تبیان، دستیار زندگی

سبّ و فحش، فرهنگِ افرادِ بی‌منطق

شیعه امامیّه با تمسّک به آیه 125 سوره نحل، «حکمت»، «موعظه‌ی نیکو» و «جدال احسن» را برای معرّفی خود و دعوت دیگران به معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) برگزیده و از هرگونه سبّ و دشنام به مخالفین، خودداری کرده است. ولی متأسّفانه در فضای غبارآلود رسانه‌ای عصرِ حاضر، عدّه‌ای مزدور پیدا شده‌اند که سعی دارند خلافِ این رویه‌ی عقلائی رفتار کنند به همین خاطر در این نوشتار به چند نمونه از آیات و روایات معصومین(علیهم‌السلام) که بیانگر موضع دین اسلام در مورد دشنام دادن به دیگران است، اشاره می‌کنیم:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 سبّ و فحش، فرهنگِ افرادِ بی‌منطق
الف: سبّ مشرکین ممنوعدر آیه‌ی 108 سوره انعام، صراحتاً سبّ مشرکین ممنوع اعلام شده است.

ب: منطق علوی در مقابل اهل شام

در بحبوحه‌ی جنگ صفّین، دو نفر از اصحاب امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به سبّ اهل شام پرداختند. امام(علیه‌السلام) از عملِ ایشان باخبر شدند و آن دو نفر را احضار کردند و فرمودند: «من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشید، اما اگر كردارشان را یادآور مى‏‌شدید، و گمراهى‏‌ها و كارهاى ناشایسته آنان را بر مى‌‏شمردید به راست نزدیكتر و معذورتر بود...»

ج: توهین همسر پیامبر به یهودیان و عکس العمل ایشان

حضرت امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «مردى یهودى خدمت پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) رسید و گفت: السام علیكم(یعنى مرگ بر شما). پیامبر در پاسخ فرمود: علیكم(یعنى بر شما). سپس دیگرى (از یهود) آمد و مانند همان را گفت و پیامبر نیز مانند رفیقش باو پـاسخ داد؛ سپس سومى وارد شد و همان را گفت و پیامبر همانطور كه به رفقایش جواب داده بود، جواب او را گفت. عایشه خشمگین شد و گفت: سام و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه یهود و اى برادران میمون‌ها و خوك‌ها!
پس رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به عایشه فرمود: اى عایشه، اگر فحشت به صورتى مجسّم و متمثّل می‌شد، هر آینه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هیچ چیز نهاده نشده، جز اینكه آن چیز را آراسته است، و از هیچ چیز برداشته نشده، جز اینكه آن را زشت ساخته.»

د: حتّی اگر فحش دادند، فحش ندهید!

امام صادق(علیه‌السلام) در نامه‌ای را به اصحاب خویش می‌نویسد: «بپرهیزید از اینکه به دشمنان خدا دشنام دهید، آن هنگام که دشنام مى‌‏شنوید؛ زیرا آنها نیز بدون آگاهى به خدا دشنام خواهند داد...»
موارد بالا تماماً در مورد سبّ دشمنان خدا بود. امّا در مورد سبّ سایر فرقه‌های اسلامی که با ما برادری دینی دارند، به طریق اولی، توهین و فحاشی کردن جایز نیست و با حقوق برادری که در فرهنگ اسلامی تبیین شده است، منافات دارد.
منبع:
اندیشه تشیع



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.