تبیان، دستیار زندگی

حذف واژه طلاق از شناسنامه‌ها

طرح حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه اگرچه برای صیانت از حقوق زنان تدوین شده‌است ولی ممکن است موجب کتمان حقیقت به هنگام ازدواج دوم شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طلاق
امروزه دولت درصدد ارایه لایحه‌ای است که واژه طلاق را از شناسنامه زنان مطلقه حذف نماید تا این واژه اثرات روانی و منفی در ذهن و روح زنان باقی نگذارد و باید دانست که این‌موضوع واقعیت طلاق را کتمان نمی‌نماید و در ازدواج مجدد هیچ‌گونه تاثیر منفی دربرندارد چرا که در صورت لزوم می‌توان با استعلام از ثبت احوال به حقیقت موضوع دست یافت.

پیامدهای حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه

دولت در صدد ارایه لایحه‌ای است که زمانی که ازدواج منجر به طلاق شد واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد. زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند لذا لزومی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آنها وجود نخواهد داشت بر این اساس می‌توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.
هر اقدامی مسلما با یکسری معایب و مزایا همراه است از آنجا که متاسفانه ما با آمار بالای طلاق در کشور روبرو هستیم و حتی بسیاری از عقدها قبل از شروع زندگی مشترک به طلاق منجر می‌شوند لذا چنین طرحی می‌تواند در جهت صیانت از حق و حقوق زنان بسیار موثر و مفید باشد.

بسیاری از ازدواج ها در دوره عقد خاتمه می‌پذیرد و با حذف این واژه اعتماد به نفسی به زوج و زوجه می‌دهیم چون در صورت ماندن واژه طلاق در شناسنامه که جزء زندگی خصوصی فرد است. برای ارائه شناسنامه در جامعه به فرد استرس وارد می‌کند که دیگران نیز از این واقعه اطلاع خواهند یافت.


در واقع این طرح نیز به همین منظور تدوین شده تا خانم‌هایی که به هردلیلی طلاق گرفته‌اند برای ادامه زندگی با مشکلی روبرو نشوند. اما یک نقص اساسی نیز وجود دارد و آن کتمان حقیقت است. زیرا با اجرای این طرح زنان مطلقه به راحتی می‌توانند طلاق خود را به هنگام ازدواج دوم از همسرشان پنهان کنند. لذا اگر یک خانم مطلقه چنین رفتاری از خود نشان دهد و همسرش نیز بعدها با این مسئله روبرو شود، مسلما ادامه زندگی شان با مشکل روبرو خواهد شد. و دوامی نیز نخواهد یافت.
این طرح فقط مخصوص خانم‌هاست و شامل آقایان نمی‌شود،اگرچه این طرح راه بررسی و تحقیق را برای همسران نبسته است و در صورت تصویب و اجرایی شدن آن مرد می‌تواند برای اطمینان خود از ثبت احوال استعلام کند ولی فراموش نشود که بنای یک زندگی براساس اعتماد و صداقت است. وقتی در ابتدای زندگی این اعتماد و صداقت نباشد مسلما ادامه آن با مشکل همراه خواهد بود.

طرح حذف طلاق از شناسنامه به کجا رسید؟

بعد از اعتراضاتی که طرح ثبت‌احوال درخصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به همراه داشت سخنگوی سازمان ثبت احوال این طرح را نیازمند اصلاح قانونی دانست. موضوع حذف طلاق از شناسنامه‌ها در حالی مطرح شد که سازمان ثبت احوال براساس ماده ۳۳قانون، موظف است تا وقایع ۴گانه فوت، تولد، ازدواج و طلاق را به هر تعداد که باشد، در شناسنامه افراد ثبت کند.
چندی قبل بودکه سازمان ثبت احوال از پیش‌نویس طرحی خبر داد که براساس آن واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه حذف می‌شد اما این رویداد در آرشیو این سازمان باقی ماند. مخالفان این طرح عقیده داشتند که چنانچه این اقدام ثبت احوال رنگ و بوی قانونی به‌خود بگیرد درصورتی که ازدواج اول توسط زوجه مخفی شود و زوج نیز درصدد استعلام گرفتن از ثبت احوال نباشد، بعد از شروع زندگی مشترک و مشخص شدن ازدواج قبلی زوجه این ازدواج نیز با مشکلاتی مواجه شده و حتی آمار طلاق نیز در کشور زیاد شود.

محاسن حذف واژه طلاق

حذف واژه طلاق پیش از این برای بانوان مطلقه‌ای که دوشیزه بودند، امکان داشت اما اگر این موضوع به تصویب برسد این امکان برای همه بانوان مطلقه فراهم می شود.
حذف واژه طلاق از شناسنامه محاسنی دارد. این کار موجب حمایت از خانواده می شود. بسیاری از ازدواج ها در دوره عقد خاتمه می پذیرد و با حذف این واژه اعتماد به نفسی به زوج و زوجه می دهیم چون در صورت ماندن واژه طلاق در شناسنامه که جزء زندگی خصوصی فرد است برای ارائه شناسنامه در جامعه به فرد استرس وارد می کند که دیگران نیز از این واقعه اطلاع خواهند یافت. از نظر بار روانی نیز مهم است شخصی که طلاق گرفته هر وقت به شناسنامه نگاه می کند بار روانی دوباره به شخص وارد می شود پس با حذف  واژه طلاق حمایت نسبی از فرد و جامعه می شود.

عیوب حذف واژه طلاق

این طرح عیوب مختلفی دارد که به بیان آن می‌پردازیم:
عیب اول این طرح وقوع طلاق آثار مخربی دارد از جمله قانون سه بار طلاق و رجوع بار چهارم که حرام است، با رفع این واژه از شناسنامه تشخیص حکم شرعی دشوار می شود که این امر درست نیست.
عیب دوم این طرح را فراهم کردن امکان سوء استفاده از زنان و مردان بی اطلاع از این موضوع می‌داند.
عیب سوم را مربوط به مسائل اجتماعی می‌داند، اینکه عمده‌ترین پیشنهاد برای تصویب این طرح زنان مطلقه‌ای هستند که ممکن است وجود این واژه شرایط‌کار را برایشان دشوار کند، حال آیا بهتر نیست به جای پاک کردن صورت مسئله برای این مشکل راه‌حلی اندیشیده شود؟

کلام آخر

این موضوع باید از زوایایی متعدد اخلاقی، جامعه شناسی، روانشناختی، حقوقی و فرهنگی پایش شود و باید اول دلیل حذف آن را دانست اگر چه این کار به اعتماد به نفس و همسریابی کمک می‌کند اما باید توجه کنیم تولد، ازدواج، طلاق، تولد فرزند و مرگ پنج واقعه ای هستند که باید در شناسنامه طبق مقررات ثبت شود.البته امیدواریم این طرح نیز مانند طرح‌هایی نباشد که اول کلید زده  و سپس به معایب و محاسن آن پرداخته می‌شود!
منابع: خبرگزاری مهر/ خبرگزاری تابناک