تبیان، دستیار زندگی

توسعه بام های سبز در ایران - جلسه چهارم

بام و دیوار سبز به عنوان یکی از رویکردهای نوین معماری و شهرسازی و برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری می باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهداف جلسه:

·         آشنایی با بام و دیوار سبز  

·         آشنایی با کارکردهای اقتصادی بام سبز

·         آشنایی با کارکردهای اجتماعی بام سبز

·         آشنایی با کارکردهای زیبایی شناختی بام سبز

وسایل مورد نیاز:

·         کامپیوتر مجهز به اینترنت


مقدمه

بام و دیوار سبز  به عنوان یکی از رویکردهای نوین معماری و شهرسازی و برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری می باشد. تحقیق تحلیلی حاضر، نقش بام سبز در مدیریت بارش، تنوع زیستگاه موجودات زنده ، بهبود محیط های زیستی از طریق تلطیف هوا، ذخیره انرژی، کاهش آلودگی صوتی و... را بررسی می نماید.

توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

4-1 کارکردهای اقتصادی بام سبز

تولید غذا:

بام سبز یک فرصت برای توسعه کشاورزی در بالای پشت بام است که تولیدات غذایی را گسترش می دهد.  تولیدات بام سبز نسبت به محصولات بازار به دلیل توجه به کوددهی و آفت‏کش‏ها می‏توانند کیفیت بهتر و تولیدی طبیعی تر داشته باشد. علاوه براین ها با تولید غذا در یک واحد مسکونی اجاره بهای آن و ارزش بهای زمین افزایش می یابد.

توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

افزایش قیمت ساختمان:

در منچستر یک ساختمان دارای پوشش گیاهی در بام دارای 15- 6 درصد تفاوت قیمت با ساختمان های دیگر است.


ذخیره انرژی:

نقش ابزاری دیگر بام سبز توانایی کاهش حرارت اطراف شهرها است. دمای کم در ماه‏های تابستان موجب کاهش تقاضای الکتریسیته می‏شود. در طی ماه‏های زمستان  بام سبز می تواند عایق مهمی باشد و کاهش تقاضای انرژی گرمایی را فراهم نماید. بر اساس مبحث 19 آیین نامه ایجاد ساختمان و مسکن در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی، ایجاد بامهای سبز از این نظر در روزهای گرم در شهرهای خشک و نیمه خشک همانند تهران می تواند در تهویه مناسب و خنک تر شدن محیط شهری مؤثر باشد.


توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

به طور مثال در مطالعات انجام شده در کانادا کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش، در یک خانه یک طبقه با بام  علفی و پوشش خاک 9/3 اینچی، 25 درصد تقاضای انرژی سرمایی را در تابستان کاهش می دهد.

ایجاد شغل:

استقرار صنعت بام سبز تأثیرات بی‏شماری روی اقتصاد داشته است از جمله ایجاد شغل‏های جدید در زمینه تولید، ساخت، طراحی، نصب و دیگر سرویسها. بام سبز در حقیقت ایجاد انرژی می کند انرژی که از طریق خورشید می باشد. این انرژی به یک ملت فرصت ایجاد و توسعه تکنولوژی های ملی را می دهد.


توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

کاهش هزینه های بهره برداری در برابر راه اندازی:

زمانی که یک بام سبز ساخته می شود برای ساخت آن هزینه هایی به منظور راه اندازی بر کارفرما تحمیل می گردد اما در زمان بهره برداری، این هزینه با کاهش هزینه های سوخت و غذا و افزایش قیمت اجاره بها و زمین بازگشت داده می شود.


توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

حفاظت از پوسته بام :

طول عمر بام معمولی حدود 20 سال است. در صورتی که طول عمر بام سبز 45 سال یا بیشتر برآورد شده است. غشای قیری بام به وسیله خاک و پوشش گیاهی از اشعه ماورای بنفش و نوسانات شدید درجه حرارت بین شب و روز محافظت می کند.


توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

4-2 کارکردهای اجتماعی بام سبز

یکی دیگر از شاخصه‏های مهم در راه رسیدن به توسعه پایدار، رسیدن به پایداری اجتماعی است چرا که محور اصلی توسعه پایدار، انسان و جامعه انسانی است و توسعه بدون در نظر گرفتن انسان بی‏معنی است. بام سبز با افزایش سرانه فضای تفریح و گفت و گو در یک شهر می تواند موجب گسترش تعاملات اجتماعی و بالا رفتن سطح و فرهنگ جامعه شود. کم شدن تنش اجتماعی از فواید اجتماعی بام سبز است. از مزیت های اجتماعی آن می‏توان به افزایش زیبایی فضای بیرونی ساختمانها، تأثیر بر روان شناسی شهرها (سلامتی محیط و روحیه انسان های ساکن در چنین محیط هایی)، کاهش صدا، به وجود آمدن محل سالمی برای اهالی ساختمان و رشد گل ها و گیاهان زیبا و... اشاره کرد.


توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

باغ درمانی(درمان از طریق باغبانی و گلکاری) یکی از راهکارهایی است که سالهاست برای درمان و کمک به شرایط روحی بیماران و سالمندان از آن استفاده می شود. مراکز بهداشتی، درمانی چون بیمارستان ها ، کلینیک ها و خانه های سالمندان می توانند استفاده از بامها را در راستای فعالیتهای بنا و عنوان باغ- درمانی در برنامه‏ی خود قرار دهند. اولین نمونه های استفاده از بام به منظور باغ درمانی به سال 1903 و درمانگاه مسئولین پاریس باز می گردد، در سال 1995 بیمارستانی در برمرتون واشنگتن در فاز توسعه خود، فضایی سبز برای باغ درمانی و مدیتیشن بر روی بام در نظر گرفت و در آن از گیاهان دارویی به عنوان پوشش گیاهی استفاده کرد.

توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

4-3 کارکردهای زیبایی شناختی بام سبز

تنها با تغییر در ویژگی های بام، بنا از حالت خشن، سخت، ناملایم و بدون درخت به حالت طبیعی و زنده تبدیل می شود که در این حالت می‏توان به میزان قابل ملاحظه ای زیبایی بنا را بهبود بخشید. ارتقا طراحی فضای سبز شهری از دیگر کارکردهای زیبایی شناختی بام های سبز می باشد چرا که این امکان را فراهم می سازد که پروژه های ساختمان سازی با جلوه های خاصی همراه شوند و مناظر شهری ارتقا یابند.

توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم


تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد کارکردهای مختلف بام سبز تحقیق و بررسی نمایید و بغرمایید کدام یک از کارکردهای بام سبز از اهمیت بیشتری برخوردار است. سپس مطالب خود را دسته بندی کنید.


تکلیف2: مطالب این درس را مطالعه نمایید و در مورد کارکردهای دیگر وجود بام های سبز در شهر ها تحقیق کنید.


محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

 
منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس کتاب "بام سبز" نویسنده: مهناز محمودی زرندی  را مطالعه نمایید.

توسعه بام های سبز در ایران  - جلسه چهارم

مطالب مرتبط:

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه اول

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه دوم

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه سوم

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه چهارم

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه پنجم

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه ششم

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه هفتم

توسعه بام های سبز در ایران ، جلسه هشتم


تهیه کننده: الهام گارسچی
تنظیم کننده: محبوبه همت