تبیان، دستیار زندگی

آجیل را در سبد غذایی کودکان دیابتیک بگنجانید

آجیل‌ها میان وعده‌هایی سبک هستند که با استفاده روزانه از آن‌ها یا افزودنشان به وعده غذایی کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع یک یا دو، نه تنها مواد مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، بلکه قند خون آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

پسته

موادی چون منیزیم، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای، فیبر، پروتئین و چربی‌های مغذی از جمله مواد مورد نیاز بدن به‌ویژه کودکان است.
این مسئله در کودکان مبتلا به دیابت بسیار مهم و حیاتی آیت که مواد لازم به بدن آن‌ها برسد.
واندا شث، سخنگوی آکادمی تغذیه آمریکا خواص مصرف انواع آجیل برای کودکان مبتلا به دیابت را چنین بیان می‌کند:

کنترل قند خون

ترکیب پروتئین و چربی آجیل‌ها به ویژه برای کنترل قند خون بسیار کمک کننده است. والدین باید سهم غذای روزانه کودکان را از لحاظ میزان کالری حساب کنند و با حذف بخشی از آن، آجیل را به همراه یک غذای حاوی کربوهیدرات بالا مانند غلات فرآوری شده، نان یا میوه مخلوط کرده به کودک بدهند. پس از خوردن این مخلوط می‌توان انتظار قند خون پایین‌تری را نسبت به وقتی که کودک غذایی با کربوهیدرات بالا به‌تنهایی مصرف می‌کند، داشت.
بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، در افراد مبتلا به دیابت نوع دو پس از خوردن ۳۰ گرم از مخلوط آجیل با نان سفید، نسبت به خوردن نان به‌تنهایی، قند خون پایین‌تر بوده است. همچنین یک مطالعه مشابه در بزرگسالان سالم از لحاظ دیابت، نشان داد که خوردن پسته با برنج یا پاستا افزایش قند خون را کنترل می‌کند.
آجیل‌ها به دلیل دارا بودن منیزیم از اهمیت خاصی برخوردارند. این ماده معدنی در آزادسازی و فعالیت انسولین یعنی هورمونی که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، مؤثر است. به طور قابل توجهی تعداد زیادی از افراد دیابتیک از نوع دوم، سطح منیزیم خونشان پایین است. در دستورالعمل‌های رژیمی آکادمی تغذیه آمریکا، منیزیم یکی از مواد بسیار مغذی و کارآمد در زنجیره غذایی افراد است که علاوه بر آجیل‌ها در غلات، انواع لوبیا و اسفناج وجود دارد.

نیروگاه مواد مغذی

راه‌های بسیاری برای تغذیه بدن با انواع آجیل وجود دارد. آجیل‌ها علاوه بر مزه‌های جالب و متفاوتشان، هر کدام دارای خواص تغذیه‌ای متفاوت و مختص خودشان هستند و وقتی که با سایر غذاهای مغذی همراه شوند، بدن میزان بالایی از مواد مغذی مفید را دریافت خواهد کرد.

ترکیب پروتئین و چربی آجیل‌ها به ویژه برای کنترل قند خون بسیار کمک کننده است. والدین باید سهم غذای روزانه کودکان را از لحاظ میزان کالری حساب کنند و با حذف بخشی از آن، آجیل را به همراه یک غذای حاوی کربوهیدرات بالا مانند غلات فرآوری شده، نان یا میوه مخلوط کرده به کودک بدهند

برای مثال مالیدن کره بادام روی قطعات سیب، مخلوط پسته خرد شده و هلو با ماست و یا مقداری کره بادام‌زمینی و ساندویچ موز که با نان غله کامل درست شده و یا گردو با شیرینی مربایی و گیلاس پیشنهادهای خوب و وسوسه‌انگیزی برای کودکان دیابتیک خواهد بود.
تجربه نشان داده است که کودکان از آموختن نام غذاها و توصیف مزه‌های مختلف آجیل‌ها نیز لذت خواهند برد.

مدیریت افزایش وزن

اگر چه چربی آجیل‌ها بالاست، اما می‌توانند نقش مهمی در برنامه مدیریت وزن و پیشگیری از چاقی داشته باشند. برخی تحقیقات در این زمینه نشان داده است کسانی که اغلب آجیل می‌خورند از افرادی که گه گاهی آجیل مصرف می‌کنند، لاغرترند. اما دلیل آن چیست؟
یکی از دلایل این مسئله این است که آجیل‌ها سیرکننده هستند و احساس گرسنگی را تا حدودی سرکوب می‌کنند و باعث می‌شوند شخص غذای کمتری مصرف کند و درنتیجه با گرفتن کالری کمتر، هم قند خون فرد کنترل می‌شود و هم از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند.
البته باید در نظر داشت که زیاده‌روی در مصرف آجیل باعث اضافه وزن می‌شود و نباید در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کرد. می‌توان آجیل را جایگزین بخشی از کالری مورد نیاز شخص در طول روز کرد. هر ۳۵ گرم آجیل بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ کالری انرژی دارد و شامل حدوداً ۲۴ عدد بادا، ۱۸ عدد پسته و ۴۵ عدد فندق است. همچنین کالری دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی مساوی است با کالری ۳۵ گرم آجیل. حال آنکه می‌توان انواع دیگری از آجیل با همین میزان کالری را جایگزین کرد و به اندازه ۱۶۰ تا ۲۰۰ کالری در رژیم روزانه مصرف کرد. کودکان و به‌ویژه آن‌ها که به دیابت مبتلا هستند، می‌توانند روزی تا ۵۰ گرم آجیل مصرف کنند.



منبع: سلامت آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.