تبیان، دستیار زندگی

در انتظار نهمین داربی تمام خارجی

در حاشیه برگزاری مراسم قرعه‌کشی دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور از سوی سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد، هشتادو پنجمین داربی تهران روز پنج‌شنبه 4 آبان ماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.‌‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسلمان
 در حاشیه برگزاری مراسم قرعه‌کشی دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور از سوی سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد، هشتادو پنجمین داربی تهران روز پنج‌شنبه 4 آبان ماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.‌‌
به گزارش تبیان و به نقل از خراسان؛ پیش از این اعلام شده بود دیدار استقلال- پرسپولیس 5 آبان ماه برگزار خواهد شد. بعد از اعلام تاریخ جدید داربی خیلی از سایت‌ها و روزنامه‌های کشور با توجه به حضور برانکو و شفر در راس کادر‌ فنی سرخابی از داربی 85 به عنوان اولین داربی تمام خارجی نام بردند اما در‌واقع داربی 85 اولین تقابل 2 مربی خارجی در تاریخ داربی‌های تهران نیست و پیش از این هم سرخابی با مربیان خارجی مقابل هم قرار گرفته‌اند.
در تاریخ 49 ساله داربی تهران تا‌کنون 8 بازی با حضور 2 مربی خارجی روی نیمکت 2 تیم برگزار شده است. در این 8 بازی پرسپولیس 4 بار پیروز میدان بوده و استقلال 2 بار توانسته رقیب دیرینه خود را شکست دهد و 2 بازی هم با نتیجه تساوی به اتمام رسیده. داربی شماره 8‌، اولین دیدار سرخابی با 2‌ مربی خارجی بود که در آن بازی پرسپولیس با هدایت آلن راجرز توانست استقلال با مربی‌گری رایکوف را شکست دهد. در داربی نهم باز‌هم این 2 مربی مقابل هم قرار گرفتند که این بازی هم با برتری 2- صفر ‌سرخ‌پوشان به اتمام رسید. در داربی شماره‌10‌‌ استقلال با رایکوف توانست پرسپولیس راجرز را شکست دهد. داربی یازدهم تقابل سرخابی و رایکوف و راجرز با نتیجه یک - صفر به سود استقلال به اتمام رسید.
در سال 52 پرسپولیس باز هم با راجرز مقابل استقلال و رایکوف قرار گرفت که در آن بازی برد تاریخی ‌سرخ‌پوشان با 6 گل رقم خورد. بعد از آن در داربی سیزدهم بازهم رایکوف و راجرز در داربی تهران به هم رسیدند که این بار بازی با تساوی یک- یک به اتمام رسید. در داربی چهاردهم این ‌بار همایون بهزادی روی نیمکت ‌سرخ‌پوشان نشسته بود و یک سال بعد با بازگشت راجرز به پرسپولیس باز‌هم استقلال و پرسپولیس با 2 مربی خارجی پا به پانزدهمین داربی تهران گذاشتند و در آن بازی باز هم راجرز موفق شد استقلال و رایکوف را با نتیجه 2- یک شکست دهد. هواداران فوتبال در داربی نوزدهم یک ‌بار دیگر شاهد تقابل تاکتیکی 2 مربی خارجی بودند. پرسپولیس روی نیمکت ایوان کونوف روس را داشت و استقلال هم همچنان رایکوف را روی نیمکت می‌دید.
در این بازی که آخرین داربی با حضور 2 مربی خارجی بود، 2 تیم به تساوی یک- یک رضایت دادند. آن بازی در سال 55 برگزار شد و حالا بعد از‌41 سال یک‌بار دیگر شاهد تقابل 2 مربی خارجی در داربی 85 خواهیم بود و این بار برانکو سرمربی محبوب ‌سرخ‌پوشان باید مقابل ویلفرد شفر آلمانی قرار بگیرد. استقلال در مجموع‌20‌ بار با مربی خارجی به مصاف رقیب دیرینه خود رفته که حاصل آن 6 برد، 7 شکست و 7 تساوی بوده. رایکوف، جکیچ، سوکوموروخوف و رولند کخ، 4 مربی خارجی آبی‌ها در داربی پایتخت بوده‌اند.‌ پرسپولیس نیز 16 باری که با مربی خارجی به مصاف استقلال رفته 5 بار برنده بازی بوده، 7 بار به مساوی رضایت داده و 4 بار هم به عنوان بازنده میدان را ترک کرده است.