تبیان، دستیار زندگی

پلیس آنلاین با لباس دوربین‌دار آمد

تصاویر عملکرد مأموران ناجا در حین انجام مأموریت ضبط می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلیس
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، سردار اسکندر مؤمنی دیروز در آیین رونمایی از طرح‌ها و سامانه‌های فناورانه شورای عالی تحول کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی اظهارداشت: با سامانه هوشمند و آنلاین متوجه می‌شویم که خودروی گشت در کجاست و چگونه به شهروندان خدمت می‌کند.وی افزود: دوربین همراه پلیس نیز این کار را انجام می‌دهد ضمن اینکه پلیس نیاز به مستندسازی محل حادثه و صحنه عملیات دارد، صحنه تخلف و جرم با استفاده از این لباس‌های مجهز ثبت و ضبط می‌شود و همین باعث بازدارندگی می‌شود.
جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه درحال حاضر سه هزار پاسگاه و کلانتری داریم خاطرنشان کرد: از نظر کمی، پلیس بزرگترین نهاد است و از نظر مراجعات مردم، بالاترین مراجعات را کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی دارند. از این‌رو ارتباط مردم با پلیس بسیار زیاد است و کلانتری‌ها به‌عنوان یک ناجای کوچک باید از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبول باشند.مؤمنی ادامه داد: ایجاد تحول در کلانتری‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم انجام شده و از همکاران هم انتظار داریم مأموریت‌های خود را با دقت و سرعت عمل انجام دهند. همچنین برای سرعت عمل بخشیدن به اجرای عملیات‌ها نباید صحت عمل را زیر سؤال برد.وی گفت: مأموران باید حقوق شهروندی را رعایت کنند، نباید حق مردم را تضییع کرده و بین اقشار مختلف جامعه فرق قائل شوند. وقتی جامعه گسترده و شهرنشینی گسترش پیدا می‌کند، ارتباط مردم با هم بیشتر می‌شود، درخواست‌ها بالا می‌رود و دیگر نمی‌توان به صورت سنتی، امنیت را تأمین کرد. لذا استفاده از تکنولوژی به روز برای برقراری امنیت احساس می‌شود. جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه مجرمان همیشه یک قدم جلوتر از پلیس هستند، افزود: فعالیت مجرمان نسبت به رشد تکنولوژی بیشتر شده؛ روش‌هایی که آنها برای کلاهبرداری، اخاذی و انجام فعالیت‌های مجرمانه به کار می‌برند، با تکنولوژی روز است. در حال حاضر فضای مجازی مهم‌ترین بستر برای فعالیت تبهکاران است.
مؤمنی اظهار داشت: پلیس نیز باید با استفاده از تجهیزات به روز جلوی فعالیت‌های مجرمان را بگیرد. همچنین پلیس باید به فعالیت‌های خود سرعت بخشیده و با پایین آوردن درصد خطاها، نسبت به شناسایی متهمان اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با رونمایی از این سامانه دیجیتالی که همه فعالیت‌ها در آن به صورت آنلاین و قابل پیگیری است، شاهد خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان باشیم.
تشریح نحوه فعالیت لباس‌های دوربین‌دار
سردار محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا نیز جزئیاتی از سامانه‌های جدید رونمایی شده در پلیس پیشگیری را تشریح کرد. وی گفت: لباس‌های دوربین‌ دار نقش زیادی بر عملکرد مأموران ما دارند و به‌صورت آنلاین و برخط اقدامات آنان را ثبت و ضبط می‌کنند.
شرفی با بیان اینکه امکان خاموش کردن این دوربین‌ها از سوی مأموران وجود نداشته و اگر دوربین خود را خاموش کنند با آنان برخورد می‌شود، ادامه داد: گاهی میان مردم و مأموران ما اختلافاتی در مورد عملکرد پلیس پیش می‌آید که این دوربین‌ها بخوبی می‌توانند این مسائل را حل و فصل کنند.
وی از 24 میلیون بار مراجعه به کلانتری‌ها و پاسگاه‌های پلیس پیشگیری در سال گذشته خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما، کاهش این مراجعات است. در همین راستا سامانه جامع پیامکی را رونمایی کردیم که بر اساس آن در سال‌جاری شش میلیون بار مراجعه را کاهش داده و از مراجعات غیرضروری به کلانتری‌ها جلوگیری کردیم.رئیس پلیس پیشگیری ناجا اضافه کرد: با استفاده از سامانه جامع پیامکی مراحل رسیدگی به پرونده از طریق پیامک به شهروندان اطلاع داده شده و دیگر نیازی به مراجعه آنان به کلانتری‌ها نیست. سردار شرفی با اشاره به تأکید آیین دادرسی کیفری بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیکی در کلانتری‌ها و ارتباط‌شان با دستگاه قضایی، گفت: ما طبق برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه عمل کردیم و در حال حاضر تمام مراحل رسیدگی به پرونده و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود در سامانه ثبت می‌شود و حتی اگر کاربر ما پشت سیستم خود نبوده و ارباب رجوع را معطل کرده باشد ما متوجه شده و با وی برخورد خواهیم کرد.
تحلیل هوشمند جرایم در پایتخت
رئیس پلیس پیشگیری ناجا از فعالیت سامانه تحلیل هوشمند جرایم در پایتخت خبر داد و گفت: این سامانه جرایم را به شکل هوشمند تحلیل می‌کند و جغرافیای جرم و نقاط را روی نقشه مشخص می‌کند. همچنین تعداد تماس‌ها با سامانه 110 نیز با تمام اقدامات انجام شده از سوی مأموران روی نقشه مشخص می‌شود.
منبع: روزنامه ایران