تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه چلو سادهٔ آبکشی

برای آنکه ته‌دیگ به سادگی جدا شود می‌توانیم پس از آماده شدنِ چلو، کف قابلمه را در آب سرد فرو‌ ببرید. این کار باعث می‌شود کف قابلمه سرد‌شود و ته‌دیگ به آسانی جدا شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چلو ساده آبکشی

مواد لازم:


برنج ۱ کیلوگرم
روغن ۱۵۰ گرم
ماست‏ (در صورت دلخواه برای ته دیگ) ۱/۲ لیوان

زمان تهیه ۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه


طرز تهیه:


۱ برنج را خوب تمیز کرده و چند‌بار می‌شوییم، تا آبِ برنج کاملاً زلال‌ شود. سپس با آب و نمک برای چند ساعتی می‌گذاریم خیس‌بخورد. قابلمه مناسبی را تا نیمه آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم.

۲ آب و نمکِ برنج را خالی می‌‎کنیم و برنج را در قابلمه آب جوش ریخته و با کفگیر به آرامی هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم برنج بپزد تا مغز آن نرم شود، به طوری که اگر دانه برنج را بین دو انگشت فشار دهیم مغز آن سفت و خشک نباشد. هر از گاهی کفِ برنج را می‌گیریم.

۳ ۱تا ۲ قاشق روغن درون برنجِ در حالِ جوشیدن می‌ریزیم تا برنج سفید‌تر شود، سپس برنج را آبکش می‌کنیم و مقداری آب ولرم روی آن می‌ریزیم تا شوری و لیزیِ آن گرفته شود.

۴ بعد به نسبت هر یک‌کیلو برنج دو تا سه قاشق‌سوپخوری روغن تهِ‌ قابلمه می‌ریزیم، نصف‌ لیوان آب نیز اضافه می‌کنیم.

۵ قابلمه را می‌گذاریم روی آتش تا آب و روغن داغ‌ شود بعد برنج را در‌قابلمه می‌ریزیم (اگر بخواهیم از ماست برای ته‌ دیگ استفاده کنیم، ۳ تا ۴ قاشق ماست را با کمی برنج مخلوط می‌کنیم و کف‌ قابلمه را با روغن چرب‌ می‌کنیم و مخلوط برنج و ماست را در قابلمه می‌ریزیم و اضافی برنج را هم می‌ریزیم روی آن و دیگر آب اضافه نمی‌کنیم چون ماست وقتی گرم شود آب‌می‌اندازد و به آب اضافی نیاز‌ نداریم).

۶ اطراف برنج را به شکل مخروط بالا می‌آوریم و حرارت زیرِ ظرف را کم می‌نماییم. درِ ظرف را دم‌کنی می‌گذاریم، نیم ساعت دیگر می‌گذاریم برنج دم‌بکشد.

۷ در صورتی که به ته‌دیگ احتیاج نباشد یک ساعت زمان کافی است تا چلوی ما دم‌ بکشد و در صورتی که بخواهیم پلو ته‌ دیگ ببندد یک‌ ساعت و نیم زمان لازم می‌باشد

سایر نکات:


برای آنکه ته‌دیگ به سادگی جدا شود می‌توانیم پس از آماده شدنِ چلو، کف قابلمه را در آب سرد فرو‌ ببرید. این کار باعث می‌شود کف قابلمه سرد‌شود و ته‌دیگ به آسانی جدا شود.

در صورتی که می خواهید از فر استفاده نمایید ، بعد از محکم کردن در قابلمه آن را کف فر قرار می دهیم و حرارت را بر روی ۳۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم می نماییم و تا نیم ساعت با همین حرارت برنج را دم می گذاریم و بعد از آن ۵۰ درجه کم کرده و نیم ساعت دیگر می گذاریم برنج دم بکشد.

منبع: پاپیون
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.