تبیان، دستیار زندگی

راهکار های مردانه برای شادی های زنانه

بگذارید چند سوال عاشقانه از شما بپرسم! آخرین باری که به همسرتان گفته اید «دوستت دارم» را یادتان هست؟ آخرین بار که با یک دسته نه اصلا با یک شاخه گل وارد خانه شدید چطور؟ آخرین باری که هنگام قدم زدن در پارک یا عبور از خیابان دست همسرتان را گرفتید چطور؟ آخرین بار که نام کوچک او را با پسوندی عاشقانه صدا کردید چی؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پهمسر، محبت ،مشاور خانواده، زن و شوهر، عشق ،احساسات درونی ،زنان ،شادی، زنان، پیامبر اسلام ،خانواده ،عشاق موفق، چاردیواری
با شما هستم، آقای محترمی که دارید این طلب رو میخونید، دقیقا با شما هستم که بی‌حوصله پشت میز اداره یا مغازه‌تان روی صندلی لم داده‌اید و همان‌طور که با سیبیل‌تان بازی می‌کنید در این فکر هستید که امشب شام چی‌دارید؟ همچنین با شما هستم، شما که دیشب وسط خوردن آن قورمه سبزی همه هوش و حواستان به تلویزیون و بازی آرسنال ـ لیورپول و دیگر نتایج لیگ جزیره بود و یادتان رفت آخر غذا حتی یک لبخند بزنید و بگویید وای چقدر خوشمزه بود، حالا تشکر پیشکش...
بگذارید چند سوال عاشقانه از شما بپرسم! آخرین باری که به همسرتان گفته اید «دوستت دارم» را یادتان هست؟ آخرین بار که با یک دسته نه اصلا با یک شاخه گل وارد خانه شدید چطور؟ آخرین باری که هنگام قدم زدن در پارک یا عبور از خیابان دست همسرتان را گرفتید چطور؟ آخرین بار که نام کوچک او را با پسوندی عاشقانه صدا کردید چی؟

شاید بگویید این حرف‌ها سوسول بازی است، برای فیلم‌هاست، برای جوان‌های قرتی است، نه‌!  پیامبر(ص) حدود 1400 سال پیش چه فرموده‌اند؟ (این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم »، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود)

سواد عاطفی
حجت‌الاسلام حسن امان‌الهی، استاد دانشگاه و کارشناس علوم تربیتی و مشاور خانواده هم بر همین باور است که یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که خانواده‌های امروزی را تهدید می‌کند فقدان «سواد عاطفی» در میان زن و شوهر است.

او مهرورزی و محبت در هر خانواده‌ای میان اعضای آن و بخصوص زن و شوهر را مانند اکسیژن برای زنده بودن ضروری می‌داند و می‌گوید: بقا و حیات زندگی زناشویی بدون عشق ورزیدن و محبت به یکدیگر در مسیر نیستی و نابودی قرار می‌گیرد و مهم‌ترین راهکار برای این موضوع بالا بردن سواد عاطفی زوجین است، یعنی آن‌که بتوانند حالات، عواطف و احساسات درونی را تشخیص دهند و واقعیت آنها را درک کنند.

به گفته امان‌الهی، یکی از شاخه‌های بااهمیت سواد عاطفی شیوه‌های ابراز محبت در خانواده است، برخی بر‌اساس آن نظریه عشق، در نگاه اول عاشق می‌شوند و فکر می‌کنند همان نگاه اول مادام‌العمر باقی می‌ماند، در صورتی که محبت بین زن و مرد اغلب ذاتی نیست؛ بلکه اکتسابی است و باید برای ابراز آن آموزش دید و تمرین کرد.

زن مثل گل است
این استاد دانشگاه می‌افزاید: بارها من مردانی را دیده‌ام که همسرانشان را واقعا دوست دارند، اما می‌گویند نمی‌دانم چگونه این علاقه را نشان دهم و من به آنها می‌گویم علاقه و عشقی که در دل انبار شود بی‌فایده است، زن مثل یک گل می‌ماند باید او را از محبت و عشق سیراب کرد.

این کارشناس و مشاور خانواده در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر مردان فکر می‌کنند باید کارهای خیلی خاص و ویژه‌ای انجام دهند تا زنانشان آنها را تحسین کنند و دوست داشته باشند، در حالی که زنان به کارهای گاه به ظاهر کوچک آقایان هم توجه می‌کنند، یک یادآوری و شام سالگرد ازدواج یا تولد، یک متن ساده اما صمیمی، معجزه می‌کند.

او تاکید می‌کند: بخندید، با تبسم وارد خانه شوید، از همه مهم‌تر شیوه صدا زدن است، به خاطر داشته باشیم که نام هر فرد بخصوص در میان زنان یکی از شیرین‌ترین و مهم‌ترین کلمات به حساب می‌آید، همسر خود را با عشق و پسوندها و پیشوندهای عاشقانه صدا کنید، در جمع بخصوص در میان خانواده خودتان و خانواده‌اش، محترمانه صدایش کنید. این کار یکی از راه‌های جلب محبت همسران است.

صدا کن مرا! صدای تو خوب است
این کارشناس علوم دینی می‌گوید: پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در حدیثی یکی از راه‌های جلب محبت افراد را صدا کردن و خواندن آنها به محبوب‌ترین نام‌هایی که دوست دارند، دانسته است.

به گفته امان الهی یکی از ویژگی‌های فیزیولوژیک زنان، متغیر بودن حالات است، این را باید درک کرد، گاهی شاد و گاهی بسیار غمگین‌اند؛ مانند یک گل، یک گیاه گاهی سبز و باطراوت و گاه زرد و پژمرده، اینجاست که به گفته او سواد عاطفی نقشی تعیین‌کننده دارد و باید مرد از حالات زن آگاه باشد، هرگز از تغییر روحیه‌ای که یکی از علل آن تغییرات هورمونی زن است، نگران نشوید. سعی کنید همسر خود را درک کنید و به او کمک کنید تا روحیه خود را بازیابد.

او در پایان می‌گوید: فراموش نکنیم شادی زن، همان شادی خانواده است و بدون شادی زن، اعضای دیگر هم شاد نیستند.
منبع :چاریواری
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.