تبیان، دستیار زندگی

واکنش تهران به تروریستی خواندن سپاه

گاردین در مطلبی نوشت واکنش تهران به اقدام احتمالی آمریکا مبنی بر اضافه کردن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد صبر ایران هم حدی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گاردین
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا از واکنش‌های عجولانه و بدون تفکر خودداری کند. خویشتن‌داری ایران در برابر اظهارات جنجالی رئیس جمهور آمریکا، بیانگر تلاش سرسختانه مقامات تهران برای مدیریت شرایط پیش آمده است. اما واکنش این هفته ایران به گزارش‌ها مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کند، نشان می‌دهد صبر این کشور هم حدی دارد.
گاردین در ادامه آورده است: این موضوع (افزایش تنش‌ها بر سر گزارش‌ها درباره اقدام احتمالی ترامپ در افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی) باعث افزایش بیش از پیش تنش‌ها میان دو کشور شده و ممکن است در نهایت به لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، موسوم به برجام –برنامه جامع اقدام مشترک– منجر شود.
به نوشته گاردین، مشخص نیست ترامپ در تضعیف توافق هسته‌ای ایران که یکی از دستاوردهای اصلی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، محسوب می‌شود تا کجا پیش خواهد رفت. رئیس جمهور آمریکا ممکن است در تلاشی آشکار برای نقض برجام و در یک اقدام نمادین، برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را که پس از حصول توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی لغو شده بود، دوباره علیه این کشور اعمال کند. اما موضوعی که واکنش جدی ایران را به دنبال داشت، گزارش‌ها درباره اقدام احتمالی رئیس جمهور آمریکا در اضافه کردن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی بود.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، هشدار داد اشتباه راهبردی رئیس‌جمهور آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخ «کوبنده» ایران را به دنبال خواهد داشت. قاسمی با حمایت از اظهارات سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه‌ شورای راهبردی سپاه، اظهار کرد: امیدوارم هیئت حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خود این خطای استراتژیک و مهم را نداشته باشد. او افزود پاسخ ایران در برابر این اقدام احتمالی، سخت، قاطع و کوبنده خواهد بود و آمریکا باید تبعات آن را بپذیرد.
گاردین می‌افزاید یک روز پیش از اظهارات هشداردهنده قاسمی، تلویزیون دولتی ایران گزارش داد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا، هشدار داد همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع 2 هزار کیلومتری ایران را به بیرون منتقل کند.
در ادامه گزارش گاردین آمده است: اتحادیه اروپا حمایت قاطع و کامل خود را از برجام اعلام کرده است. همچنین، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 را تأیید کرده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، حتی پیشنهاد کرده است که از برجام به عنوان یک الگو برای حل بحران هسته‌ای کره شمالی استفاده شود. از سوی دیگر، ترزا مِی، نخست وزیر انگلیس، روز دوشنبه در گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تأکید بر پایبندی کامل انگلیس به برجام، گفت این توافق برای حفظ ثبات منطقه خاورمیانه، اهمیت زیادی دارد.
اندرو کلر، مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با گاردین اظهار کرد اقدام احتمالی ترامپ در تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام گل به خودی خواهد بود و افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی علاوه بر آنکه اقدامی بیهوده است، پیامدهای مخربی برای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به دنبال خواهد داشت.
منبع: باشگاه خبرنگاران