تبیان، دستیار زندگی

حداقل هزینه لازم برای استارت آپ‌ها در ایران چقدر است؟

این روزها بازار کسب‌وکارهای استارت آپی بسیار داغ است و باعث شده بسیاری از جوانانی که از نظر فنی کمینه توانایی‌هایی دارند، در این قدم پای بگذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استارت آپ
طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، در ایالات‌متحده تنها حدود یک‌سوم از کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارت آپها، عمری بیش از 10 سال دارند و بسیاری از آن‌ها، توان مقابله در بازار را نخواهند داشت.
یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارهای نوپا، ناتوانی مالی آن‌ها است و می‌توان گفت عملاً تمام کسانی که توانسته‌اند کسب‌وکارهای خود را تا سنین بالا نگه‌دارند و اکنون برندهای مشهوری شوند، در ابتدای راه‌اندازی با سرمایه‌گذاران دیگری شراکت نموده‌اند.
نیاز شدید کسب‌وکارهای نوپا به فروش سهم، ازاینجا نشات می‌گیرد که اگر شما بخواهید هزینه‌های کسب‌وکارتان را پوشش دهید، حداقل در این زمینه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری با حداقل‌های ذکرشده را خواهید داشت:
1. هزینه‌های موردنیاز برای فروش از جستجوی اینترنتی
یکی از منطقی‌ترین استانداردها برای اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی، رشد کردن در رتبه جستجو در وب‌سایت گوگل است که به‌اختصار به آن SEO گفته می‌شود. فرایند سئو، فرایندی بسیار پرزحمت و پر چالش است، اما کاربران جذب‌شده از این طریق به دلیل ماهیت جستجو و هدفمندی عملکرد آن‌ها، جزو بهترین نوع کاربران هستند و به همین دلیل هزینه کردن برای این مسیر درآمدی، کاملاً منطقی است.

اگر تعداد آغازگران یک کسب‌وکار 2 نفر باشد و بتوانند هزینه اجاره واحد را کاهش دهند، هزینه آن‌ها تا حدود 2.630.000 تومان کاهش می‌یابد که توانایی ریسک راه‌اندازی را کاهش می‌دهد.


حداقل هزینه برای آغاز فعالیت‌های SEO، در حدود 1 میلیون تومان برای هرماه آغاز یک کسب‌وکار است که طبیعتاً در ماه‌های چهارم و پس‌ازآن، این عدد افزایش خواهد یافت.
2. هزینه‌های مورد نیاز برای تبلیغات
تا زمانی که یک کسب‌وکار تبلیغ نکند، هیچ‌گاه خطر نکرده و همیشه در رشد آرام و طبیعی خود که از طریق فرایندها تبلیغی دهان‌به‌دهان (یک مشتری راضی که به دوستان یا بستگانش توصیه می‌کند) رخ می‌دهد، باقی می‌ماند.
تبلیغات که اصطلاح عامیانه بازاریابی نیز محسوب می‌شود، به آشنا کردن خدمات یا محصولات به مردم، عادت دادنشان به آن و البته فروش و خدمات و تبلیغات پس از فروش گفته می‌شود. این فرایندها که برای باقی ماندن یک کسب‌وکار الزامی هستند، یکی از بیشترین هزینه‌های تحمیلی را به کسب‌وکارهای استارت آپی دارند.
حداقل هزینه برای اجرای تبلیغات و پیگیری امور مشتریان و رضایت سنجی از آن‌ها، چیزی در حدود 500 هزار تومان در ماه است که طبیعتاً تا چند میلیارد تومان هم قابل‌افزایش است.
3. هزینه‌های موردنیاز برای برندینگ
برندینگ، خلاف آنچه در این روزها در بازار کسب‌وکارها جاافتاده است، فعالیت‌های چندان مجزایی از بازاریابی یا امور روزانه کارمندان نیست. تنها لازم است شما هر کاری را که انجام می‌دهید، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انجام دهید. به‌عنوان‌مثال شما می‌دانید که پرداخت خسارت بابت یک قطعه خراب، باعث می‌شود مشتری حس خوبی به سازمانتان داشته باشد و پیام ارائه واقعی خدمات پس از فروش را به مشتری منتقل می‌کند.
این فعالیت‌ها علی‌رغم زمان و انرژی کم، تأثیر نسبتاً زیادی بر کسب‌وکار دارند و شاید بتوان با حدود 100 هزار تومان در ماه، این موضوعات را مرتفع کرد.
4. هزینه‌های موردنیاز برای تخفیف‌ها
بسیاری از کسب‌وکارها، مخصوصاً آن‌ها که محصول به خریداران می‌فروشند، می‌دانند که ارائه تخفیف‌ها عضو لاینفک همه کسب‌وکارها است. زمانی که یک مشتری، ارزش خاصی را در قبال خرید محصول از شما پیدا نکند، به سراغ قیمت آن می‌رود و آن محصول را که ارزان‌تر باشد خریداری می‌کند.
پس شما هم می‌بایست از این بازار جانمانید، خصوصاً با توجه به اینکه برند شما در ابتدای کار شهرت ندارد و مشتری میل خاصی به خرید از شما ندارد.

