تبیان، دستیار زندگی

تاثیر خودروهای الکتریکی بر فروش نفت، چشمگیر خواهد بود

بر اساس آمار موجود، با افزایش فروش خودروهای برقی و هیبریدی، فروش نفت در آینده‌ی نزدیک، کاهش زیادی خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جایزه‌ی نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۷ به ریچارد تالر استاد دانشگاه شیکاگو رسید
به گزارش تبیان و به نقل از زومیت، با پیشرفت روزافزون فناوری‌های موجود در خودروهای الکتریکی، اعلام شرکت‌های بزرگ خودروسازی مبنی بر برنامه‌های آینده‌ی خود جهت عرضه‌ی خودروهای برقی و همچنین اضافه شدن کشورهایی که خودروهای با پیشرانه‌ی احتراق داخلی را ممنوع می‌کنند، بنظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، تقاضای جهان برای سوخت‌های فسیلی کاهش قابل توجهی داشته باشد.
بر اساس گزارش تحلیل‌گران موسسه‌ی بین المللی بارکلیز (Barclays)، گسترش بازار خودروهای برقی و البته مصرف سوخت کمتر می‌تواند تا سال ۲۰۲۵، تقاضای روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت را از بین ببرد. این تعداد تقریبا برابر با میزان تولید سومین تامین کننده‌ی اوپک، یعنی کشور ایران است.
جایزه‌ی نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۷ به ریچارد تالر استاد دانشگاه شیکاگو رسید
اگر خودروهای برقی تا سال ۲۰۴۰، یک سوم بازار فروش خودرو را به دست بگیرند، تقاضای روزانه ۹ میلیون بشکه نفت از بین خواهد رفت؛ این تعداد، حدود ۹۰ درصد تولید عربستان سعودی در یک روز است. اخیراً کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و هندوستان، منع یا محدودیت استفاده از خودروهای با پیشرانه‌ی احتراق داخلی سنتی را اعلام کرده‌‌اند.
از سویی دیگر، تحلیل‌گران بارکلیز، اشاره کردند که خودروهای برقی راه طولانی را برای تصاحب کامل بازار خودرو، پیش رو دارند؛ قیمت بالای این خودروها و ظرفیت باتری آن‌ها، عامل‌های اصلی در عدم جذب مشتری هستند.
فروش جهانی خودروهای برقی در سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته است؛ در حال حاضر حدود دو میلیون دستگاه خودروی تمام برقی، کمتر از ۰.۲ درصد کل خودروهای جهان، در جاده‌ها تردد دارند. البته قیمت تقریباً پایین سوخت، به عنوان عامل مهمی در تشویق افراد برای خرید خودروهای درون‌سوز محسوب می‌شود. محصولات بزرگ‌جثه، مانند انواع شاسی‌بلندها، به دلیل نیاز به قدرت بیشتر، هنوز به صورت تمام الکتریکی مورد توجه بازار و تولیدکنندگان نیستند، هرچند که معمولا در نمونه‌ی بنزینی و دیزلی هم،  بسیار پرمصرف هستند.

منبع:زومیت