تبیان، دستیار زندگی

فرار زنان از ایران

هوش سرشار ایرانیان در بسیاری از مراکز علمی جهان مایه تحول و نوآوری بوده و هست و در این میان زنان نخبه ایرانی سهم موثری داشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نخبگان ایرانی
طی سال‌های اخیر کوچ جوانان ایرانی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مانند درخت تنومندی است، که باردهی آن نصیب کشورهایی می‌شود که از هوش و ظرفیت جوانان ایرانی بهره می‌برند و از  دانش ایرانی به نفع خود استفاده کرده و جوانان نخبه‌ی ما را جذب می‌نمایند.
افراد نخبه کشور که بزرگترین سرمایه‌های انسانی کشور هستند، به دو طریق از کشورمان خارج می‌شوند. عده‌ای برای ادامه تحصیل به خصوص در مقاطع بالا، وعده دیگر کسانی هستند که تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند، سابقه‌کاری خوبی کسب کرده‌اند این دسته افراد برای اخذ ویزای کار اقدام می‌کنند. این دورنما نشان می‌دهد که بهترین سرمایه‌ها (مادی و معنوی)، چگونه از کشور خارج می‌شوند. از طرف دیگر، بررسی نرخ بیکاری در کشور نشان می‌دهد که بیکاری در قشر تحصیل کرده بیش از قشر تحصیل نکرده است و همچنین درآمد افراد تحصیل کرده به نسبت افراد تحصیل نکرده که جذب بازار واسطه‌گری و دلالی می‌شوند، بسیار پایین است.

فرار مغزها یا صادرات مغزها؟

اصطلاح پدیده فرار مغزها یک اصطلاح قدیمی است. آن چه امروزه به واقع اتفاق می‌افتد، فرار نیست بلکه یک پدیده فیزیکی بسیار ساده است. کالایی تولید می‌شود اما ظرفیت نگه داری از آن وجود ندارد؛ افرادی با سختی پرورش پیدا می‌کنند و آماده می‌شوند تا در فضایی خلاقانه مشغول به کار شوند، اما از آنجا که ظرفیت لازم برای بهره‌وری از آنها وجود ندارد، این نیرو به سمت خارج رانده می‌شود. این موقعیت فرار نیست بلکه نوعی اخراج است. صادرات مغزها نیز اصطلاح مناسبی نیست. وقتی کالایی صادر می‌شود در ازای آن وجهی وارد می‌شود، اما در ازای خروج جوانان نه تنها چیزی به دست نمی‌آوریم، بلکه هزینه سنگینی نیز پرداخت می‌کنیم.

باید در کشور بسترهایی فراهم شود تا جوانان بتوانند با مشکلات کمتر و امتیازات بیشتر مسیر رشد خود را طی کنند و بتوانند نیرو و توانمندی خود را برای پیشرفت به کار گیرند.


حمایت از جوانان به خصوص دختران

موضوع مهم دیگری که نباید از ذهن دور بماند، حمایت از جوانان و به خصوص دخترانی است که برای تحصیل مهاجرت می‌کنند. امروزه بیش از سابق خانواده‌ها تمایل دارند دخترانشان همانند پسران در تحصیل پیشرفت کنند. این موضوع بسیار خشنود کننده است که تفکر مردسالارانه به سمت پذیرش زن‌ها رو به تغییر است و دختران حتی بیش از پسران در تحصیل موفق بوده‌اند؛ اما این چالش بزرگی است که آسیب‌پذیری دختران به خصوص در جنبه‌های فرهنگی بیش از پسران است.
دختران بیش از پسران از بی‌عدالتی‌های اجتماعی، بحران‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور آسیب می‌بینند. به نظر می‌رسد بنیان نهادهای حمایتی در سفارتخانه‌ها ضروری است تا در مواقع خطر از جوانان و به خصوص دختران، که قسمتی از پیکره جامعه ما هستند، حفاظت کنند و آنها در سختی‌ها و مشکلات به حال خود رها نشوند. نهادهای حمایتی در صورتی که به‌درستی عمل کنند، بسیاری از آسیب‌هایی که به دلیل تجربه کم، مشکلات مادی و کمین‌گذاری دشمنان این مرز و بوم به وجود می‌آید را از میان می‌برند.

با معروف‌ترین زنان موفق ایرانی در دنیا آشنا شوید

اینها تعدادی از موفق‌ترین زنان ایرانی در جهان هستند که آوازه شهرت‌شان تا اینجا هم رسیده‌است. اغلب آنها در ایران به دنیا آمدند و بعدا به خارج از کشور رفته و آنجا مدارج ترقی را طی کرده و هم اکنون چهره‌های موفق و تاثیرگذاری هستند اما ملیت و پیشینه ایرانی خود را فراموش نکرده‌اند و مفتخرند که خون ایرانی در رگ‌هایشان جاری است.

مریم میرزاخانی

یکی از 10 مغز برتر آمریکای شمالی با لقب سدشکن،  استادیار برجسته دانشگاه .پرینستون.

رکسانا مصلحی

پروفسور رکسانا مصلحی یک متخصص ژنتیک است. او در ایران زاده و در کانادا بزرگ شده و در دانشگاه کلمبیا تحصیلات خود را سپری کرد و هم اینک استادیار دانشگاه آلبانی، دانشگاه ایالتی نیویورک است.

انوشه انصاری

وی اولین فضانورد ایرانی الاصل دنیا و اولین زن کیهان گرد و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است.

ماریا خورسند

مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث است و یکی از مدیران مشهور صنعت آی تی جهان است.

پردیس ثابتی

یکی از 8 نابغه‌ای که دنیای ما را متحول خواهند ساخت. وی زیست شناس برجسته ایرانی – آمریکایی اهل فلوریدا و ساکن ماساچوست در ایالات متحده آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد است.

پریسا تبریزی

وی مدیر گروه مهندسی امنیت اطلاعات گوگل است.

کلام آخر

فرار مغزها از جنس زنانه موضوعی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. پس برای پیشگیری از این واقعه ناگوار که سال به سال نگران کننده می شود، ابتدا لازم است تا یک پژوهش جامع انجام شود. مشکلاتی را که جوانان مهاجر در کشورهای دیگر دارند، ارزیابی شود و آنچه را که باعث شده تا آنها علی رغم مشکلات بخواهند در آنجا بمانند مورد بررسی قرار گیرد. در کشور بسترهایی فراهم شود تا جوانان بتوانند با مشکلات کمتر و امتیازات بیشتر مسیر رشد خود را طی کنند و بتوانند نیرو و توانمندی خود را برای پیشرفت به کار گیرند. اگر راه هموار باشد، خود این نخبگان می‌توانند بهترین برنامه‌ها را برای افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی طراحی کنند.
منابع: خبرگزاری ایسنا/ خبرگزاری ایرنا