانستان ایجاد می کنند و سپس به بهانه مبارزه با آنها ،حضور در منطقه را توجیه و از این مجال در راستای دخالت و تشتّت در امور مسلمین بهره برداری کامل را می نمایند.
3- حسن همجواری مقدمه رویش کشور های مسلمان خاورمیانه:
کشورهایی که امنیت مرزی مطلوبی را دارا هستند؛ نتیجتاً امنیت ملی خود را به صورت پایدار حفظ خواهند کرد و با تعاملی سازنده با همسایگان،تهدید را از مرزها و خطوط تماس سرزمینی حذف می نمایند؛ وضمن اینکه امکانات داخلی را صرف توسعه و پیشرفت و رسیدگی به نقائص درونی معطوف داشته اند، فرصتی ایده آل برای سرمایه گذاران خارجی هم ایجاد خواهند کرد و مساله حسن همجواری بین دو کشور بالطبع نتایج خوبی را در بر خواهد داشت.مالزی از جمله کشورهای مسلمانی است که با استحصال از فرصت امنیت داخلی گام بلندی در مسیر رشد و توسعه نسبت به دیگر کشورهای اسلامی برداشته است.
4- تمایل کشورهای ضعیف اسلامی به قدرت های غربی برای دفاع از خود و آثار نا مطلوب آن :
وقتی کشورهای ضعیف مسلمان،کشورهای توسعه یافته و قدرتمند وهم کیش دیگر را نظاره می کنند که در اختلاف با کشورهای برادر خود بسر میبرند و به ناچار قابل  اعتماد وتکیه نیستند و قدرت دفاع و مقابله با زورگویان جهانی را در برابر این کشورها ندارند؛لاجرم میل و گرایش به تسلیم و سر سپردگی در مقابل امپریالیسم خواهند داشت و این تجربه تلخی است که امروز گریبان بسیاری از کشورهای مسلمان جهان همچون اردن و آذربایجان را گرفته است و شاهد تبعات آن (حضور فعال رژیم صهیونیستی دراین کشور)هستیم.
5- حفظ تمدن اسلامی توسط کشورهای همچون ایران و عربستان:
مدنیّت اسلامی،آثار ،تاریخ و گذشته اسلام که سرچشمه های آن  در منطقه و در کشورهایی همچون عراق و عربستان و ایران بوده است؛ نیاز وافر به مصونیّت از تحریف وتخریب دارد و این حفظ آثار جز با همکاری و همدلی کشورهای مذکور میسّر نخواهد شد.وقتی این ملّت ها که مرز و بومشان مهد ترویج و تبلیغ اسلام بوده است، به فکر حفظ تمدن و آثار اسلامی نباشند کدام ملت و کشور می خواهد این فکر و فرهنگ را حفظ کند و به نسل های آینده ارائه کند؟! تجربه تلخ تخریب آثار اسلامی توسط دولت مزدور و دست نشانده و خود خوانده به ظاهر اسلامی در عراق و شام (داعش) ازجمله مواردی است که باید کشورها از آن درس عبرت بگیرند و به فکر چاره برای آینده تمدن اسلامی باشند.
6- رشد فکری و اجتماعی جوامع مسلمان در حل و فصل منازعات
باید پذیرفت که نسل امروز ما از حیث فکر و فرهنگ بسیار متفاوت با نسل های گذشته است و نمی توان دو کشور، علی الخصوص کشورهای مسلمان با سابقه ای دینی و درخشان را دست مایه تعاملات سنّتی نمود و بسیاری از عنادهای فعلی را میتوان با تمسک به پیشرفت فکر و علوم در دسترس با روش ها و ایده های نو و اثر گذار حل و فصل نمود.وقتی که فکر و ایده و روش می تواند چاره مشکلات پیش روی ملّت ها باشد ،دیگر جنگ و نزاع و دشمنی اولین حربه ملت ها و دولتها برای ایصال به اهداف مشخص مطرح نمی شود.
از جمله تأثیرات علم و دانش در اینگونه مناسبات میتوان به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  که از نهادهای اثر گذار و متشکل از علما و دانشمندان مسلمان است اشاره داشت .نهادی که در بیان کارکردش،نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با غرض شناخت یکدیگر و دستیابی به اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی را سرلوحه برنامه های خود می داند.
قاطعانه میتوان بیان داشت که تعاملات با سیاست زدگی و انفعال احساسی نمی تواند پایدار و هدفمند باشد.
7- بازبینی در تجربه های گذشته نسبت به خدعه ونیرنگ استکبار جهانی:
بارها ملت های مسلمان طعم وعده ها و تبلیغات پر نما وجلای کذب کشورهای مستکبر را چشیده اند؛ اما هنوز افکار عمومی تجربه مناسبی از این فریب ها نداشته است وجهانخواران همچون گذشته با ایجاد تفرقه میان ملّت ها و مرزکشی دینی و قومی و طائفه ای برای از هم گسستن روابط میان کشورهایی همچون ایران و عربستان سعودی منافع خود در منطقه را می جویند.
 نمونه این فریب ها در زمانی است که توقع میرفت بیداری اسلامی ،مقدمات حرکت جدید امت های اسلامی به سوی آرمانهایشان را آماده سازد؛ لکن توطئه های استکبار برای کم رنگ نمودن آرمانهای اسلامی در کشورهای اثر گذار شکل گرفت و با اجرای اهداف شوم خود از مسیر فریب نخبگان و سردمداران ،باعث کاهش اثر بخشی بیداری اسلامی در میان توده ملتهای مسلمان شد.توطئه ای که در نتیجه شناخت دقیق استکبار نسبت به تأثیر این بیداری در هدم و نابودی منافع خود در عرصه بین الملل است.
8- حفظ توان کشورهای اسلامی برای مبارزه با رشد و توسعه  اهریمن های کوچک و بزرگ :
بدون تردید استکبار از استمرار درگیری درکشورهای مسلمان با یکدیگر بسیار خرسند است و اولین جهت آن ناتوان سازی قوای نظامی و نابودی زیر ساخت های اقتصادی کشورهای مسلمان است.
دومین جهت هم رونق بازار فروش سلاح های آمریکایی وغربی و رژیم صهیونیستی در راستای شکوفایی اقتصاد کشورهای متبوع است.
از جمله این موارد، فروش نجومی سلاح های آمریکایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و احیاء اقتصاد آمریکا است.  
9- تجربه تلخ کشورهای مسلمان از اعتماد به آمریکا و هم پیمانانشان :
بارها کشورهای اسلامی در ادوار مختلف به آمریکایی ها و متحدانش  تکیه کرده اند  و با اعطای منافع بسیار در صدد حفظ امنیت کشور خود و کسب تکنولوژی های مختلف و تکمیل برنامه های منطقه ای برای توسعه و پیشرفت بوده اند؛ اما بعد از گذشت سالها متوجه می شوند که از اعتماد و تکیه به این دولت های مستکبر جز تبدیل شدن به یک کشور مصرف گرا و غیر مستقل در امور داخلی و خارجی ، نفع دیگری نداشته اند .

