تبیان، دستیار زندگی
ی مرحوم علامه آیت الله انگجی در تبریز از مرحوم میرزا محمود اصولی و مرحوم آقا سیّد عبدالفتاح سرابی تلمّذ نمود. در سال ۱۳۰۴ قمری به نجف اشرف مشرف شد, در حلقهً شاگردان مرحوم حاج میرزا حبیب­الله رشتی و فاضل ایروانی و آقا شیخ ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلاله الاطیاب و سید العلماء و السادات مرحوم آیت الله ابوالحسن آقا انگجی

مرحوم علامه آیت الله انگجی در تبریز از مرحوم میرزا محمود اصولی و مرحوم آقا سیّد عبدالفتاح سرابی تلمّذ نمود. در سال ۱۳۰۴ قمری به نجف اشرف مشرف شد, در حلقهً شاگردان مرحوم حاج میرزا حبیب­الله رشتی و فاضل ایروانی و آقا شیخ حسن ممقانی و شیخ محمّد حسین کاظمینی وارد شد. در فقه و اصول به مرتبهً اجتهاد رسید, سپس به تبریز مراجعت نمود و با امور روحانی اشتغال ورزید.
پس از نهضت مشروطیّت از آن طرفداری کردند و مانندل سایر علما به اسلامیه نرفت, بلکه در شهر ماند و سعی نمود بلکه کار به خوشی تمام شود. وی روزی بالای منبر رفت, به مجاهدین مشروطیّت گفت:
گیرم که حاج میرزا حسن آقا مجتهد کافر شده, شما با کدام صلاحیّت منزل او و کسانش را غارت کردید. اگر کسی از دین خدای هم برگشته باشد اموال او به ورّاثش می­رسد نه به مجاهدین و فدائیان.
باری مساعی ایشان بی­اثر ماند. وی بکلی خود را کنار کشید.
از وقایع زندگی او اینکه به علّت همداستان شدن با ملّت در بارهً قانون نظام اجباری, به همراهی چند تن از علما تبعید شد. پس از مدّتی تبعید بالاخره به تبریز مراجعت نمود و دیری نکشید که در گذشت.
مرحوم آیت الله انگجی عالمی فاضل بود. در عصر خود از معاریف فضلای آذربایجان بود. علاوه بر فقه, در علوم ادب نیز اطلاع فراوان داشت. هر مشکل فقهی و ادبی را حل می­کرد. حاج میرزا حسن آقا مجتهد به مقام علمی او اذغان داشت و مکرّر این معنی را می­گفت تا مراتب فضل او پوشیده نماند.
فرزندان آن مرحوم آقای میرزا حسن آقا انگجی و آقای حاج میرزا محمّد علی آقا انگجی و آقای حاج میرزا مهدی آقا انگجی هر سه برادر در قم از آیه­الله حاج شیخ عبدالکریم حایری درس خوانده­اند و در علم و معرفت و فقه و اصول به مرتبهً اجتهاد رسیده­اند هر سه صاحب محراب و منبرند و آسمان روحانیّت تبریز را به منزلهً سه اختر فروزانند. اثر نجابت و آقائی از سیمای آنان ساطع است. وقتی که انسان این سه برادر با فضل و کمال و نجیب و آقا را می­بیند به یاد اشراف سادات عصر بنی­عباس از نوع سیّدمرتضیٰ و سیّدرضی و سایر سادات متشخّص می­افتد و به احترام مجبور می­شود. آنان از حیاء و وقار سر به زیر می­افکنند و چشم روی هم می­گذارند. دیگران از مهابت آنان سر به زیر می­افکنند و چشم بلند نمی­کنند. هر سه برادر غیرت اسلامی دارند به اسلام و عظمت آن می­اندیشند.
آقای دکتر اسمعیل انگجی و آقای دکتر ابراهیم انگجی و آقای دکتر محمود انگجی در طبّ و شیمی دکتر هستند. آسمان طب را سه فروزنده کوکب­اند. در سویس رنج تحصیل کشیده­اند تا دیپلم دکترا به دست آورده­اند. هر سه برادر به ایران و آذربایجان علاقه­مندند. خداوند هر شش برادر را در خدمت به نوع توفیق دهد.