تبیان، دستیار زندگی

بچه‌های زندان مهدکودک ندارند

پس از خبرساز شدن ساخت مهدکودک از سوی سازمان زندان‌ها دوباره زخم کهنه نبود آمار و ارقام در حوزه زندان‌های کشور سرباز کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهدکودک
به گزارش تبیان به نقل از همشهری آنلاین، حساسیت در ارائه آمار دقیق زندانیان كشور توسط سازمان زندان‌ها بارها واكنش نمایندگان مجلس ودیگر صاحب‌نظران را در پی داشته، این‌بار نیز با مطرح شدن پروژه ساخت مهدكودك برای زندان‌ها مسئله تعداد زنان زندانی و مهد كودك‌ها مطرح شده است. با وجود مخالفت‌های بسیار با سیاست كنونی كه سازمان زندان‌ها در پیش گرفته‌ و همچنان بر ارائه ندادن آمارهاست‌، این شرایط به بروز آمار‌های ضد‌و نقیض از تعداد زنان زندانی، كودكان و حتی مهدكودك‌های سازمان زندان در سطح كشور منجر شده است.
به‌طور مثال در رابطه با تعداد مهدكودك در سازمان زندان‌ها چندی پیش مهران منتظر، معاون انجمن حمایت از زندانیان در نشست خبری اعلام كرد زندان‌های 13استان در كشور مهد كودك دارد درحالی‌كه یك مقام آگاه در سازمان زندان‌ها به همشهری می‌گوید در كشور تنها ‌3زندان مهد كودك‌دارند. سازمان بهزیستی نیز كه صدور مجوز این مهدكودك‌ها را به‌عهده دارد تنها وجود 3مهد كودك در زندان‌های كشور را تأیید می‌كند. به گفته محمد نفریه، مدیركل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزیستی برخلاف اخبار منتشر شده، زندان‌های تهران مهد كودك ندارند. موضوع تنها به اختلاف آمار و ارقام بر نمی‌گردد طبق پیگیری خبرنگار همشهری برخلاف آنچه در خبرها آمده، پروژه مهدكودك سازمان زندان‌ها با اینكه مدت‌ها از تصویب آن می‌گذرد به‌علت عدم‌توافق سازمان زندان‌ها با بهزیستی همچنان در مرحله آغاز مسكوت مانده و هنوز كلنگی به زمین نخورده است.
به گفته مدیركل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزیستی، مهدكودك زندان در 3استان راه‌اندازی شده، اما این پروژه در بقیه استان‌ها در دست اقدام است. برای مسئولان هم بسیار مهم است كه راه‌اندازی مهدهای كودك در استان تهران تسریع پیدا كند چون تعداد مادران زندانی دراین استان‌ها بیشتر است.
محمد نفریه می‌گوید: در استان تهران مهدكودك زندان نداریم و آنچه تا به حال به‌عنوان مهدكودك در زندان راه‌اندازی شده مربوط به استان‌های دیگر است.‌
ساخت مهد كودك در خارج از ‌ زندان
نفریه در رابطه با اینكه چرا كودكان بالای 2سال از مادران محبوس جدا می‌شوند، گفت:كودك بالای 2سال به لحاظ مسائل تربیتی و روانی اصلا به‌صلاح نیست كه در زندان بمانند. از سال 87كه سازمان زندان‌ها و بهزیستی این تفاهمنامه را امضا كردند مشكل كودكان در زندان‌ها تقریبا حل شده و تعداد كودكانی كه در زندان حضور دارند به حداقل رسیده است. طبق آخرین آمار در كل كشور قریب به هزار و 700كودك از نوزاد گرفته تا نوجوان هجده ساله به‌دلیل زندانی بودن پدر یا مادر به بهزیستی سپرده شده‌اند. همچنین حدود 300كودك زیر 2سال در زندان‌های كشور در كنار مادرشان هستند.
در ادامه مدیركل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزیستی در مورد جزئیات و مراحل ساخت و راه‌اندازی پروژه مهد كودك‌ها اینطور توضیح داد: زندان یك محیط نظامی محسوب می‌شود. در نزدیك‌ترین مكان نزدیك به زندان محلی مشخص می‌شود. درصورتی كه كارشناسان زندان‌بانی محل مورد نظر را تأیید كنند مسئول فنی معرفی می‌شود. ساخت مهد كودك‌ها به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شده است. بعد از آن برای مسئول فنی از سوی سازمان بهزیستی پروانه فعالیت و گواهی مسئول فنی صادر می‌شود. آموزش‌های لازم هم داده می‌شود همچنین در تجهیز مهدكودك كمك‌ها و خدماتی از سوی سازمان بهزیستی ارائه می‌شود.
