تبیان، دستیار زندگی

تأثیری که رفتار مادر بر دختر می‌گذارد

تصور فرزند دخترتان از خودش، ریشه در تجسم شما از خودتان دارد. شیوه‌ی حرف زدن و احساس شما درباه‌ی خودتان بر چگونگی احساس آتی او درباره ی بدنش تأثیرگذار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم، فرزند، خانواده، مادران، اختلال تغذیه ،چاقی، اعتماد به نفس، حرف زدن، بانوی شرقی
همه‎ی ما این کار را می‎کنیم: "باید رژیم بگیریم". " از پوست بالای رانم نفرت دارم". " در این لباس باسنم بزرگ نشان می‎دهد ".  " آرزو می‌کردم لاغرتر بودم". " اگر وزن کم کنم، خیلی بهتر می‌شوم". و... اما لحظه‌ای در این باره فکر کنید "اگر دخترتان این‌ها را بشوند (صرف نظر از سن و سالش) در واقع، او را آموزش می‌دهید تا از بدن خود متنفر باشد.

واژه‌ها می‎توانند به فرزندتان آزار رسانند
رسانه‌ها، عروسک‎های اسباب‌بازی و فشارهای اجتماعی باعث می‌شوند که دختران بیش از اندازه از بدن خود انتقاد کنند. اما براساس پژوهش‌های جدید، بزرگترین عامل اثرگذار شما هستید، یعنی مادر او. طبق مطالعه‌ی گسترده‌ای که در نشریه‌ی اختلال خوردن چاپ شده است، دختران مادرانی که اغلب به طور منفی درباره وزن، نمای بدن یا اندازه‌ی نیم‌تنه‌ی پایینی خود حرف می‌زنند،  در برابر افسردگی آسیب پذیرند. یافته‌ی ناراحت کننده‌ی دیگر: 23% از دختران حاضر در این مطالعه "رفتار شدیدی نسبت به کنترل وزن" خود داشتند. به گفته‌ی دکتر لزلی سیم، متخصص اختلال تغذیه، احتمالا ماداران مهمترین عامل موثر بر نمای بدن دختران خود هستند. حتی اگر مادر به دختر بگوید" بسیار زیبا هستی، اما من چاقم!"  این گفته نیز مخرب است.

متخصصان موافقند که آنچه مادر می‌گوید و از آن مهمتر، آنچه آن‎ها انجام می‎دهند، مشخص می‎کند که دخترشان درباره‌ی بدن خود چگونه احساس خواهد کرد. به گفته‌ی دکتر میشل اندرو، روان‌شناس کلینیکی، گرچه هر دو والد در رشد بچه تاثیر دارند، ولی احتمالا نمای بدن مادر نقش موثری در شکل‌گیری نمای بدن دختر خواهد داشت.

خانم استفانی واتسون، مدیر موسسه‌ی اختلال در خوردن آکسو، می‌گوید: بچه‌ها آنچه مادرانشان درباره‌ی بدن خود می‌گویند و برایشان انجام می‌دهند را تقلید می‌کنند و اگر مادر دائما رژیم دارد، فرزندش نیز به عنوان روش زندگی رژیم گرفتن را به طور طبیعی در زندگی خود ادغام می‌کند. برعکس، اگر مادر به طور پیاپی از دبن خود ایراد می‌گیرد، احتمال دارد دخترش نیز این پیام‌ها را درونی‌سازی کند و به زودی با صدایی منتقدانه ایراد گرفتن از بدن خود را شروع کند.

دید مثبت به بدن ضروری است
در نهایت، ناخشنودی از نمای بدن باعث می‌شود که دخترتان به اختلال در خوردن گرفتار شود. به گفته‌ی خانم واتسون، ناخشنودی از نمای بدن موجب می شود که دختران در تلاش برای بهتر کردن شکل خود یا از دست دادن وزن، رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم و مخربی را آغازکنند.

خانم واتسون می گوید: ناخشنودی از نمای بدن به افسردگی و کاهش اعتماد به نفس می انجامد. این موضوع به شدت بر شخصیت و آینده‌ی فرزندتان اثر می گذارد. پس باید خیلی زود زمینه‎ی دیدگاه مثبت به بدن را برای فرزندتان فراهم آورید. تجسم خوشایند از بدن باعث کسب اعتماد به نفس می شود و بنیان محکمی برای دختران فراهم می‌آورد تا بتوانند در فعالیت های اجتماعی و جسمی سالم درگیر شوند. اعتماد به نفس قوی به جوانب بسیاری از زندگی آنان اثر می‌گذارد، مثل امور تحصیلی، ورزشی و رابطه‌ی بین همسالان. تصور مثبت از بدن رابطه‌ی سالم‌تر با غذا را نیز مجاز می سازد و باعث وضعیت جسمی سالم‌تری می‌شود.
منبع : ماهنامه نی نی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.