درایت رهبر انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام

پیام پر معنای رهبر انقلاب در تبیین دلایل وقایع گذشته و آیندة جهان اسلام در تعبیر به دوزخ ناامنی و اختلاف که طبیعتاً مناسک حج میتواند داروی شفابخش این ابتلائات عظیم امّت اسلامی باشد؛ بیانگر نگاه عمیق رهبر عظیم الشأن به مقوله توافق و صلاح میان امّت اسلامی و دشمن شناسی حقیقی است و در نهایت اشاره لطیف و همراه با کنایه معظم له به آیه شریفه «اَشِّدآءُ عَلَی الکُفّار»  و  «رُحَمآءُ بَینَهُم»در عین اقتدار نسبت به دنیای اسلام ، دعوتی همگانی و برادرانه و با زبانی مشترک برای کشورهای مسلمان در تقریب آراء و سیاست ها است .
چاره چیست که توقف فوری ماشین کشتار حاصل از تفرقه های طائفه ای در منطقه خاور میانه وآفریقا و آسیای شرقی مستلزم توافق چند سویه بین کشورهای مسلمان است.

آینده نگری امام خمینی ره از فرصت حج ابراهیمی

هنوز بعد از گذشت سالها از پیام تاریخی امام ره در اعلام برائت از مشرکان باز به نکاتی جدید از عمق نگاه این فقیه و رهبر و زعیم عالی مقام می رسیم .

هر نظام و ملّتی که به دنبال مصادیق خیر و نیکی است، لاجرم خود را با اهداف و آرمان‌های استوار انقلاب اسلامی همدل و همراه می‌بیند.