بسیاری از هزینه‌های کسب‌وکارها مربوط به گزینه‌های 6 و 7 است که متأسفانه عامل اصلی مشکلات مالی نیز تلقی می‌شود.


این عدد برای کسب‌وکارهای مختلف کاملاً متفاوت است، اما شاید بتوان با توجه به حجم خرید کم در ابتدای کار، برای 3 ماهه اول حداقل 100 هزار تومان را در نظر داشت.
5. خدمات پس از فروش
فکر می‌کنم همه با این اصطلاح آشنایی دارند. همه شرکت‌ها می‌گویند ما خدمات پس از فروش داریم! یعنی ما شمارا پس از خرید رها نمی‌کنیم! اما واقعاً چند درصد از کسب‌وکارها هستند که قطعه‌های معیوب را تعویض می‌کنند و بهانه‌گیری نمی‌کنند. چند درصد هستند که به ازای اشتباه در فرایند، عذرخواهی کنند و هزینه دریافت شده را بازگردانند.
پس، خدمات پس از فروش، می‌توان یک وجه تمایز بسیار مهم برای کسب‌وکارتان باشد و شمارا از سایر فروشندگان جدا کند.
شاید حداقل هزینه‌های این فرایند، چیزی در حدود 100 هزار تومان باشد که البته مستقیماً به میزان تعهد شما بستگی خواهد داشت.
6. هزینه‌های لجستیکی
طبیعی است که شما پس از مدتی از رشد، نیاز دارید تا در یک دفتر کارکنید یا محصولاتتان را در محلی جمع کنید. بسیاری از هزینه‌های کسب‌وکارها مربوط به گزینه‌های 6 و 7 است که متأسفانه عامل اصلی مشکلات مالی نیز تلقی می‌شود.
می‌توانید با ماهانه حدود 1.5 میلیون تومان و البته بدون احتساب پول پیش، یک واحد کوچک را برای شروع کار اجاره کنید.
7. هزینه‌های روتین یک دفتر کار
و درنهایت، یک کسب‌وکار، نیاز به استخدام کارکنان دارد و البته نیاز دارد ملزومات دفتری که از موارد مصرفی مانند کاغذ و دستمال و غیره گرفته تا مواردی نظیر میز و صندلی و چاپگر و غیره را شامل می‌شود را تأمین کنند.
عملاً یک کسب‌وکار که با 2 نفر شروع بشود، به حدود 1 میلیون تومان تجهیزات اداری و البته حدوداً 1 میلیون تومان حقوق نیاز خواهید داشت.
در یک جمع‌بندی، اگر بخواهید یک دفتر اجاره کنید و یک نفر را نیز استخدام کنید، همچنین برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات و سئو و سایر موارد الزامی داشته باشید، باید برای هر ماه از اجرای کامل کار، چیزی در حدود 5.130.000 تومان نیاز خواهید داشت که طبیعتاً می‌بایست بخشی از آن را با فروش کالا یا خدمات و بخشی از آن را از اندوخته خود هزینه کنید.
البته اگر تعداد آغازگران یک کسب‌وکار 2 نفر باشد و بتوانند هزینه اجاره واحد را کاهش دهند، هزینه آن‌ها تا حدود 2.630.000 تومان کاهش می‌یابد که توانایی ریسک راه‌اندازی را کاهش می‌دهد.

منصور کیارش - کارشناسی بازاریابی و برندینگ