تبیان، دستیار زندگی

روایتی کم‌تر شنیده‌شده از دوران بعد از جنگ

نسیم مرعشی رمان تازه منتشرشده‌اش با نام «هَرَس» را روایتی‌ کم‌تر شنیده‌شده از دوران بعد از جنگ عراق علیه ایران توصیف کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«هَرَس»

این داستان‌نویس که با رمان «پاییز فصل آخر سال است» برنده جایزه جلال آل احمد شده است، درباره دومین رمانش «هَرَس» گفت: اصل ماجرا در دهه ۷۰ می‌گذرد. رمان روایت یک خانواده اهوازی ‌است که تحت تأثیر جنگ قرار گرفته‌اند و این خانواده درگیر اثرات بعد از جنگ هستند.

او تاکید کرد: «هرس» رمان جنگی به حساب نمی‌آید و جز چند صحنه کوتاه، در آن هیچ‌ خبری از جنگ نیست.

مرعشی افزود: رمان در  برهه‌ای از تاریخ می‌گذرد که جنگ برای همه کشور تمام شده، غیر از خانواده‌های جنگ‌زده‌ای که باید برمی‌گشتند و شرایط خیلی سختی داشتند. شهر آسیب دیده ‌بود و از همه مهم‌تر مردم آسیب روانی دیده بودند، آدم‌هایی که در دهه ۷۰ و بعد از جنگ زندگی می‌کردند آدم‌های عادی نبودند و با چندین مسئله درگیر بودند. بعد از جنگ، شرایط اقتصادی مردم خراب بود و به این موضوع مسائل دیگر هم اضافه می‌شد.

او در ادامه اظهار کرد: حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۲ (۷۱-۱۳۷۰) در اهواز تأثیر بدی داشت و تا مدت‌ها آن‌جا باران سیاه می‌آمد و تمام دود چاه‌های نفت کویت بر روی اهواز بود. در واقع تبعات جنگ، بعد از  اتمام جنگ تازه خود را نشان داد و من سعی کردم این را در رمانم بیاورم.

مرعشی همچنین بیان کرد: قبل از این‌که رمان «پاییز فصل آخر سال است» را بنویسم، طرح رمان «هرس» را داشتم، البته نه به این شکل مفصل. ایده ماجرای اصلی را داشتم و می‌خواستم آن را بنویسم اما به عنوان کار اول برایم رمان سختی بود. خوشحالم که نوشتن رمان «هرس»  را به‌ تأخیر انداختم زیرا اگر رمان را آن موقع می‌نوشتم، با آن بی‌تجربگی، واقعا نمی‌توانستم کاری را که می‌خواستم در رمان انجام دهم.

او با بیان این‌که نوشتن رمان «هرس» دو سال‌ونیم زمان برده است، گفت: قبل از چاپ کتاب «پاییز فصل آخر سال است»، تحقیق درباره این رمان را شروع کرده بودم و بعد از چاپ آن کتاب، انگیزه‌ام برای نوشتن بیشتر شد.  

این نویسنده خاطرنشان کرد: من بیشتر  دلم می‌خواست درباره دوره بعد از جنگ حرف بزنم؛ آن دوره برای من دوره مهمی‌است، زیرا تمام کودکی من و دوستانم در آن دوره گذشت. علاوه بر آن، ایده‌ای که من در ذهن دارم این است که آدم چیزی را که برای خودش هست نمی‌خواهد؛ خواستن در عین نخواستن. بخش مهمی از این رمان به این ماجرا مربوط می‌شود.

رمان «هرس» در ۱۸۵ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است و قرار است در مراسم جشن سی‌وسه‌سالگی این نشر در روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر در کتاب‌فروشی چشمه کریم‌خان رونمایی شود.

در نوشته پشت جلد «هرس» می‌خوانیم: دومین رمان نسیم مرعشی تجربه‌ای است متفاوت از رمان نخستینش. اگر «پاییز فصل آخر سال است» روایت بلاتکلیفی و تردیدهای یک نسل آرمان‌خواه بود و سرگشتگی‌شان، «هَرَس» رازهایی را روایت می‌کند که سرنوشت پسران و مادرانی را رقم زده که در لایه‌های تاریخی غلیظ گم‌ شدند... «هَرَس» روایتی است برآمده از دل تاریخ جنگ طولانی ایران و عراق. داستان مردی که سال‌ها بعدِ پایانِ جنگ پی همسر گمشده‌اش می‌گردد و او را در مکانی عجیب پیدا می‌کند. زنی که در گذشته‌اش پی آن بوده تا پسر بزاید و برای این کار دست به رفتاری عجیب می‌زند که شاید نفرین او می‌شود... مرعشی با استفاده از فضاهای متعدد روایی سرنوشت این خانواده ‌را در دوره‌ زمانی طولانی‌ای روایت می‌کند. قصه آدم‌هایی که برای گذر از خاطراتی دور یا نزدیک ناچار شده‌اند به بازخوانی آن‌ها. به همین خاطر «هرس» رمانی است قصه‌گو با چندین روایت فرعی مهم که مخاطبش  را در عین تماشای شهر به دل طبیعت مرموز خوزستان هم می‌برد. رمانی برای روایت وجدان‌های ناآرام...

منبع: ایسنا