استاندارد‌سازی‌ شرط اول بهزیستی
نفریه در پایان در پاسخ به این سؤال كه حساسیت‌های بهزیستی در صدور مجوزها برای چیست، گفت: «تلاش بهزیستی در رابطه با این موضوع است كه حداقل استانداردها باید رعایت شود، محیط مناسب كودكان باشد، رفت‌وآمد مادر راحت باشد، كارشناسان و مربی‌ها دوره‌دیده و مهارت داشته باشند. در این رابطه این اواخر سازمان‌های مردم نهاد حامی زندانیان با سازمان زندان‌ها در زمینه استاندارد‌سازی‌ و رعایت اولویت‌ها به توافق رسیده و در این امر یاری‌رسانی و خدمات لازم را ارائه می‌دهند. در استان تهران نیز یك سازمان مرد نهاد معرفی شده و از سوی سازمان زندان‌ها مجوز فعالیت گرفته تا مهدكودك در سازمان زندان‌ها بسازد. آموزش‌های لازم توسط سازمان‌ زندان‌ها به مسئولان داده می‌شود تا در كوتاه‌ترین مدت اقدامات لازم صورت پذیرد. اصل هزینه‌ به‌عهده سازمان زندان‌هاست. فقط هزینه آموزش به‌عهده ماست و هزینه اندكی كه به‌عنوان كمك برای تجهیزات اختصاص داده می‌شود. زندان زنان در جنوب تهران در اولویت قرار دارد و در دست اقدام است.»
مقررات سازمان‌های بهزیستی برای مهدكودك‌های زندان
یك مقام آگاه در بنیاد تعاون زندان‌ها‌ در واكنش به صحبت مدیركل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزیستی در رابطه با اینكه زندان‌های تهران مهد كودك ندارد، گفت: «3 سال پیش در زندان زنان منطقه شهر ری مهد كودك ساختیم، تجهیز كردیم، نزدیك به یك میلیارد تومان به جز مجوز و زمین برای ساخت این مهدكودك هزینه شده است. اما سازمان بهزیستی مجوز بهره‌برداری از این مهدكودك را صادر نكرده است! سازمان بهزیستی باید به جای ایجاد مشكل برای پیشبرد این پروژه تلاش كند. سازمان بهزیستی می‌گوید درتهران مهد كودك زندان نداریم. به فرض اینكه مهدكودك زندان در تهران نداشته باشیم كه در واقع هست، آیا سازمان بهزیستی نباید به‌عنوان نهاد متولی احداث مهد كودك زندان را از ما بخواهد!؟ با این صحبت‌ها سازمان بهزیستی نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را در این زمینه كمرنگ و مسئله كمبود مهدكودك زندان را متوجه نهاد‌های دیگر كند.
وی در پاسخ به این سؤال كه چرا بهزیستی اجازه بهره‌برداری از مهدكودك‌های تهران را نمی‌دهد اینطور توضیح داد: «موضوع مهدكودك زندان طرحی است كه باید دلسوزانه دنبال شود. اما سازمان بهزیستی به‌خاطر مقررات سختگیرانه اجازه بهره‌برداری از مهد كودك زندان را نمی‌دهد. البته اخیرا صحبت‌های و رایزنی‌ها در این زمینه صورت گرفته است.سازمان بهزیستی در تجهیز مهد كود‌ك‌های ساخته شده توسط سازمان زندان‌ها و صدور مجوز و تربیت مربی به سازمان زندان‌ها باید كمك كند. از همه مهم‌تر صدور مجوز است كه به بن بست خورده است. این مقام آگاه در واكنش به اینكه مهد كودك‌ها قرار است در خارج از زندان ساخته شود، گفت: «این ادعای سازمان بهزیستی اصلا عملی نمی‌شود. زندانی طبق مقرراتی در زندان است. این یك آرمان است كه ما بتوانیم مهد كودك را در خارج از زندان بسازیم. وقتی مادر این كودكان زندانی است پس طبعا باید مهد كودك‌ها در زندان ساخته شود. مهد كودك باید قابل بهره‌برداری باشد، وقتی خارج از زندان ساخته شود چگونه می‌توان از آن استفاده كرد؟»
عضو بنیاد تعاون زندان‌های كشور با تأیید اینكه تا به حال پروژه مهد كودك‌ها عملیاتی نشده است، گفت:« این حساسیت‌ها تنها در رابطه با مهدكودك‌های استان تهران است. مقرراتی كه بهزیستی برای تهران درنظر گرفته از همه استان‌ها سخت‌تر است. درحالی‌كه در استان‌های دیگر مثل اصفهان، البرز، كرمانشاه و... مهدكودك در زندان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.»
منبع: همشهری آنلاین