تبیان، دستیار زندگی

به دنبال تحقق حقوق شهروندی کودکان هستیم

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در شهر دوستدار کودک به دنبال محقق کردن حقوق شهروندی کودکان هستیم. کودکان هم حق دارند در شهری سالم و همراه با امنیت زندگی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرداری تهران
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری شهرنوشت، محمد مهدی گلمکانی رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در همایش ضرورت توسعه رویکرد کودک و طبیعت در شهر تهران که امروز صبح در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: تحقق مباحث محیط زیستی و سلامت بدون مشارکت آحاد جامعه بسیار سخت است.
وی عنوان کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری برای هر یک از مشکلات محیط زیستی یک رابطه حق التکلیفی وجود دارد. حق مربوط به مردم و تکلیف متوجه مسئولان است. اگر ما بتوانیم این رابطه را منطقی مطرح کنیم می توانیم به حل مشکلات محیط زیستی امیدوارم باشیم.
رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: مردم در این مسیر دغدغه ها و ظرفیت های بالایی دارند. ممکن است حاکمیت به دلیل محدودیت هایی که دارد نتواند آن ها را همراهی کند اما اگر بتوانیم نظام جامع و هماهنگی برقرار کنیم می توانیم به برطرف شدن مشکلات زیست محیطی امیدوار باشیم.
گلمکانی با اشاره به اینکه در مجامع بین المللی و ملی به نقش مردم بسیار پرداخته شده است، افزود: اگر ما بخواهیم مردم را داشته باشیم باید از ساختاری استفاده کنیم که حضور مردم در آن تعریف شده باشد.
به گفته وی شهرداری تهران در حوزه سلامت و محیط زیست در کانون های محلات با مردم همکاری نزدیکی دارد.
رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مشارکت ها را هدفمند تر کنیم به مشارکت تمام شهروندان از جمله کودکان، سالمندان، معلولان، میانسالان، جوانان و ... نیاز داریم و در این زمینه باید شرایط حضور آن ها در جامعه را مهیا کنیم.
گلمکانی ادامه داد: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران هم اکنون بستر همکاری مردم و حضور کودکان و سالمندان با عنوان شهر دوستدار کودک و سالمند تعریف شده است.
رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه " شهر دوستدار کودک" یک مدل بین المللی بوده است، تصریح کرد: در این مدل شرایطی که باید مدیریت شهری به کمک برای حضور کودکان و دیده شدن آنها در شهر بیانجامد، تعریف شده است.
وی ادامه داد: مدیریت شهری باید ساختاری داشته باشد که کودک در شهر دیده شود. گروه هایی مثل کودکان و سالمندان به دلیل محدودیت هایی که دارند در شهر کمتر دیده می شوند و مدیریت شهری باید این شرایط را تسهیل کند.
گلمکانی تاکید کرد: درواقع در شهر دوستدار کودک به دنبال محقق کردن حقوق شهروندی کودکان بودیم. کودکان هم حق دارند در شهری سالم و همراه با امنیت زندگی کنند.
وی با اشاره به اینکه ارتقا شاخص های محیط زیست یعنی رسیدن کودک به حق سلامتی، عنوان کرد: در رابطه با کودک و طبیعت به دنبال این هستیم که حق دیده شدن کودک را به وجود آوریم. ایجاد کانون های محیط زیست در مدارس در طرح استقبال از مهر یکی از این اقدامات بود که در دستور کار قرار گرفت.
رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: خانه های سلامت و محیط زیست را در محلات و مدارس داریم اما این خانه ها و کانون ها باید به دانشگاه ها هم به طور گسترده وارد شوند. در حال حاضر در دانشگاه شهید بهشتی و شریف هم خانه های محیط زیست داریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح را به تازگی آغاز کرده ایم و امیدواریم بعد از تجربه مدارس طبیعت بتوانیم این آموزه ها را به سایر مدارس تهران منتقل کنیم.
منبع : شهرنوشت