امام ره  اعلام برائت از مشرکان را از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی حج می شمارند وبرائت از مشرکان و ملحدان استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار را منظور قرار می دهند و از توده مسلمانان میخواهند تا دشمن واقعی خود را فراموش نکنند و به دیگران هم این دشمن را بشناسانند.
 در واقع  پیام ایشان در توجه دادن زائران بیت الله الحرام در ذکر و جعل روزی به عنوان روز اعلام برائت از مشرکان در مناسک حج ابراهیمی ،نشانگر توجه ایشان نسبت به وجوب مسأله بیداری سیاسی مسلمانان در وقایع جهانی است و آینده نگری امام از وضعیت امروز جهان اسلام بوده است
طبعیتاً میتوان امیدوار بود که روزی این مناسک حیاتی و فریضه الهی میتواند مبدأ اتحاد مسلمانان برای همدلی در مقابله با توطئه مستکبران عالم باشد. 
تصور نگارنده این است که جمهوری اسلامی ایران پرچمدار استقلال و آزادی خواهی و شرافت در روزگار حاضر است و کشورهایی که در منطقه خود را همفکر و همراه ایران قرار می دهند ؛بدون شک احساس قرابت و یگانگی در اهداف و آرمانها پیدا خواهند کرد .
این باور در طی سالهای گذشته با حمایت ایران اسلامی از آرمانهای مردمی در منطقه ثابت شده است.
در نقطه مقابل،آمریکا پرچمدار دعوت های اهریمنی است و کسانی که خود را تحت لوای این کشور قرار میدهند و دست اتحاد با نماد استکبار دراز کرده اند ، خود را با اهداف و آرمانهای شیطانی آمریکا در یک مسیر می بینند.
با این وجود امروز روشنفکران و خردمندان و اهل انصاف در عرصه بین الملل ،جمهوری اسلامی ایران را مظهر خیر و نظام حاکم بر آمریکا را نماد شر می دانند. از این رو هر نظام و ملّتی که به دنبال مصادیق خیر و نیکی است، لاجرم خود را با اهداف و آرمان‌های استوار انقلاب اسلامی همدل و همراه میبیند.
جمهوری اسلامی ایران با تمام نقاط ضعف خود در اجرا،ثابت کرده است که به هر صورت ولو به قیمت تحمیل جنگ های هشت ساله و تحریم های ویرانگر همچنان به عنوان پرچمدار آزادی خواهی و استقلال، استکبار ستیزی  و مبارزه با ظلم باقی خواهند ماند.
به همین دلیل است که توقع داریم تا در مرزهای جنوبی کشورمان دولت  عربستان سعودی با ظرفیت های خاص خود در راستای اعتلای کلمه توحید ،راهبرد برخی از کشورها و ملت ها را در راستای اصالت های اسلامی عهده دار شود.
و اگر آینده روابط ایران و عربستان سعودی در راستای هدایت و راهبرد کشورهای آزادیخواه و استقلال طلب و استکبار ستیز باشد بی‌گمان دنیای آینده، ثمره بیشتری از آموزه‌های اسلام عزیز خواهد برد.و حقیقت آموزه‌های اسلامی را برای دنیا به تمامه به تصویر می‌کشد.
البته نمیتوان چشم ها را به روی مسأله بسیار حساس و کلیدی در ارتباطات مشکوک برخی از سردمداران حکومت سعودی با رژیم منحوس صهیونیستی بست.
و این نگرانی آنقدر میتواند گسترش یابد که حتی دید دولتمردان ما را  نسبت به روی خوش عربستان سعودی حتی درمناسک حج اخیردچار تردید سازد؛چراکه تاریخ تجربه های تلخی از اعتماد به لبخندهایی به سبک آمریکایی و اسرائیلی وانگلیسی به خاطر دارد وبا کدام منطق میتوان پذیرفت که مثلا صهیونیست ها که با اصل اسلام و آموزه هایش عناد دارند قرار است به یک کشور اسلامی در منطقه ،مشاوره و کمک نمایند.لیکن همچنان محتاطانه و با چشمانی باز و امیدوارانه، در راستای ایصال به اهداف و آرمانهای دینی و مبتنی بر مشترکات دو کشور همسایه و مسلمان، احساس دوستی و برادری را از خود دور نساخته ایم.

سید محمد آقامیری