تبیان، دستیار زندگی

محمد گلریز: از کم‌توجهی مسئولین سخت دلگیرم

خواننده سرودهای انقلابی و دفاع مقدس می‌گوید مسئولین به موسیقی انقلابی و ارزشی توجهی نمی‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد گلریز خواننده

محمد گلریز خواننده سرودهای ماندگار دوران دفاع مقدس می‌گوید اخیراً برخی از خوانندگان در دو ماه بیش از صد کنسرت برگزار می‌کنند اما به خواننده‌هایی نظیر او مجال اجرای موسیقی داده نمی‌شود.

خواننده سرود مطرح "خجسته باد این پیروزی" گفت: من در خانواده‌ای کاملاً هنری پا گرفته‌ام و مردم ایران خانواده و خود مرا می‌شناسند. سال‌ها در عرصه موسیقی فعالیت کرده‌ام و سرودهای انقلابی زیادی خوانده‌ام اما امروز عدم توجه مسئولین و برخی از ضوابط باعث شده کم‌کار شوم.

وی افزود: من در شرایطی کم‌کار شده‌ام که اخیراً خیلی از خوانندگان  پاپ می‌گویند که در دو ماه، بیش از صد کنسرت را روی صحنه برده‌اند. این دوستان را یک تهیه‌کننده یا اسپانسر قوی حمایت می‌کند که امثال من از آن محروم هستند. متأسفانه مسئولین هم توجه لازم را ندارند و سعی نمی‌کنند تمهیداتی بیندیشند تا خیلی از قدیمی‌های این حوزه که سال‌ها وقت‌شان را صرف موسیقی کرده‌اند، دوباره مثل گذشته فعالیت کنند.


هر نوع موسیقی با ارزشی که طرفدار دارد باید حمایت شود اما باید بررسی شود که چرا مسئولین ما توجه‌شان از موسیقی اصیل خودمان برداشته شده و به اندازه موسیقی‌های دیگر به موسیقی ایرانی توجه نمی‌کنند
او ادامه داد: خیلی از مسئولین در صحبت‌های‌شان تأکید می‌کنند که در هر چه دارند از دفاع مقدس و انقلاب دارند ولی در عمل این را نشان نمی‌دهند و به هنرمندانی که برای دفاع مقدس و انقلاب خلق هنری کرده‌اند و همچنان هم همان اسلوب گذشته را دارند، بها نمی‌دهند و من از این کم توجهی سخت دلگیرم. توقع زیادی ندارم و فقط می‌خواهم کار کنم.

خواننده سرود انقلابی "ای ایران" گفت: از همان ابتدا که شروع به اجرای موسیقی کردم، تمام تلاشم این بود که برای خاک وطنم و کسانی که جان‌شان را در راه این وطن دادند بخوانم و از طریق موسیقی به هموطنانم خدمت کنم. معتقدم که ما همیشه به کسانی که جان‌شان را در راه ما فدا کردند مدیون هستیم و هر چه در مورد آن بزرگواران بخوانیم، باز هم کم است.

گلریز در انتقاد به کم‌توجهی متولیان موسیقی به موسیقی اصیل ایرانی گفت: هر نوع موسیقی با ارزشی که طرفدار دارد باید  حمایت شود اما باید بررسی شود که چرا مسئولین ما توجه‌شان از موسیقی اصیل خودمان برداشته شده و به اندازه موسیقی‌های دیگر به موسیقی ایرانی توجه نمی‌کنند. وقتی توجه مسئولین به یک سری از گونه‌های موسیقی باشد و رسانه‌ها هم از آن موسیقی‌ها حمایت کنند، طبیعی است که ذائقه مردم هم با آن موسیقی‌ها شکل داده می‌شود. این اتفاقی است که در این سال‌ها افتاده و ذائقه مخاطبان موسیقی را تغییر داده است.

این هنرمند در پایان اظهار داشت: می‌خواهم از مسئولین خواهش کنم که به موسیقی انقلابی و ارزشی توجه کنند. مردم ما شهداء و کسانی که به خاک‌شان خدمت کردند را دوست دارند. موسیقی انقلابی و ارزشی هم از همین آدم‌ها می‌خواند و باید باشد. حیف است که نسل جدید از شهداء و بزرگمردان جنگ و انقلاب فاصله بگیرند و بعضی از آن‌ها را نشناسند. این اتفاقی است که تا همین حالا هم افتاده و باید سعی کرد جلوی آن را گرفت تا خیلی از ارزش‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

محمد گلریز متولد 1325 در تهران، یکی از خوانندگان برتر دوران دفاع مقدس است و صدایش به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. نام اصلی وی محمدعلی گلپایگانی است. او برادر کوچک‌تر اکبر گلپایگانی است.

منبع:هنر آنلاین