تبیان، دستیار زندگی

تلاش ترامپ برای ارائه استراتژی جدید در قبال ایران در عین حفظ برجام

شبکه بلومبرگ به نقل از سه مقام دولت آمریکا گزارش داد: دونالد ترامپ در حال بررسی یک استراتژی جدید برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در عین حفظ توافق هسته‌ای است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، سه مقام دولت آمریکا گفته‌اند که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در حال ارزیابی یک استراتژی جدید است تا هم‌زمان که توافق هسته‌ای را حفظ می‌کند با برنامه هسته‌ای این کشور مقابله کند و از کنگره بخواهد تا قانون نظارت بر پایبندی ایران به این توافق را سخت‌تر کند.

به گفته این مقامات آگاه که می‌خواستند نام شان فاش نشود، هدف از این استراتژی که انتظار می‌رود هفته آینده اعلام شود، این است که یک جبهه متحد از دولت و کنگره به متحدان اروپایی ارائه دهد. این مقامات مشخص نکرده‌اند که آیا ترامپ عدم پایبندی ایران به توافق را اعلام خواهد کرد یا نه.

دونالد ترامپ که بارها توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مورد انتقاد قرار داده است هر 90 روز یک بار باید در گزارشی به کنگره پایبندی ایران به توافق را تایید کند. وی روز شنبه در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی که تصمیمش در قبال توافق هسته‌ای چیست گفت که در حال حاضر آن را اعلام نمی‌کند.


رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روز پنجشنبه در کاخ سفید پیش از دیدار با رهبران ارشد نظامی این کشور در جمع خبرنگاران مدعی شد: ما باید به تهاجم ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور پایان دهیم. ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده است و شما به زودی از تصمیم درباره ایران مطلع خواهید شد.


به گزارش بلومبرگ این در حالی است که متحدان آمریکا که طرف‌های این توافق هستند به علاوه چین و روسیه تاکید دارند که این توافق کارساز بوده است. آنها به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره دارند که تایید می‌کند، ایران به تمام تعهداتش در توافق پایبند است.
اما این مساله ترامپ را متقاعد نکرده است. اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار داده است، به طور مکرر نشان داده که قصد ندارد بار دیگر این پایبندی را تایید کند.

اگر ترامپ در 15 اکتبر پایبندی ایران را تایید نکند، سرنوشت توافق به کنگره سپرده خواهد شد که 60 روز فرصت خواهد داشت درباره وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

به نظر می‌آید که سناتورهای آمریکا و حتی آنهایی که زمانی با توافق هسته‌ای مخالف بودند،‌ اکنون خواهان حفظ این توافق هستند.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه در این‌باره گفت که عدم تایید پایبندی ایران به توافق بدون داشتن دلیل قانع کننده کار درستی نبوده و وی خواهان بازگرداندن فوری تحریم‌ها علیه ایران نیست.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از این مقامات آگاه آورده است: استراتژی جدیدی که از سوی تیم امنیت ملی ترامپ ارائه شده است، از کنگره می‌خواهد تا اصلاحیه را به قانون بازبینی توافق هسته‌ای با ایران اضافه کند. یکی از تغییرات احتمالی این است که کنگره ملزم می‌شود هر چند وقت یک بار تایید کند که ایران کماکان یک سال تا دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

یکی از این مقامات گفت که سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا در حال حاضر روی قانونی برای اصلاح قانون اولیه کار می‌کند. کورکر تاکنون اظهار نظری درباره جنبه‌های این اقدام جدید نکرده است.

همچنین یک کارشناس مطلع که خواست نامش فاش نشود، گفت که استراتژی جدید پیشنهاد شده به ترامپ یک راه سوم ارائه می‌دهد که می‌گوید توافق به نفع آمریکا نیست و یک کارزار جامع برای فشار بر ایران فراهم می‌کند که زمینه‌ای است برای فشار برای مذاکرات مجدد با متحدان اروپایی در آینده.

هرچند هنوز مشخص نیست، کنگره که در آن جمهوری خواهان اکثریت را در دست دارند بتوانند تغییری در این قانون به تصویب برسانند. نگرانی دیگر این است که جمهوری‌خواهان از سوی مخالفان توافق هسته‌ای تحت فشار قرار گیرند تا این توافق را پیش از هر اصلاحیه‌ای نابود کنند.

به گفته این مقامات دولتی انتظار می‌رود که ترامپ هفته آینده استراتژی جدید خود را در آستانه ضرب الاجل 15 اکتبر برای تایید پایبندی ایران علنی کند. هنوز هیچ مقامی نگفته است که تصمیم ترامپ در این باره چیست. با این حال حتی اگر ترامپ تایید نکند که حفظ توافق در راستای منافع آمریکاست، ‌این توافق چند جانبه به قوت خود باقی خواهد ماند.
منبع: ایسنا