تبیان، دستیار زندگی

احداث بوستان های مخصوص کودک در پایتخت

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ارتباط با طبیعت سبب خلاقیت بچه ها می شود، گفت: در شهرداری تهران مصوبات خوبی در زمینه ارتباط کودک و محیط زیست تصویب شده است به طوری که بوستان های مخصوص کودک را در پایتخت احداث کرده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرداری تهران
به گزارش تبیان به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با اشاره به اینکه ارتباط با طبیعت سبب خلاقیت بچه ها می شود، گفت: در شهرداری تهران مصوبات خوبی در زمینه ارتباط کودک و محیط زیست تصویب شده است به طوری که بوستان های مخصوص کودک را در پایتخت احداث کرده ایم.
مجتبی عبدالهی در همایش ضرورت توسعه رویکرد کودک و طبیعت در شهر تهران که امروز صبح در تالار ایوان شمس با حضور ناهید خداکرمی نایب رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، خلیل آبادی عضو شواری شهر تهران، محمد روشنی مدیرکل آموزش های شهروندی و محمدمهدی گلمکانی رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه در هفته دوستدار کودک هستیم، اظهارکرد: با توجه به توسعه استفاده از فضای مجازی بین کودکان، موضوع فضای مجازی و تکنولوژی و فناوری فوق العاده مهم است. در حال حاضر بچه های یک سال به بالا با موبایل بازی می کنند واین عارضه بسیاربدی است .
وی عنوان کرد: هر یک از اعضای خانواده که با یک تلفن همراه در فضای مجازی هستند، عطوفت و مهربانی را نشانه گرفته اند، به طوری که فضای مجازی بر افزایش آسیب های اجتماعی مثل طلاق تاثیر گذاشته است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: باید در بحث فناوری و فضای مجازی مطالعات و برنامه های بیشتری داشته باشیم.
عبدالهی با اشاره به اینکه هفته کودک را پشت سرگذاشته ایم ومحیط زیست وکودک بخش جدایی ناپذیری از شهرتهران هستند، عنوان کرد: شهرداری تهران در این خصوص مصوبات خوبی دارد حتی بوستان های مخصوص کودکان را تاسیس کرده ایم . البته دراین مصوبات سن کودک در تهران 18 سال تعریف شده است و باید خدماتی را ارایه دهیم که تا سن 18 سال مناسب باشد.
وی با اشاره به اینکه نمی توانیم دوران کودکی خودمان را با دوران فعلی قیاس کنیم، افزود: دسترسی آسان به طبیعت باعث خلاقیت، شادی، روابط عمومی بالا، علاقه مندی به بازی های جمعی قدیمی و فرصت های اجتماعی وسیع و...کودکان می شود.
عبدالهی پیشرفت برخی از تکنولوژی های جدید را باعث از بین رفتن طبیعت دانست و گفت: تغییرات شهری ازجمله تبدیل خانه های قدیمی مستقل به آپارتمان ها و نیز مهاجرت مردم از شهرستان ها به تهران باعث مشکلات بسیاری در خانواده ها شده است .
معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کم شدن فرزندان را یکی دیگر از معضلات دانست و تاکید کرد: در سال1430 ، 25 درصد ازجمعیت را سالمندان تشکیل می دهند و این یکی از معضلات شهرتهران است که باید برای آن برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.
وی تصریح کرد: کوچک شدن مدارس، عدم امکان تعامل و فعالیت های متنوع جمعی برای کودکان، از بین رفتن ایمنی، افزایش فاصله ها با طبیعت، کم شدن دسترسی کودکان به طبیعت و... این روزها عارضه هایی را به وجود آورده است.
عبدالهی با اشاره به اینکه ارتباط با طبیعت سبب خلاقیت بچه ها می شود، عنوان کرد: طبیعت باعث می شود بچه ها از تمام حس های خودشان استفاده کنند اما این روزها با فاصله گرفتن از طبیعت حتی ما نمی توانیم بسیاری از واکنش های بچه ها را درک کنیم. نباید فراموش کنیم که طبیعت باعث افزایش یادگیری، رشد جسمانی و روحی بچه ها، کاهش ترس و افزایش اعتماد به نفس و تجربه آنها می شود.
وی درپایان خاطرنشان کرد: مدیران اجرایی، اولیا و مربیان کسانی هستند که می توانند آموزش های لازم را دراین خصوص به بچه ها بدهند. ضمن اینکه باید حفظ و نگهداری طبیعت و محیط زیست را به بچه ها بیاموزیم.
منبع : روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران